Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vybíjení spalovacích aut brzy drasticky sníží jejich nabídku v bazarech, varují analytici, přinese to další zdražení
15.3.2024 | Petr Prokopec
Pokud poptávka zůstává na určité úrovni a nabídka se dostává někam úplně jinam, vždy to způsobí na trhu pnutí, které se vyrovná jedině novými cenami. U aut to v posledních letech vidíme velmi názorně. A na tomto trendu se v případě ojetin nemá nic změnit.
Patrně vám neuniklo, že také česká vláda loni spustila dotace na elektromobily, celý nápad jsme cupovali už koncem listopadu. Konstrukce těchto dotací je nesmyslná v mnoha ohledech, pro dnešek ale jen jeden háček - o peníze mohou v tomto případě žádat pouze firmy. Politici a samozvaní experti v tom problém nevidí, naopak předpokládají, že díky tomu se bateriový pohon rychle rozšíří. Firemní klientela totiž elektrická auta nakoupí jako nová, ojede je a následně pošle do autobazarů, kde po nich sáhnou soukromníci. Takové jsou alespoň předpoklady, jimiž ovšem dotyční jen dokazují, kterak nemají o realitě automobilového světa ani páru.
Vše si můžeme osvětlit na mobilních telefonech, které mají k elektrickým vozům principiálně blízko - v obou případech je totiž klíčová baterie. Kdo si však kupuje mobil z druhé ruky? Především zájemci o iPhone, pro které je nový přístroj příliš drahý. Ve všech ostatních případech je nicméně poptávka omezená a téměř výlučně ji lze spojit s rodiči, kteří pořizují první mobil své ratolesti. Protože ale dnes lze i nový smartphone pořídit prakticky za babku, zájem opravdu není enormní.
V případě ojetých elektromobilů lze taktéž v případě zájmu hovořit pouze o jedné značce, a sice o Tesle. Na rozdíl od iPhonu se však ani na její vozy netvoří dlouhé fronty v bazarech, neboť ceny jsou stále poměrně vysoké. Víc než to ovšem zákazníky odrazuje skutečnost, že jejich baterie již mají něco odslouženo. Spojena je s nimi tak už jen částečná nebo žádná tovární garance. A v té chvíli ojetý elektromobil představuje obrovské finanční riziko.
Za novou baterii mobilu totiž dáte pár tisícikorun, v případě elektromobilu ovšem jde o statisíce, a to ještě vlastně v tom lepším případě. Něco takového si ovšem lidé lovící v autobazarech nemohou dovolit. Ladem a skladem tedy nechávají i Tesly a místo toho míří k již osvědčenému - tedy ke spalovacím vozům. Jenže těch se začíná vyrábět stále méně. Skuteční experti tak začínají varovat před zdražováním, které přijde v horizontu několika málo let.
V tomto ohledu si na pomoc můžeme vzít nejnovější data analytické společnosti Cox Automotive. Spojena jsou s britským trhem, stejný trend ale bude dříve nebo později spojen s každou zemí Evropy - jednotlivé trhy jsou buď rovnou společné, nebo se přímo ovlivňují, a není zkrátka možné, aby nabídka aut v nich byla zásadně odlišná. A optimistická tato data opravdu nejsou. Do roku 2028 se totiž v britských bazarech má počet nabízených ojetých spalovacích aut snížit oproti současnosti o 69 procent. Pro majitele takových vozů jde o dobrou zprávu, neboť o jejich auta se kdekdo bude rvát. Pro kupující je to horší novinka.
V momentě překryvu poptávky nad nabídkou je zdražení jistotou. Jaké bude? To pochopitelně v tuto chvíli nelze přesně říci, o malé sumy ale rozhodně nepůjde. Z dat totiž vyplývá, že v loňském roce mělo hned 94,3 procenta ojetin v Británii spalovací pohon. V případě nových se pak jednalo o 71 procenta, právě tento podíl by však do roku 2028 měl klesnout na pouhých 38 procent. Zbytek budou tvořit elektromobily a hybridy.
Kombinace spalovacího a elektrického pohonu pak ještě přijatelná bude, nicméně v případě ryzích elektromobilů lze očekávat přetlak nabídky nad poptávkou. Ten nemají vyřešit ani slevy, načež lze očekávat ještě větší pád výkupních cen. Něco takového ale povede k omezení zájmu o nová elektrická auta, neboť se stanou ještě většími „děly ztráty hodnoty”.
Vše lze samozřejmě brát jen jako očekávání, předpoklad, současně ale nejde o věštění z křišťálové koule. Pokud se nic nezmění, budeme dál pokračovat na cestě stát se druhou Kubou. Zavelet k jinému vývoji může jen EU - pokud nenechá trh více dýchat a bude si dále vymiňovat nabízení nechtěného a potírat nabídku chtěného, jinak to dopadnout opravdu nemůže.


Odhad společnosti Cox Automotive není pro zájemce o spalovací ojetiny zrovna pozitivní. Bez změny politického klimatu je ale naznačený vývoj prakticky nevyhnutelný. Grafika: Cox Automotive, tiskové materiály
Zdroje: Cox Automotive, Autocar
Bleskovky
Rusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
včeraJediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025Požár kamionu převážejícího supersporty pohřbil auta za víc jak 30 milionů, z většiny nezbylo vůbec nic
21.9.2025
Nejnovější články
Stellantis zastavil výrobu ve dvou svých továrnách, pro nezájem ale stojí jen jedna. Té druhé láme vaz moc velký zájem
před hodinouNejnovější Maybach od Mercedesu vypadá jako svá vlastní karikatura, jako falešná kabelka z tržnice, je to jeden velký laciný kýč
před 2 hodinamiI takhle může vypadat vlajková loď automobilky, v případě Suzuki jde o docela malé auto
před 4 hodinamiDalší elektromobil skončil po pouhých 2 letech v prodeji, nezachránily jej ani masivní 600tisícové slevy
před 5 hodinamiRusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva