Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Bláznivý růst cen ojetých aut se konečně zastavil, za poslední rok nejvíc podražily dříve nechtěné motory
20.9.2022 | Petr Prokopec
Mnohokrát jsme konstatovali, že žádné ceny nemohou růst donekonečna, takže se i v případě ojetin musely zastavit. K tomu skutečně došlo, pohled do minulosti i do budoucnosti ale skýtá zajímavá zjištění.
Po opravdu dlouhou dobu jsme v případě ojetin mohli počítat pouze se dvěma jistotami. Tedy že je jich nedostatek a že jejich ceny soustavně rostou. V případě Česka se průměrná cena ojetého auta v první polovině letošního roku vyšplhala už na 289 tisíc korun, což je absolutní rekord. A jakkoli některé modely zdražují i nadále, nyní jsme ve fázi útlumu - zájem ochabl a byť okolnosti nedávají velký prostor k tomu, aby ceny klesly, růst už přestaly a od počátku léta stagnují.
Dáno je to také tím, že situace se uklidnila i v sousedním Německu, které v rámci dovozu ojetin hraje první housle - na auta s německým původem letos připadá 22 procent trhu, tedy o tři procentní body více než loni. Nastalý vývoj potvrzují data společnosti DAT (Deutsche Automobil Treuhand), dle nichž ceny zůstávají stabilní přibližně od dubna. Dle mluvčího DAT to ale automaticky neznamená, že bychom nyní měli očekávat pokles. Stagnace má podle DAT pokračovat i příští rok, v tom následujícím období se pak má odbyt nových aut znovu zvýšit, díky čemuž by řada lidí prodala své starší vozy a dostatek by tak byl i ojetin. To by ceny poslalo dolů.
S něčím takovým ale nelze souhlasit, pakliže se podíváme na celý obrázek. Odbyt nových aut neklesl jen kvůli nedostatečné výrobě, momentálně vázne i přísun nových objednávek. Auta jsou stále dražší z podobných důvodů, ze kterých dosahují rekordních hodnot ceny energií - primárně je tomu tak kvůli tlakům Bruselu na elektromobilitu, které deformují celý trh. Pokud tento trend bude pokračovat, bude nabídka nových vozů za dva roky z hlediska ceny a nabízené hodnoty ještě tristnější, než je nyní. Pro taková auta se masy nepoženou.
Ve finále se tak může stát, že příští rok skutečně bude přechodným. Ovšem nikoli v tom smyslu, ve který Němci doufají. Pokud se totiž skutečně začne daleko více tlačit na elektrickou pilu, pak zájem o nová auta bude naopak nižší - a s tím bude klesat i celková výroba, jak ostatně nejedna automobilka očekává. Zdražovat tak bude i zbytek novinek se spalovacím ústrojím. V důsledku toho se nicméně znovu navýší ruch na trhu s ojetinami, což logicky povede k jejich dalšímu zdražování.
Budoucnost ale raději ponechme stranou, koneckonců momentálně nikdo neví, co se odehraje během této zimy, natož co přijde za nějaké dva roky. Aktuálně tak už jen dodáme, že dle údajů DAT byla letos v srpnu hodnota tříletého benzinového vozu s nájezdem 45 tisíc kilometrů na 67,7 procentech původní ceny, zatímco loni šlo o 55,5 procenta. U dieselů pak došlo na posun z 52,8 na 65,1 procenta. Zdražení během jediného roku je tedy extrémní.
Pozoruhodný je pak hlavně onen posun u dieselů. Jak se totiž zdá, stále vyšší životní náklady přiměly Němce, aby se vůči kdysi oblíbenému pohonu znovu zbavili předsudků, neboť právě ceny ojetých nafťáků vzrostly nejvíce. To ovšem není dobrá zpráva pro Čechy, u nichž obliba ojetých vozů poháněných motorovou naftou neklesla za poslední roky v podstatě nikam. Dosud totiž mohli právě díky německé averzi počítat s lepší dostupností. Jak to ale vypadá, něco takového je již minulostí.



Průměrná cena českých ojetin se letos navýšila na 289 tisíc korun. Od dubna je pak sice trh spojen se stagnací, na zlevňování ale zatím stále můžeme zapomenout. Foto: Škoda Auto
Zdroje: DAT, Cebia
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva