Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volkswagen vrátil úder, za Dieselgate už dál pykat nehodlá
2.10.2019 | Petr Prokopec
Němci se dosud v tahanicích okolo svých naftových prohřešků chovali až submisivně a akcím úřadů předcházeli sebemrskačstvím. S tím je zjevně konec, další obvinění koncern rázně odmítá u dnešních i minulých šéfů.
Již více než čtyři roky uplynuly od chvíle, kdy se svět dozvěděl o dieselovém skandálu Volkswagenu. Zpočátku se přitom zdálo, že jde pouze o necelého půl milionu vozů pro severoamerický trh, nicméně záhy bylo zjištěno, že kauza Dieselgate je globálního charakteru. Němci totiž „chytrým“ softwarem osadili na 11 milionů aut. Dalo se tedy očekávat, že budou padat hlavy, a to i v případě těch, kteří měli za skandál nanejvýš morální odpovědnost. Skutečný viník či viníci ale zatím i nadále zůstávají neodhaleni.
Minulý týden se ovšem zdálo, že prokuratura z Braunschweigu postoupila kupředu. Do médií totiž prosáklo prohlášení, že o skandálu ještě předtím, než jej světu 18. září 2015 naservírovala americká agentura EPA, vědělo hned několik manažerů. Konkrétně jde o někdejšího šéfa VW Group Martina Winterkorna, jenž se o bujícím skandálu dozvěděl v květnu 2015. Šéf dozorčí rady Hans Dieter Pötsch se pak o manipulacích měl dozvědět 29. června téhož roku a současný šéf Herbert Diess 27. července.
Vyšetřovatelé ale trojici neviní z přímého napojení na skandál okolo dieselových motorů, v případě Diesse to nakonec ani není možné - od VW přešel z BMW jen nedlouho předtím. Místo toho měli zanedbat své povinnosti a včas neinformovali akcionáře a hrozících rizicích se skandálem spojených. Ti tak následně přišli o nemalé peníze, neboť jakmile se svět o kauze dozvěděl, hodnota akcií VW Group letěla dolů o desítky procent.
Samotný koncern ale tyto závěry považuje za „nespravedlivé“ a „neopodstatněné“. Vůči obvinění se proto důrazně ohradil a za své současné i minulé šéfy se postavil - něco takového se v celé kauze stalo s podobnou razancí vůbec poprvé, dosud tresty přijímal mlčky, pokud se rovnou netrestal sám.
Německá automobilka totiž uvádí, že na základě jednání s americkými autoritami nic nenasvědčovalo tomu, že by podvod s diesely měl takové důsledky. Tvrdá odezva úřadů, které se zjevně rozhodly udělat z VW Group precedent, tak byla překvapivá i pro koncern. „Společnost i její zodpovědní zástupci učinili vše, co po nich bylo vyžadováno v rámci zákonů kapitálových trhů. Volkswagen se bude bránit všemi legálními prostředky proti těmto obviněním,“ stojí v prohlášení společnosti.
Je tedy evidentní, že automobilka za skandál dál bez diskuzí pykat nehodlá a ovlivňovat dění v ní bude i v příštích letech. Volkswagen v tomto případě drží linii se svými někdejšími rozhodnutími - rozhodnutí neinformovat akcionáře bylo v roce 2015 posvěceno i právním oddělením. Ani to tehdy nevidělo důvod, proč tak činit, neboť podobné spory mezi EPA a dalšími automobilkami proběhly již dříve. Veřejnost se o nich ale obvykle ani nedozvěděla.
Situace je z hlediska současného fungování VW nepříjemná hlavně pro Diesse, neboť podobná obvinění často znamenají rezignaci bez ohledu na další průběh vyšetřování. Koncern ale nakonec rozhodl, že i nadále zůstane v šéfovském křesle a ani v pořádkumilovném Německu to není bezprecedentní krok. Šéf Deutsche Bank Josef Ackermann se na počátku minulé dekády musel bránit před soudem proti jiným vážným obviněním sahajícím do dob, kdy vládl komunikačnímu gigantu Mannesmann. I když mu obhajoba před soudem zabrala dva dny z každého týdne, dozorčí rada firmy se za něj postavila a dobře udělala - v roce 2004 byl shledán nevinným. Diess nyní jistě doufá v totéž.
Martin Winterkorn, Hans Dieter Pötsch a Herbert Diess jsou německými úřady viněni, že včas neinformovali akcionáře o blížícím se skandálu. Dle značky pro to ale nebyl důvod, neboť nešlo rozumně předpokládat, že by šetření americké EPA mohlo mít takové dopady
Zdroje: Volkswagen, AP
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry