Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vývoj prodejů aut v Číně děsí i největší světové automobilky, imunní není nikdo
12.4.2019 | Petr Prokopec
Čína je dnes tak obrovský trh, že jen jeho těžkosti mohou poslat do problémů i giganty jako VW Group nebo General Motors. Obě na na Čínu spoléhají takřka polovinou své celkové produkce.
Prakticky veškeré automobilky až do loňského roku vzhlížely k Číně jako k nejperspektivnějšímu trhu světa a postupně se na něm staly přímo závislými. Největší odbytiště nových automobilů po dvě dekády soustavně rostlo, ale loni přišel zlom. Prodalo se „jen” 22,7 milionu nových aut, tedy o 3,8 % méně než v předchozím období. Propad navíc pokračuje i letos, a to nikoliv zrovna malou měrou. V lednu byl nastal pokles o 15,8 %, v únoru pak 13,8 %. Automobilky tak rázem začínají bít na poplach, neboť řadě z nich hrozí velké problémy.
Že přeháníme? Naneštěstí nikoliv, závislost výrobců na Číně je v mnoha případech vskutku enormní. Za všechny je třeba jmenovat Volkswagen, který je i nadále na největším trhu světa s podílem 18,1 % naprostou jedničkou. V zemi tak prodává 39,7 % své globální produkce, což znamená, že jakýkoliv výkyv se značky nepříjemně dotkne. Ještě více se však propadů obává General Motors, neboť ten v Číně prodává 43,5 % všech svých vyrobených aut.
Paradoxem je, že za poklesem trhu stojí především domovina GM. Čína je aktuálně v obchodní válce se Spojenými státy, což ovlivnilo ekonomiku i jistoty zákazníků. Řada z nich tak nyní čeká, jak se k celé situaci postaví vláda. Ta již naznačila, že hodlá zasáhnout pomocí různých zákaznických stimulů, mezi něž bude patřit hlavně nízká úroková sazba při nákupu na splátky. Díky tomu mají letošní prodeje nakonec oproti loňsku poklesnout „pouze“ o 5 %, je ale otázkou, zda se to skutečně stane a pokud ano, tak s jakým výsledkem.
Útěchou se zdá být zájem o elektromobily, jejichž odbyt se loni meziročně zvýšil o desítky procent. Jenže tento výsledek byl dán především štědrou dotační politikou, již Čína aktuálně zmírnila. Zároveň také zpřísnila podmínky, k zisku podpory již je potřeba více než dojezd 150 kilometrů. Nový limit je posazen o 100 km výše, navíc příspěvek klesl v mnohých případech až o 67 %. Vláda navíc dodává, že příští rok možná dotace ukončí úplně.
To není dobrá zpráva ani pro čínské, ani pro světové automobilky, pro které země představuje stěžejní odbytiště. Značky jako Volkswagen do elektromobility investovaly miliardy, a to právě s ohledem na skutečnost, že značnou část z nich prodají na trhu se zdí viditelnou až z Vesmíru. To se ale stane jen stěží ve chvíli, kdy ona podpora, jež mnohdy tvoří i čtvrtinu či pětinu ceny, úplně skončí. Očekávat tak lze nejen zmenšení zisků, ale možná i ztráty.
S elektromobilitou navíc souvisí ještě jeden zásadní problém, který trápí hlavně evropské výrobce. Číňané po mnoha negativních zkušenostech vzdávají snahy o export svých benzinových a dieselových vozů na starý kontinent zamířit. Svou další expanzi tedy hodlají založit na elektrifikaci, kterou navíc doprovodí daleko nižšími cenami. Očekávat pak sice nelze úplně špičkovou techniku, dostatečný denní dojezd však Číňané nabídnou.
Situace je tedy opravdu dramatická, zvláště z pohledu tradičních výrobců. Na Číně jsou vedle VW či GM závislí Honda nebo Nissan. Toyota či Hyundai pak na největší trh světa posílají jen asi 15 % své produkce, výkyvy je tak zasáhnou mírněji, ani tyto firmy ale nejsou proti čínským těžkostem imunní. A ještě méně to platí o prémiových a luxusních značkách, třeba Audi, BMW a Mercedes na Číně doslova lpí.
Pokles trhu a zejména pozvolné snižování dotací je pak doslova noční můrou pro Teslu. Ta nedávno zaznamenala opravdu extrémní propad, v Číně tak momentálně prodává jen 4,5 % své celkové produkce. Značka si sice hodně slibuje od nové továrny budované v Šanghaji, nicméně v ní se montážní linky rozjedou až příští rok. A je otázka, nakolik budou využity, neboť zpočátku se počítá pouze s produkcí Modelu 3, který je pro běžné Číňany příliš drahý i přes jakékoli dotace.
Jak je tedy vidno, největší trh světa momentálně zásadně ovlivňuje automobilový sektor, obavy prakticky všech významných výrobců z Evropy, Ameriky, Japonska či Koreje tak lze pochopit - pro všechny Čína buď hodně znamená, nebo si alespoň plánovali, že pro ně znamenat bude. Že by další čínský sešup mohl způsobit krizi i v Evropě, nemusíme dodávat.













































VW Group je na Číně extrémně závislý, pro tento trh vyrábí i jinde nenabízené vozy jako třeba Škodu Kodiaq GT. Zrovna ta se prodává dobře, koncern VW jako takový ale strádá
Zdroj: China Passenger Car Association, Reuters
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Největší výletní loď světa je tohle monstrum vážící 251 tisíc tun. Už se blíží dokončení, i Titanic je vedle ní tintítko
7.10.2025
Prodeje Mercedesu se dál propadají hrozivým tempem, zoufalému obratu vedení se nelze divit
8.10.2025
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
8.10.2025
Ferrari si postavilo zbrusu nový soukromý testovací okruh, fanoušky tím nejspíš ani trochu nepotěší
8.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 12:55 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
