Dojezd elektrických aut ničí hlavně jakkoli vyšší rychlost, už obyčejné dálniční tempo je pro ně vražedné

Často se mluví o vlivu počasí, o topení, o klimatizaci a dalších sice nezanedbatelných, ale ne zase tak významných faktorech. Až teď někdo připomíná krutou realitu - hlavně u typických vysokých elektrických aut je pro jejich použitelnost zničující jakákoli vyšší než nízká rychlost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Dojezd elektrických aut ničí hlavně jakkoli vyšší rychlost, už obyčejné dálniční tempo je pro ně vražedné

před 6 hodinami | Petr Prokopec

Dojezd elektrických aut ničí hlavně jakkoli vyšší rychlost, už obyčejné dálniční tempo je pro ně vražedné

/

Foto: Walter Kraft, Autoforum.cz

Často se mluví o vlivu počasí, o topení, o klimatizaci a dalších sice nezanedbatelných, ale ne zase tak významných faktorech. Až teď někdo připomíná krutou realitu - hlavně u typických vysokých elektrických aut je pro jejich použitelnost zničující jakákoli vyšší než nízká rychlost.

Pokud jezdíte elektromobil, jistě víte, že na jeho dojezd na jedno nabití má vliv řada faktorů. V principu nejsou odlišné od těch, které ovlivňují dojezd spalovacích aut na jedno natankování, tady jde ale najednou o mnohem intenzivněji sledovanou veličinu - spalovací auta nemají problém ani s množstvím energie schované v nádrži (řádově ekvivalent stovek kWh v akumulátorů), ani s jejím doplněním (řádově desítky sekund z ničeho do maxima). Spotřeba paliva tedy leze do peněz, jinak vám ale může být celkem ukradená. Spotřeba elektrické energie vzhledem k jejímu nedostatku (obvykle desítky kWh) a obtížnému doplnění (nejlépe desítky minut) dramaticky ovlivňuje samotnou použitelnost auta.

V této souvislosti se obvykle poukazuje hlavně na klimatizaci, skrze kterou se řešilo buď příliš vysoké okolní horko, nebo naopak třeskutá zima pro posádku i baterii. Společnost automobilových techniků SAE (Society of Automotive Engineers) už dříve realizovala studii, při které zjistila, že pokud venkovní teplota činí 35 stupňů Celsia, snižuje se dojezd o 17 procent oproti chvílím, kdy je venku pouze 24 stupňů Celsia. My jsme ale opakovaně upozorňovali na to, že zvlášť vzhledem k typické konstrukci dnešních elektromobilů (více či méně SUV) je to hlavně rychlost, co „požírá” dojezd.

Nově i firma Geotab poukazuje právě na tohoto „zabijáka dojezdu”. Geotab si to ověřil v praxi, když při venkovní teplotě 30 stupňů Celsia rozjel elektrickou dodávku s bateriemi o kapacitě 65 kWh na rychlost 80 km/h. V té chvíli přitom reálný dojezd činil 230 km, což vážně není nic ohromujícího. Jakmile ovšem za stejných podmínek došlo na zvýšení tempa na stovku (respektive 97 km/h), již bylo možné počítat pouze se 195 km. Při rychlosti 113 km/h pak dojezd klesnul na 168 km a při dálniční stotřicítce (konkrétně při 129 km/h) šlo už jen o 142 km. To je 39procentní pokles oproti úvodní osmdesátce, který plně vysvětluje, proč se tolik majitelů elektromobilů po dálnicích vysloveně plouží a mnohdy se nechává předjet i přetíženými kamiony.

Geotab zkoumal i elektrické sedany, u kterých lze počítat s lepší aerodynamikou. Dostal se nicméně k podobným výsledkům, neboť s osmdesátkou byl spojen dojezd 446 km, zatímco při stovce již šlo o 404 km a při stotřicítce o 322 km. Máme tu tedy rozdíl 28 procent, který sice není tak propastný jako u elektrických dodávek, přesto však potěší jen málokoho. Když k němu navíc přihodíte dopad oné klimatizace, rázem jste klidně na polovičním dojezdu.

Tato data tak vlastně jen potvrzují, co si již hezky dlouho šuškají i vrabci na střeše. Tedy že elektromobily ideálně fungují jen za velmi specifických podmínek. Jakmile však dané pásmo opustíte, dochází k výraznému zhoršení jejich vlastností. Pro výrobce je přitom zásadním problémem to, že veškerá negativa, navíc podpořená odbornými studiemi a nevyvratitelnými argumenty, vychází najevo nyní, v době stále většího odporu, který pochopitelně dál umocňují.


Dojezd elektrických aut ničí hlavně jakkoli vyšší rychlost, už obyčejné dálniční tempo je pro ně vražedné - 1 - Mercedes-AMG EQE SUV 2022 prvni sada 07Dojezd elektrických aut ničí hlavně jakkoli vyšší rychlost, už obyčejné dálniční tempo je pro ně vražedné - 2 - Mercedes-AMG EQE SUV 2022 prvni sada 08Dojezd elektrických aut ničí hlavně jakkoli vyšší rychlost, už obyčejné dálniční tempo je pro ně vražedné - 3 - Mercedes-AMG EQE SUV 2022 prvni sada 23
Jak moc se rychlost projevuje na dojezdu elektromobilů? Při srovnání osmdesátky a stotřicítky může jít až o 39procentní rozdíl. Když k tomu ještě přihodíte 19procentní propad, který má na kontě klimatizace, rázem bateriový pohon vábně opravdu nevypadá. Ilustrační foto: Mercedes-Benz

Dojezd elektrických aut ničí hlavně jakkoli vyšší rychlost, už obyčejné dálniční tempo je pro ně vražedné - 4 - Porsche Macan Electric 2025 test vyber 01Dojezd elektrických aut ničí hlavně jakkoli vyšší rychlost, už obyčejné dálniční tempo je pro ně vražedné - 5 - Porsche Macan Electric 2025 test vyber 02Dojezd elektrických aut ničí hlavně jakkoli vyšší rychlost, už obyčejné dálniční tempo je pro ně vražedné - 6 - Porsche Macan Electric 2025 test vyber 03
Při testu elektrického Porsche Macan jsme zkusili i opravdu rychlé ježdění, které by zákazníci mohli chtít praktikovat na německých dálnicích. Při soustavných atacích rychlostí přes 200 km/h se reálný dojezd uskutečnitelný mezi použitelnými dobíjecími stanicemi pohybuje v řádu desítek kilometrů. Foto: Porsche

Zdroj: Geotab

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše