Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483

Vzniklo ani ne 500 kusů tohoto stroje, většina jistě posloužila k tomu, k čemu byla určena a ty ostatní běžně nejsou na prodej. Jedna vzácná Honda NSX-R s nízkým nájezdem ale aktuálně k mání je, ve výjimečně dobrém stavu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483

16.7.2020 | Petr Prokopec

Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483

/

Foto: Speedart Motorsport

Vzniklo ani ne 500 kusů tohoto stroje, většina jistě posloužila k tomu, k čemu byla určena a ty ostatní běžně nejsou na prodej. Jedna vzácná Honda NSX-R s nízkým nájezdem ale aktuálně k mání je, ve výjimečně dobrém stavu.

V roce 1993 změnila Honda svět sportovních aut. Až do té doby totiž japonské vozy sice byly považovány za schopné, ovšem nikoliv za soupeře zejména evropské ligy zastoupené hlavně značkami Porsche a Ferrari. Tehdy zcela nová NSX první generace však bylo více než to. Kupé se i díky Ayrtonu Sennovi, který napomáhal s vývojem, stalo dokonalým nástrojem k řezání zatáček, ať již na silnici nebo na okruhu. Zároveň ovšem přineslo do branže dosud nevídanou praktičnost a každodenní použitelnost. Něco takového vrcholná konkurence nečekala a zároveň na to ani nebyla připravena.

Původní Honda NSX se od té doby stala pojmem, stejně jako třeba Toyota Supra čtvrté generace, jenž na trh přišla o pouhý rok později. I díky tomu se novodobí nástupci stali spíše terčem kritiky než potlesku. Zatímco ten první totiž přišel s komplikovaným hybridním ústrojím a pohonem všech kol, ten druhý pro změnu vybral sklady BMW s větší vehemencí, než by se to fanouškům líbilo. Neznamená to nicméně, že na vozech z 90. let nenajdeme chybičky. Ostatně vědoma si toho byla již při debutu NSX i samotná Honda.

Značka proto v roce 1992 přišla s variantou NSX-R, která se rozhodla jít víceméně nekompromisní cestou. Honda přitom většinu snah zasvětila odlehčování, z vozu proto zmizela část tlumícího materiálu či komfortní prvky jako audiosystém a klimatizace. Elektrická okénka nicméně zůstala zachována kvůli zachování alespoň částečného komfortu. Kožená elektrická sedadla ovšem padáka dostala, přičemž na jejich místo se nastěhovaly karbon-kevlarové skořepiny vyrobené na míru tohoto modelu firmou Recaro.

Kupé se dále dočkalo titanové řadicí páky, jejíž inspiraci Japonci našli u McLarenu F1. Tým Formule 1 totiž v dané době s automobilkou spolupracoval, přičemž jeho první silniční vůz měl dokonce dostat její motor. Tento projekt ale nakonec zamířil mnichovským směrem, přičemž na rozdíl od zmíněné nové Toyoty Supra vůči těmto krokům asi nikdo nic neměl. Ostatně jen díky tomu jsme tu po dlouhá léta měli nejrychlejší vůz planety poháněný atmosférickým 6,1litrovým dvanáctiválcem z produkce BMW.

Vraťme se ale zpět k NSX-R, jež rovněž přišla o posilovač řízení a standardní volant, který byl nahrazen sportovní variantou Momo bez airbagu. Zmínit lze také tenčí skla či menší baterii, stejně jako kovaná hliníková kola Enkei - tohle auto opravdu bylo a je snem puristů, pro žádné „zbytečnosti” v něm nezbylo místo. Celkově tak Honda ušetřila nemalých 120 kilogramů, na vahách tak NSX-R vykázalo pouze 1 230 kg. Oproti tomu přitom stál výkon okolo 300 koní, jenž ovšem nikdy nebyl změřen přesně, a to kvůli gentlemanské dohodě japonských výrobců.

V zemi vycházejícího slunce totiž v 70. letech začaly řádit motorizované gangy, kvůli kterým nakonec došlo k omezení nejvyšších rychlostí aut na 180 km/h. Z toho důvodu vlastně neexistoval důvod, proč mít pod kapotou větší než 280koňové stádo, které se stalo výkonovým stropem. Na papíře se dohody většina výrobců držela, v reálu méně.

U Hondy NSX-R je tak stejně jako u standardního provedení uváděn výkon 280 koní, a to jisté přepracování. Toho se dočkala i převodovka, tedy pětistupňový manuál, jenž se dočkala kratšího stálého převodu. Sprint potřebný z klidu na stovku se tak zkrátil z 5,5 sekundy na rovných 5 sekund, souběžně s tím ovšem poklesla i maximálka, a to z 270 na 262 km/h. Tachometr ocejchovaný do 340 km/h tak byl poněkud optimistický.

Je ovšem jisté, že zrovna tento nedostatek fanouškům nevadí. Zvláště když NSX-R patří mezi nejvzácnější vozy světa, neboť celkově od listopadu 1992 do září 1995 vzniklo pouze 483 exemplářů. Každý se přitom dočkal pravostranného řízení a byl určen pro japonský trh. To nejlepší si tedy Honda nechávala pro svou klientelu. Náprava je však tu, neboť jedno NSX-R je aktuálně na prodej, a to ve špičkovém stavu.

Vůz z roku 1993 najel pouze 49 617 kilometrů, což za 27 let skutečně není skoro nic. Až do roku 2000 je navíc vlastnil první majitel, který si původně objednal červený lak Formula Red. Mezi lety 2016 a 2018 nicméně došlo k přelakování na bílo, což bylo přání nového vlastníka. Ten si však kupé dlouho neponechal, přičemž jeho nástupce se rozhodl pro návrat do originálního stavu, což se netýká pouze laku.

NSX-R se totiž dočkalo kompletní demontáže, během které byla prozkoumána každá skulina a každý šroubek. Cokoliv nepatřičného pak bylo hozeno přes palubu a nahrazeno pouze originálními komponenty. Generálky se pak ostatně dočkal i motor a převodovka, vůz tak i nadále nabízí stejnou dynamiku a výkon jako nový. Není proto překvapivé, že k mání je za 285 tisíc dolarů, tedy více jak 6,7 milionu Kč. Leckteré nové Ferrari dnes koupíte levněji.


Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 1 - Honda NSX-R 1993 na prodej 01Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 2 - Honda NSX-R 1993 na prodej 02Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 3 - Honda NSX-R 1993 na prodej 03Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 4 - Honda NSX-R 1993 na prodej 04Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 5 - Honda NSX-R 1993 na prodej 05Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 6 - Honda NSX-R 1993 na prodej 06Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 7 - Honda NSX-R 1993 na prodej 07Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 8 - Honda NSX-R 1993 na prodej 08Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 9 - Honda NSX-R 1993 na prodej 09Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 10 - Honda NSX-R 1993 na prodej 10Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 11 - Honda NSX-R 1993 na prodej 11Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 12 - Honda NSX-R 1993 na prodej 12Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 13 - Honda NSX-R 1993 na prodej 13Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 14 - Honda NSX-R 1993 na prodej 14Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 15 - Honda NSX-R 1993 na prodej 15Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 16 - Honda NSX-R 1993 na prodej 16Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 17 - Honda NSX-R 1993 na prodej 17Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 18 - Honda NSX-R 1993 na prodej 18Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 19 - Honda NSX-R 1993 na prodej 19Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 20 - Honda NSX-R 1993 na prodej 20Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 21 - Honda NSX-R 1993 na prodej 21Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 22 - Honda NSX-R 1993 na prodej 22Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 23 - Honda NSX-R 1993 na prodej 23Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 24 - Honda NSX-R 1993 na prodej 24Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 25 - Honda NSX-R 1993 na prodej 25Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 26 - Honda NSX-R 1993 na prodej 26Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 27 - Honda NSX-R 1993 na prodej 27Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 28 - Honda NSX-R 1993 na prodej 28Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 29 - Honda NSX-R 1993 na prodej 29Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 30 - Honda NSX-R 1993 na prodej 30Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 31 - Honda NSX-R 1993 na prodej 31Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 32 - Honda NSX-R 1993 na prodej 32Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 33 - Honda NSX-R 1993 na prodej 33Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 34 - Honda NSX-R 1993 na prodej 34Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 35 - Honda NSX-R 1993 na prodej 35Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 36 - Honda NSX-R 1993 na prodej 36Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 37 - Honda NSX-R 1993 na prodej 37Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 38 - Honda NSX-R 1993 na prodej 38Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 39 - Honda NSX-R 1993 na prodej 39Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 40 - Honda NSX-R 1993 na prodej 40Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 41 - Honda NSX-R 1993 na prodej 41Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 42 - Honda NSX-R 1993 na prodej 42Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 43 - Honda NSX-R 1993 na prodej 43Jedno z „nejčistších” aut historie je k mání v zánovním stavu, takových vzniklo jen 483 - 44 - Honda NSX-R 1993 na prodej 44
Jedna z pouhých 483 vyrobených Hond NSX-R je nyní na prodej. Za perfektní stav a malý nájezd si nicméně majitel nechává pořádně zaplatit. Foto:: Speedart Motorsport

Zdroj: Speedart Motorsport

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše