Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Z aut zbudou jen autopilotní kapsle a luxusní vozy, říká designér Enza či Boxsteru
30.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Právě autopilotní kapsle prý můžou zcela naplnit potřeby lidí, pro které dnes existují vozy jako Civic a Corolla. Proto se japonské značky musí snažit.
V budoucnosti existují dva tábory automobilů - luxusní, drahá a lidmi řízená auta a na druhé straně kapsle, které nemají volantu, ni pedálů, ovládají se aplikací ve smartphonu a prostě vás dovezou, kam chcete. Budoucnost to může být vzdálená, ale je reálná, říká Ken Okuyama, japonský designér, který stojí za vzhledem např. Ferrari Enzo nebo Porsche Boxster.
Společnosti jako Apple a Google se stanou konkurenty tradičních automobilek a nabídnou zcela autonomní vozy. Japonské automobilky, třebaže si jak Toyota, tak Nissan a Honda stanovily cíl představit autopilotní vozidlo v roce 2020, se na tuhle možnou změnu musí připravit, aby se nestaly jen subdodavateli Applu či Googlu.
Auta pro masy typu Toyoty Corolla, Hondy Civic nebo Volkswagenu Golf se totiž v budoucnu mohou stát zcela nepotřebnými. Část trhu, na který tato auta cílí, totiž může brzy být nasycen právě zmíněnými kapslemi, které nemají tradiční ovládací prvky a které fungují na principu sdílení aut více lidmi, tedy že by auto pro zájemce přijelo na základě objednávky smartphonovou aplikací.
„Automobily se stávají spotřebním zbožím, takže budou muset být levnější a lépe funkční,” řekl Okuyama ve své výše zmíněné předpovědi budoucnosti. Na straně kapslí mají být minimalistická auta, která nabídnou nízkou cenu. V současnosti ovšem vidíme trend směřovat poněkud jinam, k čím dál lepším základním výbavám a vyšším cenám, za kterými stojí i povinné airbagy nebo ESP.
„Autonomní vozy se jednou stanou naprosto běžné a automobilky budou muset být schopny prodávat nejen fyzické části aut, ale také jejich elektronické mozky, potřebné k jejich správnému fungování,” pokračuje Okuyama. „Společnosti jako Mercedes-Benz nebo Toyota na tom pracují, ale Google má oproti nim náskok,” srovnává.
Okuyama přitom není odpůrcem klasických a už vůbec ne řidičských automobilů; pochopitelně, když pracoval na Enzu, Boxsteru a dalších výjimečných vozecj. Jeho vlastní designérská společnost, kterou založil po návratu do Japonska v roce 2007, dokonce plánuje odhalit vlastní supersport, jehož cena má být 1,3 milionu dolarů, tedy asi 31,3 milionu korun.
Takové auto by se jistě v nastíněné budoucnosti zařadilo do kategorie luxusních aut pro bohaté. Ovšem, troufáme si říci, že pokud se nebavíme o skutečně velmi vzdálené budoucnosti, které se nedožijí ani naše vnoučata, pořád bude existovat trh pro co nejvíce „analogová” auta řízená člověkem a nebudou to jen superdrahé stroje. Ať už budou zákazníky lidé s nižšími příjmy, lidé z venkovských oblastí s horšími silnicemi a jejich zmapováním nebo petrolheadi, pořád bude existovat po takových autech poptávka.


Ken Okuyama na téma autopilotů říká, že budou zcela běžné...

... a budou mít často formu kapslí podobných Google Car
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 3 minutami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 2 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 09:29 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
