Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zemřel nejosobitější automobilový designér posledních dekád, svět už nezmění
17.9.2019 | Petr Prokopec
Pod co se podepsal, to vybočovalo z davu a nemusela to být jen auta. Krom jednoho z nejrychlejších Ferrari a nejdražšího obytného domu dal tvář i letadlům či nábytku. Svět opustil Luigi Colani.
V uplynulých desetiletích byste nejspíše jen stěží narazili na osobitějšího designéra, než jakým byl Luigi Colani. I přes jeho italský znějící jméno šlo o Němce, který se narodil 2. srpna 1928 v Berlíně jako Lutz Colani. Jeho otec byl filmový architekt kurdského původu, zatímco matka pocházela z Polska. Svou kariéru odstartoval v roce 1953 u americké letecké společnosti McDonnell Douglas, nicméně již o rok později zcela změnil obor a zamířil k Fiatu, kde začal navrhovat neobvyklé kreace. V roce 1958 pak silnice vyměnil za vodu a stvořil třeba katamarány, jež sbíraly závodní úspěchy hlavně na Havaji.
Do světa aut se Colani vrátil v roce 1959 s vůbec prvním sportovním vozem na světě postaveném na základě plastového monokoku. Colani GT používalo techniku BMW 700 a prodalo se jej 1 700 exemplářů. Mnohem podstatnější však bylo, že neortodoxní návrhář v případě tohoto vozu dopiloval svůj „biodesign“, který jej následně provázel již celý život. A nikoliv jen v automobilovém segmentu, Colani se vrhnul na navrhování fotoaparátů a kamer, nábytku či dokonce značkových per. Kromě toho si občas ze zámku v Sassenburgu, který přetvořil na vlastní designové studio, opětovně odskakoval k letadlům.
Velkého úspěchu dosáhl Colani v 70. letech, kdy vyrukoval se sérií tahačů, jejichž kabina připomínala kapku vody a které osadil natolik agresivními a organickými příděmi, že závistí by zezelenala i kdejaká soudobá tuningová firma. Kromě toho se rozhodl usadit Wankelův rotační motor do lehkých plastových letadel a přepracovat legendární francouzskou „Kachnu“, tedy Citroën 2CV, na ekonomický speciál, který stanovil světový rekord ve spotřebě s hodnotou 1,7 litru na sto kilometrů.
O dekádu později Colani zamířil zcela opačným směrem a přepracoval Ferrari Testarossa. Motor jím navrženého speciálu navíc dostal dvojici turbodmychadel, což zvedlo výkon i na dnes oslňujících 750 koní. Rázem z toho byl rychlostní rekord na solných pláních v Bonneville, Colani však nelenil a opětovně měnil obor. V 90. letech mimo jiné navrhl palubní uniformy pro aerolinky Swissair, podepsán ale byl i pod šperky, klavíry či řadou domů.
Jak je tedy vidno, Colani se nezalekl ničeho, třebaže auta jej jako jediná provázela po celý život. Nicméně kvůli svému osobitému přístupu byl vyhledáván spíše individuálními zákazníky či tvůrci početně limitovaných produktů, nikoliv ve světě mainstreamu, který si tak přál změnit. Zda je to škoda či nikoliv, musíte posoudit sami. Ke změně ale naneštěstí již nedojde, neboť Colani včera v německém Karlsruhe zemřel ve věku úctyhodných 91 let. Jeho syn Solon Luigi v otcových šlépějích kráčí jen částečně, neboť spíše než designu se věnuje speciálním efektům ve filmové branži.

Luigi Colani včera ve věku 91 let bohužel zemřel
Během svého života ovlivnil jak letecký design...
Proslulým se stalo hlavně Colani Ferrari Lotec Testa d'Oro, jenž před třiceti lety zvládlo 351 km/h
Zdroje: DW, Archiv Autoforum
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Chladič, nádrž, řadička. Fiat ukázal první vyrobené nové spalovací pětistovky, zažehne znovu lásku k dnes neprodejnému bestselleru?
před hodinouNissan je v „zoufalé situaci” a musí propustit skoro 20 tisíc lidí. Bývalý šéf mluví o kolapsu a úplném rozkladu spojení s Renaultem
před 3 hodinamiNezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch