Z aut zbudou jen autopilotní kapsle a luxusní vozy, říká designér Enza či Boxsteru

Právě autopilotní kapsle prý můžou zcela naplnit potřeby lidí, pro které dnes existují vozy jako Civic a Corolla. Proto se japonské značky musí snažit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Z aut zbudou jen autopilotní kapsle a luxusní vozy, říká designér Enza či Boxsteru

30.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Z aut zbudou jen autopilotní kapsle a luxusní vozy, říká designér Enza či Boxsteru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Právě autopilotní kapsle prý můžou zcela naplnit potřeby lidí, pro které dnes existují vozy jako Civic a Corolla. Proto se japonské značky musí snažit.

V budoucnosti existují dva tábory automobilů - luxusní, drahá a lidmi řízená auta a na druhé straně kapsle, které nemají volantu, ni pedálů, ovládají se aplikací ve smartphonu a prostě vás dovezou, kam chcete. Budoucnost to může být vzdálená, ale je reálná, říká Ken Okuyama, japonský designér, který stojí za vzhledem např. Ferrari Enzo nebo Porsche Boxster.

Společnosti jako Apple a Google se stanou konkurenty tradičních automobilek a nabídnou zcela autonomní vozy. Japonské automobilky, třebaže si jak Toyota, tak Nissan a Honda stanovily cíl představit autopilotní vozidlo v roce 2020, se na tuhle možnou změnu musí připravit, aby se nestaly jen subdodavateli Applu či Googlu.

Auta pro masy typu Toyoty Corolla, Hondy Civic nebo Volkswagenu Golf se totiž v budoucnu mohou stát zcela nepotřebnými. Část trhu, na který tato auta cílí, totiž může brzy být nasycen právě zmíněnými kapslemi, které nemají tradiční ovládací prvky a které fungují na principu sdílení aut více lidmi, tedy že by auto pro zájemce přijelo na základě objednávky smartphonovou aplikací.

„Automobily se stávají spotřebním zbožím, takže budou muset být levnější a lépe funkční,” řekl Okuyama ve své výše zmíněné předpovědi budoucnosti. Na straně kapslí mají být minimalistická auta, která nabídnou nízkou cenu. V současnosti ovšem vidíme trend směřovat poněkud jinam, k čím dál lepším základním výbavám a vyšším cenám, za kterými stojí i povinné airbagy nebo ESP.

„Autonomní vozy se jednou stanou naprosto běžné a automobilky budou muset být schopny prodávat nejen fyzické části aut, ale také jejich elektronické mozky, potřebné k jejich správnému fungování,” pokračuje Okuyama. „Společnosti jako Mercedes-Benz nebo Toyota na tom pracují, ale Google má oproti nim náskok,” srovnává.

Okuyama přitom není odpůrcem klasických a už vůbec ne řidičských automobilů; pochopitelně, když pracoval na Enzu, Boxsteru a dalších výjimečných vozecj. Jeho vlastní designérská společnost, kterou založil po návratu do Japonska v roce 2007, dokonce plánuje odhalit vlastní supersport, jehož cena má být 1,3 milionu dolarů, tedy asi 31,3 milionu korun.

Takové auto by se jistě v nastíněné budoucnosti zařadilo do kategorie luxusních aut pro bohaté. Ovšem, troufáme si říci, že pokud se nebavíme o skutečně velmi vzdálené budoucnosti, které se nedožijí ani naše vnoučata, pořád bude existovat trh pro co nejvíce „analogová” auta řízená člověkem a nebudou to jen superdrahé stroje. Ať už budou zákazníky lidé s nižšími příjmy, lidé z venkovských oblastí s horšími silnicemi a jejich zmapováním nebo petrolheadi, pořád bude existovat po takových autech poptávka.


Z aut zbudou jen autopilotní kapsle a luxusní vozy, říká designér Enza či Boxsteru - 1 - ken okuyama a autopiloty 01Z aut zbudou jen autopilotní kapsle a luxusní vozy, říká designér Enza či Boxsteru - 2 - ken okuyama a autopiloty 02
Ken Okuyama na téma autopilotů říká, že budou zcela běžné...

Z aut zbudou jen autopilotní kapsle a luxusní vozy, říká designér Enza či Boxsteru - 3 - ken okuyama a autopiloty 03 google car
... a budou mít často formu kapslí podobných Google Car

Zdroj: Reuters

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše