Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co se stane, když z auta s bezklíčovým startem vyhodíte za jízdy „klíč”?
3.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Vyhodit vám klíč z auta za jízdy může leda naštvaná partnerka či zkoumavé děcko, ale ztratit ho nebo jej někde nechat klidně můžete.
Bezklíčové odemykání a start je v dnešních nových autech už docela rozšířenou věci, přesto s ním řada lidí nemá zkušenosti. Je to pochopitelné, do nejrozšířenějších vozů, jako jsou Škody Fabia a Octavia, se dostává teprve v posledních letech, většina lidí má přitom buď auta starší a nebo obyčejnější než kupříkladu BMW, k nimž můžete pořídit „keyless entry” už déle jak dekádu.
Obvyklé je zkrátka startování normální spínací skříňkou, ve které se otočí klíčem. Pokud je člověk zvyklý na toto ovládání, přinese konfrontace s bezklíčovým startem pár otázek, které se sluší odpovědět. Právě proto jsme nedávno psali o tom, co se stane, když startovací tlačítko zmáčknete za jízdy omylem. A dnes na toto pojednání můžeme navázat.
Pokusným vozem byl v prvním případě Ford Mondeo a bude jím i tentokrát. Je ale třeba říci, že ve většině aut (podrobněji se k tomu dostaneme závěrem) se tyto systémy chovají velmi podobně, ne-li úplně stejně, zřejmě i proto, že budou mít často stejného dodavatele. A zbytku velí logika věci. Tentokrát se budeme zabývat otázkou, kterou i někteří z vás, našich čtenářů, vznesli v komentářích. Tedy co se stane, když „klíč”, lépe řečeno přístupový modul za jízdy ztratíte, třeba to někdo udělá schválně a nebo nedopatřením - kdo měl kdy co do činění s hysterickou partnerkou nebo zkoumavým děckem, pochoí. A co se stane, když modul někde necháte a auto přitom už bude nastartované.
V prvním případě má odpověď dvě části. Pokud je modul za jízdy ztracen, nestane se nic, auto pokračuje dále v cestě, jako by byl klíč dále na palubě. Je to logické, kdyby jakákoli ztráta kontaktu s ním (a nemusí jít hned o vyhození z okna, modul se může také porouchat či cokoli podobného) vedla třeba k vypnutí motoru, mohlo by to znamenat riziko pro posádku, které není přípustné. Auto tak komunikuje s modulem pouze tehdy, když ho chcete nastartovat, později se o něj zajímá v podstatně menší míře.
Jak malé? Velmi malé, což je bizarní druhá část odpovědi. Pokud je klíč za jízdy ztracen, nestane se skutečně vůbec nic, auto vám ani nedá vědět, že se to stalo. Můžete přejet celou Evropu bez tankování a přesto se nedozvíte, že klíč nemáte. Jediný moment, kdy se to stane, je pokud zastavíte, otevřete, znovu zavřete dveře a rozjedete se. Až pak auto přítomnost klíče zkontroluje a zahlásí, že ho nenašlo.
Pozoruhodné také je, že když bez klíče vypnete motor, můžete ho pořád ještě několik sekund nastartovat, to zřejmě pro případy, kdy by někomu zhasl motor při rozjezdu a klíč byl porouchaný, pak by nemohl dojet ani do servisu. Pokud tuto možnost prošvihnete, vůz už nastartovat nepůjde, dokud přístupový modul nenajdete a nedonesete zpátky do auta.
Pravděpodobnější situací ale je, že auto necháte nastartované, klíč z něj odnesete a pak se pokusíte se rozjet bez něj. Nám v redakci se tohle stává docela často, když si měníme testovaná auta. Zvyklí na ponechaný klíč v zapalování nastartovaného auta vystoupíme s modulem v kapse, auto zůstane nastartované a předáme jej takto kolegovi. Jsou ale i jiné podobné chvíle, však modul po vystoupení z nastartovaného auta můžete nechat kdekoli a poté zkusit odjet bez něj. Jde to?
Jde - odejít s modulem v kapse je možné a vůz pořád běží, čehož rádi zneužívají zloději. Vůz řidiče bez modulu nezamkne, nezačne brzdit, nevypne motor, lze s ním jet normálně dál, jakkoli dlouho. Ostatně už se nám v minulosti přihodilo, že kolega takto odjel z Prahy až na Moravu bez klíče a až tam po vypnutí zjistil, že ho nemá.
Z uvedeného vyplývá, že mnohá auta ani v tento moment neřeknou, že klíč „nevidí”. Týká se to ale spíše starších vozů, ono Mondeo už v tuto chvíli při rozjezdu na nepřítomnost klíče upozorní. Dělají to dnes i u nás nejrozšířenější automobily koncernu VW, např. nová Škoda Kodiaq zapíská, když s klíčem opustíte běžící auto a rozsvítí varování, když se pokusíte rozjet bez něj. Podobně se chová i Alfa Romeo Giulia QV, např. aktuální Audi RS3 nás ale loni ještě nechalo provést onu výměnu aut s klíčem u druhého kolegy bez varování.
Tady nám více povězte vy, pokud máte s bezklíčovým startem v tom či onom autě zkušenosti - implementací je nespočet a každé auto z trochu jiného roku výroby se bude chovat trochu jinak. Bez ohledu na to ale vývoj tohoto řešení ušel kus cesty a většina dnes prodávaných aut se chová alespoň tak, jako u zde zkoušeného Fordu Mondeo. Dokonalé to není, ale žít se s tím dá. Tedy pokud nejste automobiloví dinosauři jako Jeremy Clarkson s Jamesem Mayem...
Když se klíč z jakéhokoli důvodu ztratí za jízdy, nepoznáte to nijak, vůbec nijak
Že klíč nemáte, zahlásí vůz až poté, co z něj vystoupíte a znovu do něj nastoupíte
Auto vás po ztrátě klíče dokonce i nechá vypnout a zapnout motor, ale jen v rychlém sledu
Odjet s nastartovaným autem bez modulu je zcela bezproblémové, u Mondea se zobrazí jen hláška upozorňující na jeho nepřítomnost
Zdroj: AutoVlog@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před hodinou - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 2 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 5 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva