Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta vás při bočním nárazu ochrání jen z jedné strany, druhá se totiž netestuje
3.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Ve zkoušce sice byly jen tři modely, ale u všech se ukázalo, že jak řidič, tak spolujezdec jsou při nárazu zprava vystaveni většímu riziku.
Už párkrát se ukázalo, že naprostá většina automobilek vyvíjí svá auta nikoli s ohledem na to, aby byla co nejbezpečnější v jakékoli myslitelné situaci, ale aby se co nejbezpečnějšími jevila ve zkouškách, které onu bezpečnost ověřují. Jejich metodika je předem do detailu popsaná, a tak jí výrobci přizpůsobují konstrukci automobilů stejným způsobem, jakým „optimalizují” svá auta pro testy normované spotřeby. Když víte, jak konkrétně bude vypadat zkouška, „naučíte se” přesně na ni - ať jste výrobce aut nebo student.
Jen málo firem tak bere crashtesty jako pouhou součást zkoušek v rámci homologační procedury, ve které se jen tak mimochodem ukáže, že pasivní bezpečnosti je na výši. To kdysi dokonale dosvědčily testy americké IIHS provedené jiným než roky dopředu známým způsobem. Na jednu stranu je takový přístup automobilek pochopitelný - je tu snaha o minimalizaci nákladů potažmo zvýšení zisku či dosažení možnosti nabídnout auto co nejlevněji, to jsou všechno spojité nádoby. Na druhou stranu je třeba se ptát, zda zrovna pasivní bezpečnost je tou oblastí, kde by měly mít podobné principy hlavní slovo.
Většina automobilek ale v tomto směru jasno, a tak pokračují v zažité praxi. Nedávno se tak ukázalo, že automobilky staví pro náraz bezpečnou jen levou půlku auta, protože ta pravá se netestuje. A co není vidět na bodech z crash testů, není zajímavé. Německý autoklub ADAC, od nějž jsme tu před pár dny měli test zimních pneumatik, zkusil nyní něco podobného - auta podrobil bočním nárazům, ale na pravou stranu vozu, které v crash testech NCAPu opět nefigurují
Takové nehody přitom údajně tvoří třetinu všech případů, kdy jeden vůz narazí z boku do druhého. ADAC pro tento účel otestoval VW Golf V a VII a také BMW Z4. Z pravé strany do nich narazila platforma o hmotnosti 1,3 tuny, která měla deformovatelnou příď. Zkoumané rychlosti byly 50 a 65 km/h, tedy v podstatě městské rychlosti.
Nikoliv překvapivě ADAC zjistil, že pravá půlka auta není nárazu tak odolná, jako ta levá. Na náraz z pravé strany totiž nejsou bezpečnostní prvky optimalizovány, i když tu jsou stejné boční a hlavové airbagy. Spoleh znovu není na totožnou konstrukci auta a fakt, že na podobné nárazy výrobci nemyslí, dokazuje i jeden překvapivý „detail” - bezpečnostní pás v případě takového nárazu neudrží řidiče v sedačce, protože se neaktivuje předepínač.
To pro řidiče znamená velké pohyby a právě ty jsou příčinou zranění. Podle ADACu tu je riziko vážných zranění hlavy, hrudní, bederní a pánevní oblasti. Další velké nebezpečí pramení z toho, pokud se srazí hlavy řidiče a spolujezdce, či pokud hlava řidiče udeří do jiné části spolujezdcova sedadla. Kdyby přitom předepínač pásů fungoval i při bočním nárazu, řidič by byl lépe držen v sedačce a riziko zranění by bylo menší. Takže ve výsledku je ve větším ohrožení i spolujezdec, protože auta bez řidiče (zatím...) po silnicích nejezdí.
Ukázalo se, že čím je auto užší, tím je větší riziko, že se řidič se spolujezdcem srazí. Také bylo vidno, že vyšší středový tunel mezi sedadly pomohl figuríny udržet od sebe. A že by nejlepší byl airbag mezi řidičem a spolujezdcem. To ale není nový nápad, pracuje se na něm a do aut se dostane někdy v budoucnu.
Co lze na straně automobilek udělat nejrychleji, je nastavit předpínače bezpečnostních pásů tak, aby pás „zatáhly” i v případě bočního nárazu. Že na to automobilky nepřišly samy, opravdu dosvědčuje jen to, jak málo se odolností auta proti podobným nárazům zabývají. A co můžete udělat vy, kupujete-li si nové auto? Vyberte si takové, které je co nejširší, a vyhněte se autům bez pevné loketní opěrky mezi sedadly - není to dokonalé řešení, ale lepší než nic...












Při nárazu zprava není řidič moc dobře chráněn
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
včeraNechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
15.5.2025Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Most Superbike: Dominantní Toprak včera 21:55
- V SSP300 Humberto Maier, 8. Svoboda, 22. Novotný včera 21:51
- Superpole pro Mahiase, 21. Vostatek, Kocourek a Feigl NQ včera 21:48
- Test Honda CB1000 Hornet SP: nespoutané bláznovství včera 13:44
- Bimota pokračuje i v roce 2026 ve stejné sestavě včera 08:47
Nejnovější články
Indové prodávají toto zajímavě střižené nové SUV za 207 tisíc Kč, auta jsou tak nesmyslně drahá jen v Evropě
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraČínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
včeraDalší výrobce elektromobilů padá ke dnu i se svými unikátními vychytávkami, došly mu peníze a je v nucené správě
včeraNěkdo 38 let téměř jen v garáži schovával auto koupené za statisíce, teď ho prodal za víc než 5 milionů
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 18:57 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 05.16. 14:48 - pavproch
- Onboard videa 05.15. 15:13 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.15. 14:53 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.15. 08:04 - spooon
- Detektory policejních radarů 05.14. 18:23 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan