Zákazů dieselů v Německu pořád přibývá, do dalšího města nesmí ani ty pět let staré

Mohlo se zdát, že německé zákazy dieselů ve městech jsou minulostí, ale není tomu tak. Počínaje 1. červnem nesmí do Darmstadtu ani vozy plnící normu Euro 5.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zákazů dieselů v Německu pořád přibývá, do dalšího města nesmí ani ty pět let staré

28.5.2019 | Petr Prokopec

Mohlo se zdát, že německé zákazy dieselů ve městech jsou minulostí, ale není tomu tak. Počínaje 1. červnem nesmí do Darmstadtu ani vozy plnící normu Euro 5.

V poslední době se zdálo, že do Německa se vrátil zdravý rozum. Od organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) se začal odvracet jeden sponzor za druhým, neboť její boj proti dieselům začal být afektovaný. A když něco takového shledala i Toyota, pro jejíž hybridy byla daná situace vlastně prospěšná, došlo nejspíše i řadě politiků, že je cosi shnilého na poli aktivistickém. Žaloby požadující zákaz vjezdu starších aut do center některých měst tak začaly být shazovány ze stolu, přičemž v čele hnutí odporu kráčel starosta Mnichova.

Dieter Reiter odmítl vykázat zejména starší diesely z vnějšího městského okruhu, jakkoliv připustil, že po některé dny v této lokalitě dochází k překročení evropských limitů. Nicméně pokud by některým vozům byla vystavena stopka, pak nelze očekávat to, že dojde na hromadné sešrotování. Místo toho by jednoduše daní lidé zamířili do oblastí, které jsou průjezdné, a co je stěžejnější, které jsou rezidenční. Zákaz by tedy způsobil přesně to, proti čemu DUH bojuje - tedy zhoršení životních podmínek pro nás všechny.

Organizace ale bohužel ani po několika debaklech nesložila zbraně a nadále pokračuje ve svém boji. A není úplně neúspěšná. Nejnověji se její aktivity projeví v Darmstadtu, neboť v tomto městě od soboty 1. června začíná platit zákaz vjezdu dieselových aut plnících normu Euro 5 či starší, stejně jako benzinových aut plnících Euro 2 či starší. Opatření naštěstí platí jen na dvou ulicích, které navíc byly zúženy. DUH i město totiž mají pocit, že méně aut na menší ploše přinese méně emisí.

Teoreticky situace takto dopadnout samozřejmě může. Nicméně realita s největší pravděpodobností bude o trochu jiná. Protože jde o nejrušnější ulice (zakázáno je 640 metrů na Hügelstrasse a 330 metrů na Heinrichstrasse), očekává se, že nedojde ani tak k úbytku aut, jakožto spíše ke stvoření dopravních zácp. Vozy tak na daném prostoru budou trávit delší čas a tedy po delší dobu produkovat emise.

Kromě toho je daný úsek natolik malý, že pokud někdo nezkusí projet rovnou skrze něj, čímž riskuje pokutu 108,50 Eur (cca 2 800 Kč), jednoduše jej objede. Emise se tedy přemístí pouze o pár ulic dále a bude jich více, neboť ujetá vzdálenost bude logicky delší.

Je tak vlastně překvapivé, že mluvčí Darmstadtu Daniel Klose zmiňuje, že toto není nápad samotného města, které jej navíc shledává přijatelným. Proti tažení DUH se ale metropole nebránila, verdikt soudu nikterak nenapadla a naopak souhlasila s uzavřením částí obou ulic, a to zatím na zkušební dobu do konce roku.

Ani na jedné z ulic přitom není situace tak špatná, na Hügelstrasse se hodnoty NOx dlouhodobě pohybují pod 50 mikrogramy na kubický metr, na Heinrichstrasse pak bylo naměřeno okolo 54 mg/m3. Evropská unie přitom připouští limit 40 mikrogramů, k porušení tu tedy skutečně došlo. Nicméně dříve na tom město bylo ještě daleko hůře, pročež je evidentní, že obnova tamního vozového parku tak jako tak probíhá.

Pro DUH je ale takové tempo zjevně nevyhovující, což platí také pro 35 dalších měst, kterým organizace hrozí žalobou. Patří mezi ně i Offenbach či Limburg, kde ale organizace nejspíše již ostrouhá. První chystá snížit emise úpravou tamních semaforů, zatímco druhé představilo plán se 120 body, jež ke zlepšení ovzduší pomůže. Minimálně letos se tak prý občané nemají obávat.

Jak se tedy ukazuje, ovzduší zlepšit jde i bez toho, aby byli perzekvováni jednotliví občané. Bohužel, v Darmstadtu to evidentně nepochopili, a proto hodlají z částí dvou ulic vykázat i auta, která jsou pouhých pět let stará a jenž politici propagovali jako čisté. A to za situace, kdy emise ve městě nepřekračují třeba limit nastavený v Kalifornii a jsou poloviční vůči limitům ve zbytku Států.


Zákazů dieselů v Německu pořád přibývá, do dalšího města nesmí ani ty pět let staré - 1 - Darmstadt zakaz dieselu 2019 ilustracni foto 01Zákazů dieselů v Německu pořád přibývá, do dalšího města nesmí ani ty pět let staré - 2 - Darmstadt zakaz dieselu 2019 ilustracni foto 02Zákazů dieselů v Německu pořád přibývá, do dalšího města nesmí ani ty pět let staré - 3 - Darmstadt zakaz dieselu 2019 ilustracni foto 03Zákazů dieselů v Německu pořád přibývá, do dalšího města nesmí ani ty pět let staré - 4 - Darmstadt zakaz dieselu 2019 ilustracni foto 04
Darmstadt je dalším městem, který zapověděl vjezd starších dieselů. Ovšem jen do dvou ulic, pročež je takřka jistá, že zlepšení se nedočkáme, pouze zhoršení aktuálního stavu

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše