Desetiválcový německý überkombík dnes stojí míň než tříválcová Škoda, sežrat vás ale dokáže zaživa

Je to dodnes jedno z nejrychlejších aut svého druhu, přesto se jeho ceny propadly až neuvěřitelně nízko. Má to ale své důvody, už první rok provozu vás může stát víc než samotné auto.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Desetiválcový německý überkombík dnes stojí míň než tříválcová Škoda, sežrat vás ale dokáže zaživa

18.10.2021 | Petr Prokopec

Desetiválcový německý überkombík dnes stojí míň než tříválcová Škoda, sežrat vás ale dokáže zaživa

/

Foto: Audi

Je to dodnes jedno z nejrychlejších aut svého druhu, přesto se jeho ceny propadly až neuvěřitelně nízko. Má to ale své důvody, už první rok provozu vás může stát víc než samotné auto.

Opravdu objemným motorům již v podstatě odzvonilo. V pár nových autech na ně sice ještě můžete narazit, ovšem při pohledu na cenu se většina zájemců velmi rychle otočí čelem vzad a opustí showroom. Jejích následné kroky tak mohou vést do bazarů, kde je nabídka přece jen širší a vysněné vozy o poznání levnější. Třeba takové Audi RS6 Avant s pětilitrovým, dvakrát přeplňovaným desetiválcem dnes můžete pořídit již za přibližně 380 tisíc korun, což je částka, za kterou nedosáhnete ani na Škodu Kamiq s litrovým tříválcem. Oproti němu jde o auto o několik tříd výše ve všech ohledech.

Je však koupě RS6 V10 dobrý nápad? Záleží na tom, jak naditou máte peněženku. Ne kvůli samotnému pořízení, nýbrž s ohledem na další údržbu a případné opravy. Je totiž třeba si uvědomit, že jen pohonná jednotka váží nemalých 280 kilo, což hmotnost celého kombíku žene na 2,1 tuny. Pokud tedy budete plynový pedál zašlapávat až pod kobereček, pak víceméně zlikvidujete brzdy po pár kilometrech. Základní ocelové vás přijdou na zhruba 40 000 Kč, ty karbon-keramické, které si s oněmi kily rozumí daleko lépe, již stojí okolo čtvrt milionu korun.

Jelikož přitom motor trůní nad přední nápravou, je jasné, že vaše konto nemalou měrou zatíží také pneuservis, kde vás zakrátko budou znát křestním jménem. V případě karbonových brzd jsou totiž potřeba rovnou 20palcové disky kol, a tedy i pneumatiky, kterých spálíte klidně i několik sad za sezónu. Audi totiž zmíněný desetiválec udělalo vskutku robustním, v důsledku čehož jej můžete poměrně snadno vyhnat ze standardních 579 koní až na 1 000 koní. V té chvíli ovšem devastaci černých sudů nepomůže ani pohon všech kol.

Výkon na úrovni Bugatti Veyron je nicméně ojedinělý, 700 koní je ovšem již poměrně častým zjevem. V té chvíli je třeba zkontrolovat hlavně obtokové ventily, jejichž výměna vyjde na zhruba 4 000 Kč, stejně jako byste měli zauvažovat o dokoupení zesílené hřídele - tedy za předpokladu, že předchozí majitel kromě vyššího výkonu toužil i po zachování spolehlivosti. Tím zásadní rizika technického rázu téměř končí, v případě možných problémů ale musíme zmínit ještě jeden stěžejní.

Audi totiž zmíněný desetiválec vyrábělo pouhé tři roky, přičemž továrnu pochopitelně neopustily miliony kusů, nýbrž pouhé tisíce. Neznamená to sice, že RS6 generace C6 budete shánět nekonečně dlouho, ovšem k dispozici nemusí být schopný technik. Jen výměna startéru či vodní pumpy totiž zabere dlouhých 13 hodin, načež vám RS6 nepřijmou na opravu do každého servisu. Vy jej ovšem navštěvovat budete muset poměrně často, neboť výměna oleje se doporučuje po 15 000 km.

Ve výsledku je tedy pouze na vás, zda desetiválcovému lákadlu podlehnete. Pokud se tak stane, budete rozhodně vyčnívat z davu. Přičemž s ohledem na slušnou spolehlivost vás nemusí odradit ani exempláře, které již mají najeto přes 200 tisíc kilometrů. Je však třeba si uvědomit, že jakkoliv se dnes dá RS6 V10 pořídit vcelku levně, údržba už lácí nezavání. A to ani nezmiňujeme účty za pohonné hmoty, stejně jako pojištění, které vás přijde na desítky tisíc korun ročně, i když jste celý život jezdili bez nehod.

Na druhou stranu, v úvodu zmíněný Kamiq vám rozhodně neumožní zrychlit na stovku za 4,6 sekundy a na dvoustovku za 12,7 sekundy, což jsou dechberoucí hodnoty dodnes. A pokud sáhnete po sportovním výfuku, budete lákat sousedy k oknu při každém příjezdu. Jakkoliv ke každodennímu užívání se hodí spíše tovární systém, který je poměrně utlumený a potenciál pod kapotou dává najevo až při hodně vysokých otáčkách.


Desetiválcový německý überkombík dnes stojí míň než tříválcová Škoda, sežrat vás ale dokáže zaživa - 1 - Audi RS6 Avant 2008 ilustracni foto 01Desetiválcový německý überkombík dnes stojí míň než tříválcová Škoda, sežrat vás ale dokáže zaživa - 2 - Audi RS6 Avant 2008 ilustracni foto 02Desetiválcový německý überkombík dnes stojí míň než tříválcová Škoda, sežrat vás ale dokáže zaživa - 3 - Audi RS6 Avant 2008 ilustracni foto 03Desetiválcový německý überkombík dnes stojí míň než tříválcová Škoda, sežrat vás ale dokáže zaživa - 4 - Audi RS6 Avant 2008 ilustracni foto 04Desetiválcový německý überkombík dnes stojí míň než tříválcová Škoda, sežrat vás ale dokáže zaživa - 5 - Audi RS6 Avant 2008 ilustracni foto 05Desetiválcový německý überkombík dnes stojí míň než tříválcová Škoda, sežrat vás ale dokáže zaživa - 6 - Audi RS6 Avant 2008 ilustracni foto 06
Na Audi RS6 Avant generace C6 se kouká hezky i dnes, jízdní dynamika je pak nadále oslnivá. Ovšem je třeba pamatovat na to, že s vysokým potenciálem pod kapotou jsou svázané také nemalé náklady. Ilustrační foto: Audi

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.