Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vzácná Škoda Rapid 135 RiC je k mání, ta poslední vyrobená
17.6.2015 | Marek Bednář, Petr Miler | Přidat příspěvek
Poslední „české Porsche” je dnes fanoušky vyhledávaným strojem a RiC je nejvzácnější a nejzajímavější verze. Vyráběla se už po revoluci.
Dvoudveřové Škodovky 70. a 80. let jsou dnes sběrateli a fanoušky mladoboleslavské automobilky velmi vyhledávané a existují pro to dobré důvody. Už 110 R byla strojem jízdně schopnějším než sedan, ze kterého byla odvozena, a její nástupce, Škoda Garde a později Rapid, na tom byla technicky skutečně dobře - měla třeba čtyřpístkové třmeny předních brzd, věc v Československu osmdesátých let vskutku nečekanou.
Všechny tyto stroje měly motory vybavené karburátory. Všechny, až na pár stovek posledních vyrobených Rapidů 135 Ri, které byly vybaveny vstřikováním. Už Rapid 135 je velmi vzácné auto, vzniklo ho jen necelých třináct stovek kusů. Jeho motor byl technicky v zásadě totožný s tím, který později poháněl Škodu Faborit 135 a krom jemnějšího a tiššího chodu měl i řadu dalších výhod. S osmikanálovou hlavu válců kupříkladu podstatně lépe zvládal studené starty a jeho motor už nevyžadoval olovnatý benzin.
Verze Ri s elektronickým vstřikováním paliva je nicméně skutečnou vzácností. Nejde o žádnou dodatečnou dodělávku, tohle se vyrábělo přímo v Mladé Boleslavi už v době, kdy novější Favority měly pořád karburátor (třebaže podstatně sofistikovanější než starší Škody). A ještě méně často se pak vidí 135 RiC, kde C znamená Catalyst - tedy Rapid vybavený vstřikováním a katalyzátorem.
Tyto stroje byly určeny zejména pro export a vyráběly se do léta roku 1990, tedy ještě pár měsíců po revoluci. Katalyzátor byl na palubě proto, že tyto vozy byly původně určeny pro kanadský trh, kde již pár let byl katalyzátor nutností. Vyráběly se ale i kusy s pravostranným řízením pro trh britský. A právě odtud pochází stříbrné auto, které si můžeme prohlédnout na fotografiích níže.
Píšeme o něm z více důvodů, tím hlavním budiž, že je aktuálně na prodej ve Velké Británii. Volant je tedy vpravo, ale to již dnes tak velkým problémem nebude. Podstatnější informací je, že je vůz očividně ve velmi slušném stavu, třebaže na některých fotkách je vidět trocha koroze a lak by chtěl na některých místech opravit. Podle popisu inzerátu by se patřilo vyměnit kulové čepy přední nápravy, jinak vůz prošel britskou STK bez problémů.
Velmi cenný je na tomto stroji originální stav, tedy až na zástěrky za předními koly, namontované prvním majitelem, Lordem Strathcarronem. Popis inzerátu také uvádí jednu zajímavou věc - tohle konkrétní stříbrné auto je nejen typově poslední „české Porsche” (to si vymysleli v Británii kvůli tomu, že šlo o poslední souběžně vyráběné auto shodné koncepce, jako má 911, akorát levněji...), ale i úplně poslední vyrobená Škoda Rapid vůbec, poslední Škodovka ze všech s motorem vzadu a pohonem zadní nápravy. Majitel prý má fotografie z továrny, když tento vůz sjížděl z výrobní linky jako poslední.
Jak stojí i výše, je to Rapid 135 RiC, verze, která se zvenčí od ostatních lišila jen v detailech - jsou tu loga a nápisy na zádi a také zelené proužky na bocích auta, které tu jsou z výroby a jsou i na ostatních RiC, jak vidno i na fotkách. V útrobách vozu je třináctistovka se dvěma ventily na válec a elektronicky řízeným jednobodovým vstřikováním paliva Bendix. Elektronická řídící jednotka má název Renix a montovala se také do vozů značek Renault a Volvo.
Výsledkem je 56 koní v pěti tisících otáčkách a 92 Nm ve třech tisících. O přenos výkonu se stará pětistupňová převodovka, zde nic speciálního (i když ani pětikvalty nebyly v tehdejších Škodách běžné...) nečekejte, unikum je opravdu zejména v motoru. Dnešním pohledem to pochopitelně není žádný rychlík, stovka za 16 vteřin a maximálka 145 km/h jsou hodnoty dávno překonané.
Jistě, kabria Škoda/MTX jsou stroji vzácnějšími, ale jste-li fanoušky Rapidu, nechat si ujít tuto příležitost by byla škoda. I kdyby „jen” z toho důvodu, že cena rozhodně klesat nebude, zůstane-li toto auto v originálním stavu. Je jich totiž na světě už s velkou pravděpodobností jen hrstka, dost jich bylo poničeno tuningem. Tohle auto přijde na 4 500 liber, tedy asi 167 tisíc korun, což není špatná cena na krásné doplnění sbírky.






Tenhle stříbrný stroj je na prodej. Není úplně dokonalý, ale je to poslední vyrobená Škodovka s motorem vzadu a zadním náhonem vůbec
Rapidů 135 RiC na světě jezdí v originálním stavu velmi málo...
... a tenhle měl v roce 2007 prý najeto asi 7 tisíc km, ale na prodej není
Zdroje: Car and Classic
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nejnovější články
Ojetá stylová sportovní audina je bolestivou vzpomínkou na doby, kdy jste si do takového auta mohli poručit prakticky cokoli
před 2 hodinamiCeny ojetých aut znovu rostou, jen elektromobily dál ztrácí hodnotu raketovým tempem. Přehled největších propadáků je jich plný
před 4 hodinamiŠéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu
před 5 hodinamiRealita Evropy v roce 2025: VW tu zkouší prodávat litrové Polo za cenu, za kterou za mořem nabízí obrovské 270koňové SUV
před 7 hodinamiLamborghini otočilo o 180 stupňů. Teď říká, že u spalovacích motorů zůstane „tak dlouho, jak to jen půjde”
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva