Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auto jako investice: které zajímavé vozy vám ještě vydělají? A které už ne?
5.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Snáze než kdy dříve je dnes možné pořídit starší vůz nejen jako auto, ale i jako investici, která se zhodnotí. Každý zajímavý stroj ale tento směr nedrží.
Automobiloví nadšenci na jaře vytahují svá „lepší auta” z garáží. Někteří mají svůj vůz už léta, jiní si ho pořídili teprve nedávno a další nemají nic - teprve se dívají, co by si mohli koupit. Pokud patříte mezi takové, možností je spousta a některé ze starších vozů mohou být ve správný moment i dobrou investicí. Jenže kdy ten správný moment nastane?
Německý inzertní web Mobile.de se podíval na vývoj cen oblíbených aut minulých let i dekád a stvořil grafy vývoje jejich cen v posledních letech. Celkem tu tak máme třiadvacet vozů v šesti grafech, z nichž každý obsahuje tři až čtyři kousky, které jsou si nějakým způsobem blízké - obvykle jde o několik generací jednoho modelu.
Také máme před sebou tabulku, která přibližuje vývoj cen čtyřiadvaceti aut mezi rokem 2011 a prvním čtvrtletím roku 2017. Zhusta se s grafy kryje, ale jsou tu i auta, která v grafech nenajdeme, a naopak, např. Alfa Romeo Spider páté generace nebo Mercedes 300 SL „Gullwing”. Ten tu, po pravdě, se svou cenou v řádech milionů eur docela vyčnívá - jeho letošní průměrná cena je asi devětkrát větší než u Porsche 911 901, které je na druhém místě.

V tabulce vidíme, že ceny některých aut za zmíněných šest let vzrostly o víc než sto procent. Největší růst vidíme u Porsche 911 901, tedy první generace v Německu nazývané Ur-Modell, a sice 195,5 %. Jiná auta se ale o desítky procent na ceně propadla, což dává jasně znát, že ne každé zajímavé starší auto je jistou investicí.
Grafy u jednotlivých modelů níže ukazují právě vývoj cen v posledních letech, ze kterého lze snadno vytušit, co bude následovat. Některé modely jsou už zjevně za cenovým zenitem, jiné se k němu teprve blíží, další stále klesají. A některé vozy dosáhly svého maxima dřív a nyní si hodnotu drží. Podívejme se tedy na jednotlivé vozy pěkně popořadě.
1. Alfa Romeo Spider
Zajímavá volba, pokud chcete Alfu a zároveň veterán nebo youngtimer. Graf ukazuje vývoj cen jen u prvních čtyř generací, označených interně 105, resp. 115. Pozitivní vývoj cen lze očekávat u všech modelů krom první generace, ta už je na vrcholu či za ním. A pokud se vám víc líbí moderní Alfa Spider série 916, vyráběná v letech 1993 - 2004, bude muset stačit tabulka výše.
2. BMW řady 3 Cabrio
Bavíme-li se o starších zajímavých vozech, BMW řady 3 tu nesmí chybět. V tomto případě pokrývá přehled provedení generací E30 až E46 a u všech vidíme, že ceny nastoupily či nastupují pozitivní trend. Nejlepší investicí tady bude zároveň to nejlepší auto - kabrillet generace E46.
3. Mazdy MX-5, RX-7, RX-8
Sportovní Mazdy s Wankely jsou jedněmi z nejvíce žádoucích modelů této značky a tento výběr zahrnuje hned dva takové. A k tomu přidává věčně mladou MX-5 ve dvou generacích. U všech těchto vozů krom RX-7 můžeme vidět pokračující pokles cen, ovšem se zjevnou tendencí se zastavit. Ceny těchto vozů jsou teď opravdu nízko, tedy s výjimkou RX-7, v jejím případě už ideální moment ke koupi nastal.
4. Mercedes-Benz třídy SL
„Gullwing” jsme zmínili výše, v tomhle grafu ho nehledejte, možná proto, že by zbylé linky byly kvůli masivnímu nárůstu jeho cen nečitelné. Generace R109 a R129 vykazují nárůst jen mírný, ale vytrvalý, s těmi nešlápnete vedle. Velmi zajímavá je každopádně horská dráha modelu 190 SL W121, tady zájem sběratelů zjevně stoupá ve vlnách. A také už ceny vyšponoval hodně vysoko.
5. Porsche 911
„Devětsetjedenáctka” byla po léta investiční jistotou, soudě podle tohoto grafu zahrnujícím všechny generace modelu z období vzduchového chlazení (tedy do generace 993) už s dalším nárůstem počítat nelze. 993 i 901 (německy Ur-Modell) vykazují v posledních měsících dokonce lehký pokles, na rozdíl od 964, u které vidíme mírný vzestup. Čas na koupi staré 911 byl nejlepší tak před čtyřmi, pěti lety, novější budou výhodnější koupí.
6. Saab 900
Ikonický Švéd se vyráběl ve spoustě variant, ale nejlákavější jako hračka budou jistě verze kabrio nebo turbo. První generace s cenami zdravě roste, ta druhá ještě pravděpodobně své dno nenašla. Kdy ho najde a jak bude vypadat, je otázkou pro křišťálovou kouli, zdá se však, že ten správný moment ke koupi právě nastává...
Zdroj: Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Ford zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
před 3 hodinamiJakou ojetou Škodu Octavia zvolit podle detailních dat TÜV? Ta nejlepší se zjevně už pár let nedělá
před 5 hodinami„Rychlé” dobíjení vám zničí vaše elektrické auto, varuje nová studie, zkrácení životnosti baterií je ohromné
před 6 hodinamiItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
před 8 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.14. 21:10 - northwind
- Detektory policejních radarů 05.14. 18:23 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 20:35 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.13. 12:10 - H357
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan