Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
ADAC srovnal 28 zimních pneu ideálních pro Octavii a Fabii. Doporučuje jen 5 z nich
26.9.2018 | Mirek Mazal
Pneumatik existuje nepřeberné množství rozměrů a v každém se mohou chovat trochu jinak, nejčastěji kupované ale jistě budou ty pro kompaktní a malá auta. ADAC si vzal na paškál právě ty.
Zimní pneumatika by měla mít adekvátní přilnavost na sněhu či ledu a dobře se chovat na mokrém povrchu za nízkých teplot. Kdyby k tomu ještě spotřebovávala málo paliva a zvládala i suchý asfalt za vyšších teplot, byl by to ideální stav, ale jedná se o klasický konflikt cílů. Jsou to nesourodé vlastnosti, které do jedné pneumatiky prostě nelze vměstnat a je třeba si vybrat tu pravou podle toho, v jakém prostředí se pohybujete především.
To se snadno řekne, ale hůře se udělá, neboť vyzkoušet si všechny pneumatiky na trhu na vlastní kůži není reálné. Je tedy třeba vzít zavděk rozličnými testy, které se snaží vypíchnout nejen nejlepší kompromis mezi všemi požadovanými vlastnostmi, ale umí i ohodnotit chování pneu za těch či oněch podmínek. A o jeden takový se nyní postaral německý ADAC, který chytře zvolil dva rozměry - 205/55 R16 a 175/65 R14. Ty se dobře hodí na auta typu Škoda Octavia a Škoda Fabia, které jsou i u nás nejrozšířenějšími vozy.
Kompletní výsledky testů známkujících pneumatiky v jedné každé disciplíně najdete v tabulkách níže, neodpustíme si k nim ale stručný komentář. S náročnými zkušebními se nejlépe porovnaly značky Continental a Dunlop. V rámci obou velikostí zvítězil Continental WinterContact TS860, který předvedl vyrovnaný výkon, výborné chování na mokrém asfaltu, ukázkovou trakci na sněhu a příznivou spotřebu paliva. V případě menšího rozměru byl velmi dobrý i na suchu.
Ve větším rozměru 205/55 R16 se na druhém místě usadily pneumatiky Goodyear UltraGrip 9, které se statečně popraly s vodou i se suchým povrchem nebo sněhem. Jako bonus nezvyšovaly zásadně spotřebu pohonných hmot. Jen desetinu celkového hodnocení ztratilo obutí Dunlop Winter Sport 5, které v testu okouzlilo vyváženými vlastnostmi, záběr na sněhu a mokru.
Na opačném konci je na šestnácté pozici tabulky vidět Laufenn I Fit LW31. Sníh by možná nevadil, ale nesmí začít tát, jinak Laufenn ztrácí jakékoliv schopnosti nutné pro bezpečnou jízdu. Ještě k tomu neúměrně vysávají nádrž. Největším překvapením je až čtrnáctý řádek pro Pirelli Cinturato Winter, dalo by se říci prémiová pneumatika a výsledek daleko za očekáváním kvůli reakcím na vyschlou cestu. Ani desáté Nokiany WR D4 neprošly komplexním testem zrovna skvěle.
I v menším rozměru 175/65 R14 jsme si již představili první místo. Druhé patří Dunlop Winter Response 2, německý ADAC ocenil univerzálnost a funkčnost na každém podkladu. Zároveň jsou plusovými body úspora paliva. Třetí místo Firestone Winterhawk 3 už je pod čarou doporučených zástupců kvůli lehkému zaváhání na vodě, jinak jsou stále v nejlepší trojce z dvanácti vzorků.
Konec patří Nankangu Snow SV-3. Číňané ze zimou nemají příliš mnoho zkušeností, jejich pneumatiky nezvládly mokro ani sníh. Ani spotřeba paliva nemůže být kladně hodnocena, sucho je jediným z přijatelných scénářů. Na chvostu se krčí opět Pirelli Cinturato Winter, která ani v menším rozměru nelze s klidným svědomím doporučit. Goodyear UltraGrip 9 se ve větším umístily druhé, ale s ubývajícími parametry velikosti padly až na páté místo za Nokiany WR D4.
Nejlepší bude projít si dvě tabulky a prohlédnout kompletní pořadí, nedá se všem doporučit univerzální model. Jak říká Reinhard Kolke, vedoucí technického centra ADAC: „Před nákupem by si měli všichni nejprve položit otázku, jaké jsou jejich osobní preference zimních pneu - zda spíše přilnavost na ledu a sněhu, nebo spotřeba či opotřebení. Náš test ukazuje, že špičkové značky nevedou automaticky k trvale dobrým výsledkům.“
Kompletní výsledky testu zimních pneumatik pro rok 2018 v rozměru 205/55 R16
Kompletní výsledky testu zimních pneumatik pro rok 2018 v rozměru 175/65 R15
Toto je všech pět vysoce doporučeníhodných pneumatik na základě testu ADACu - tři ve větším rozměru, dva v menším
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 4 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 6 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 7 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 9 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.20. 16:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage