Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ceny nových aut tváří v tvář nezájmu konečně klesají, někde až o 150 tisíc Kč. A neměla by to být konečná
12.10.2023 | Petr Prokopec
Žně výrobců očividně skončily, na nová auta má stále méně lidí. A řeč není jen o elektromobilech, ale o všech autech bez ohledu na pohon. Známé značky navíc musí počítat s větší konkurencí, to všechno tlačí ceny aut opět dolů.
S příchodem koronaviru došlo v prvé fázi na uzavření továren na auta i dealerství jednotlivých značek. Pro automobilky to nakonec dobrá zpráva, jakkoli se zpočátku zdálo, že jde o pravý opak. Politici nasypali do ekonomik spoustu peněz, což s nemožností vyrábět a prodávat auta způsobilo značný přetlak poptávky nad nabídkou. Vše následně ještě umocnil chaos a trhliny v dodavatelských řetězcích. Rázem tak došlo na horečnaté zdražování, jaké svět dávno nepamatuje. Výrobci se jeden za druhým chlubili rekordními zisky, i když celkové prodeje zamířily dolů. A doufali, že to tak bude věčně, letos se ale situace začala vracet do normálu.
Data spojená nejen s německým trhem pak naznačují, že žně jsou vážně již u konce. Celá řada výrobců totiž vyrukovala se slevami, které se ještě před pár měsíci zdály být věcí nereálnou. Oproti květnu totiž průměrné ceny poklesly o 2,3 procenta na 39 988 Eur (cca 982 tisíc Kč), některé značky ale ceny svých aut poslaly dolů daleko intenzivněji. Třeba v případě Citroënu se jedná v průměru o 9 procent nebo také až o 6 000 Eur (bezmála 150 tisíc Kč). Peugeot je pak na 10 procentech, Volvo na osmi a Renault na pěti.
Za pozornost stojí pád cen napříč celým portfoliem o 12 procent u Jeepu. V případě této značky je však vysvětlení poměrně prosté - ještě na počátku roku automobilka zkoušela nabízet mnohé vozy bez čistě spalovacího ústrojí. To ovšem vedlo k poklesu prodejů, do hry se tak velmi rychle vrátil spalovací pohon. S tím jsou přitom spojené nižší ceny, proto je tu i onen pád. Není to však jediný důvod, proč jsou nové vozy levnější, dalším je stále četnější konkurence z Číny.
Na návrat mnohých hlavně benzinových motorů došlo i u ostatních automobilek, v jejich případě však celkové zlevňování skutečně vychází ze slev. Kvůli emisní politice Evropské unie totiž z trhu mizí malá auta jako třeba Ford Ka a Fiesta nebo zatím poslední oběť jménem Volkswagen up!. Bez tohoto vozu a při zachování původních cen by ovšem tato automobilka již nemohla být lidová, proto u nás aktuálně nabízí Golf za menší peníze, než na jaké vyjde Škoda Octavia.
Mladoboleslavská automobilka si ostatně již začíná rovněž uvědomovat, že její sebevědomí až tak moc nekoresponduje s realitou. Proto je třeba inovovaný Enyaq nabízen za stejné peníze jako dosud, i když disponuje vyšším výkonem a lepším dojezdem. Za tím nestojí jen vylepšený software, ale rovněž zcela nová elektrická jednotka. Tu ovšem lidem značka nabízí v podstatě zdarma. Jinou možnost ale ve finále nemá, neboť lidí ochotných zaplatit přes 1,2 milionu Kč za novou Škodu mnoho není.
Otázkou nicméně je, zda něco takového bude stačit k obratu. Ekonomická situace zůstává obecně složitá a vnucování elektromobilů nikam nemizí, což bude znamenat přetrvávání problematických tlaků na obou stranách trhu. Dá se tedy očekávat, že ceny nových aut budou dále klesat, i když pro to zdánlivě není prostor. Pro automobilky je pořád lepší prodávat se ztrátou než vyrábět na sklad.



C5 Aircross v Německu zlevnil až o skoro o 150 tisíc Kč, nyní tak na západ od našich hranic startuje v přepočtu na 606 000 Kč. V Česku zatím značka pod kotlem slev až tak netopí, aktuální nejnižší cena 595 000 Kč je ale ještě o fous nižší. Foto: Citroën
Zdroj: Focus
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včera (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025 (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 11 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva