Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ztrácí VW Golf půdu pod nohama? Jeho pozice v Evropě letos není neotřesitelná
28.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Fenomén evropských prodejů nejenže není zvyklý prohrávat, není zvyklý ani mít někoho v závěsu. Letos má a je třeba se ptát, co za tím stojí.
Prodejem nových aut na evropských trzích se zabýváme pravidelně, výjimkou nebyl ani letošní únor. Data dodaná společností Acea ukázala 2,2% růst celého trhu vůči stejnému období loňského roku. Volkswagen, největší evropská automobilka (teď máme na mysli jen jednu značku, nikoliv celý koncern), jde však proti proudu. Po prvních dvou měsících sice celkově je 2,3 % v plusu, nicméně za únor čelila 6,6% poklesu.
Přehled odbytu konkrétních modelů za stejné období od společnosti JATO Dynamics tento výkyv vysvětluje. Pohled na údaje o registracích jednotlivých modelů ukazuje výrazný propad Volkswagenu Golf. Evropského bestselleru se v únoru prodalo „jen“ 31 910 exemplářů, tedy o podstatných 12 procent méně než loni. Celkové letošní prodeje (68 774 ks) jsou pak o 6,3 % níže.
Co je zajímavější, Golf není neotřesitelně první - v únoru za ním jen o 7 tisíc prodaných vozů zaostal Renault Clio, jehož odbyt naopak o skoro 12 procent rostl. Za oba letošní měsíce je pak francouzské mini o 19 tisíc exemplářů níže, to také není mnoho, však za celé období šlo Clio nahoru o více jak 15 procent. Můžete namítnout, že to je pořád velký odstup, je ale třeba si uvědomit, co v Evropě představuje Golf - za celou dobu jeho existence jej v prodejích překonalo pouhých pět vozů a v posledních letech kraloval evropským trhům s naprosto jednoznačně. Že by teď ztrácel půdu pod nohama?
Je to možné, pokles zájmu může být dán především dvěma faktory, z nichž jen jeden je dočasný. Tím by bylo čekání zákazníků na facelift, který právě v únoru zamířil na evropské trhy, tento faktor ale obvykle vyvažuje výprodej předfaceliftových verzí, kterými řada zákazníků vezme zavděk výměnou za nižší cenu. Jak to bylo v tomto případě z pohledu celé Evropy, neumíme z pohledu celoevropského odbytu jednoznačně říci, pokud ale Golf sráželo dolů toto, situace se rychle vrátí k normálu.
Další pohled do tabulky nejprodávanějších modelů ale ukazuje ještě jeden možný důvod, který by s příchodem faceliftovaného provedení pominul jen stěží. Na rozdíl od Golfu enormně rostly registrace Tiguanu. Toto SUV si v únoru ve své nové generaci polepšilo meziročně o 59,8 % (na 17 083 nových vozů), za první dva měsíce pak má na svém kontě dokonce 80,8% růst (a 39 312 registrací).
Tiguan pochopitelně není přímým konkurentem Volkswagenu Golf, je to ale kompaktní SUV a je možné, že tak jako zákazníci utíkají k SUV od jiných kompaktů, utíkají i od Golfu k Tiguanu. Zákaznické skupiny obou vozů se snadno mohou překrývat, však momentálně jsou favorizované modely s vyšší stavbou karoserie v jakémkoli segmentu.
Bude tak zajímavé sledovat, jak se situace bude dále vyvíjet - pokud by Golf opustil své jasně první místo na trhu, byla by to na evropském trhu po dekádách menší revoluce. Čas ukáže více, pro tuto chvíli už jen dodejme, že Volkswagen se momentálně nemůže spolehnout ani na Polo, které bylo taktéž jedním ze zásadních pilířů značky. Jeho prodeje v únoru poklesly o 13,4 % (na 19 678 vozů), za první dva měsíce roku pak o 9 % (43 165 aut). A skvěle na tom nebyl ani Passat, zejména pak v únoru...


Toto jsou nejprodávanější modely aut v Evropě v únoru 2017 a za první dva měsíce letošního roku
Úspěšné a neúspěšné modely jednotlivých segmentů a vývoj prodejů v segmentech jako takových
Prodeje Golfu i většiny dalších modelů Volkswagenu se v únoru propadly...
...jedinou výjimkou byl Tiguan, který raketově rostl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint v Mugellu, Marc před Alexem - dominance bratrů Marquezových včera 16:39
- V Moto2 získal PP Diogo Moreira, až 16. Salač, ale... včera 16:14
- Pole Position Moto3 získal Carpe, Top-9 pouze pro KTM včera 15:54
- Marquez získal jubilejní Pole Position včera 12:12
- Team MSi: Sergio Garcia pryč, přichází Eric Fernandez včera 11:01
Nejnovější články
Nový Nissan Leaf je v běžných verzích ošizený tak moc, že oficiální fotky ukazují v podstatě úplně jiné auto
včeraSpása pro staromilce. Další automobilka vrací do výroby 20 let nevyráběné auto, tedy alespoň tak, jak se pořád dá
včeraMercedes nepochopil nic. Osmiválec C63 nevrátí, elektrický sporťák s umělým zvukem motoru V8 vám ale nadělí
včeraNové SUV Lady dostalo do výbavy světový unikát v ruském stylu, jasno je i v tom, zda čekat na pohon 4x4
včeraBMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut
včera
Živá témata na fóru
- Cupra obecně 06.21. 16:38 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.21. 14:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.21. 10:33 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.21. 10:28 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 06.20. 17:34 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.20. 15:45 - Eda
- Sraz Autoforum.cz dotaznik - miesto 06.19. 20:38 - M.Z.
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 11:31 - M.Z.