Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Elektrická auta prohrají se spalovacími vozy i v zemích plných dotací a nařízení, varuje KPMG, ohýbání reality přestává fungovat
3.11.2023 | Petr Miler
U nás není moc o čem debatovat - při cenách elektrických aut, současných cenách elektřiny a jejich ohlášeném budoucím růstu jsou elektromobily v Česku prakticky neprodejné. Jejich situace se ale postupem času zhoršuje všude, i v domově nizozemské KPMG.
Že „elektrická revoluce” nejde podle plánu, asi nemusíme znovu říkat, prostě nejde. A nikdy jít nemohla, neboť v momentě, kdy se rozhodnete vnucovat lidem za více peněz horší řešení než to, které už dobře znají, s velkým úspěchem se to setkat skutečně nemůže. Z pohledu Česka můžeme být rádi, že jsme tu do potenciálně mrtvé větve vývoje zase tolik neinvestovali, jakkoli škody bylo naděláno i tak dost a nikde není psáno, že přes jistou racionalizaci situace nebude zítra zaveleno k ještě absurdnější snaze posunout se tímto směrem, zpátky ni krok. V Nizozemsku, kde trávím asi polovinu svého života, je ale situace docela jiná.
Tam padlo na oltář elektrických aut mnohé, v prvé řadě podstatná část jednoho z historicky největších odbytišť nových automobilů v Evropě. Nové vozy byly uměle enormně zdraženy, pakliže nejsou na oko bezemisní, daně z jejich provozu jsou brutální, ceny fosilních paliv uměle nafouknuté na nejvyšší úroveň v Evropě, na nové i ojeté elektromobily můžete dostat dotaci a tak bych mohl pokračovat ještě dlouho. Přesto se nedá říci, že by šlo o zase takový elektrický ráj - na prodejích nových vozů mají elektromobily pořád těžce minoritní podíl (letos je to asi čtvrtina) a v rámci celé flotily nepředstavují ani 4 procenta všech registrovaných aut.
Před Nizozemci je tak pořád hodně dlouhá cesta, dosud se ale věřilo, že to nějak vyjde, protože výše popsané podmínky činí elektromobily relativně levnými. Nebo činily? Podle analýzy nizozemské (fakticky i dominantně historicky, formálně jde dnes o britskou firmu) KPMG se ale i v tomto případě nastal bod zlomu. Střelka kompasu se podle KMP otáčí a analytici varují, že elektromobily se stávají stále méně (rozumějte finančně) atraktivními a při nezměněném trendu se spalovacími vozy prohrají. Pro lidi totiž budou navzdory veškerému ohýbání trhu moc drahé.
KPMG uvádí, že elektromobily přes vše zmíněné zůstávají v Nizozemku podstatně dražší na pořízení, provozní náklady jsou jsou ale především díky slevám na daních, uměle levnějším zdrojům energie apod. na provoz o tolik výhodnější, že se vyplatí. Protože ale KPMG nevěří, že se pořizovací ceny elektromobilů podstatně sníží, elektřina bude kvůli „greendealovým” mechanismům (sama o sobě zlevňuje) dražší a na daňové výhody dochází peníze, auto na benzin nebo naftu bude dlouhodobě opět levnější i v zemích jako Nizozemsko.
Problém je také v tom, že lidem dochází peníze. KPMG konstatuje, že Nizozemci se stále kritičtěji dívají na pořizovací cenu elektrických aut, jakkoli je relativně podobná - aktuálně ji vidí jako velký problém 66 procent nizozemských zákazníků, před dvěma lety to bylo 54 procent. A analýza dochází k závěru, že s těmito faktory - jak cenou aut, tak makroekonomickou situací - bezprostředně nikdo nic neudělá.
KPMG tak vidí jen dva způsoby, jak probíhající vývoj zastavit. Prvním je dosažení nižší ceny elektřiny samotnými majiteli elektrických aut třeba její vlastní výrobou skrze solární panely nebo dobíjením mimo špičky. Jak moc je tohle efektivní a hlavně uživatelsky udržitelné, bude záviset případ od případu. Druhá možnost je, že by politici zastavili kroky vedoucí k omezení umělých zvýhodnění. To se nám to budoucnost elektromobilů ocitla v pěkných kleštích...
I „jasně naplánovaná” elektrická budoucnost v zemích, jako je Nizozemsko, přestala být tak jasná. KMPG nevěří, že pouze uměle vybudovaná finanční výhodnost elektrických aut je udržitelná, a tak lidé dají přednost spíše spalovacím vozům. Foto: Škoda Auto
Zdroj: KPMG
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
před 4 hodinami - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
včera - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Porsche nafouklo nabídku elektrických modelů o 100 %, jejich celkové prodeje ale o 4 % klesly, je to další fiasko
před 2 hodinami - Kdysi jedno z nejošklivějších aut vyráží sebrat zákazníky Škodě Kodiaq jako krasavec. S jeho cenami to může mít snadné
před 3 hodinami - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
před 4 hodinami - Nový Dodge Charger stíhá takový nezájem, že na něj dealeři hned dávají půlmilionové slevy, ač původně čekali žně
před 5 hodinami - „Vono to pude”: Fiat vrátí modelu 500 spalovací motor ještě letos, Pandě ho nechá i po roce 2030. Stejnou chybu znovu neudělá
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 01.13. 12:13 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.13. 11:01 - Truck Daškam
- Onboard videa 01.13. 10:37 - Truck Daškam
- WAZE 01.12. 22:24 - audis
- Porsche - vse o sportovnich modelech 01.12. 20:33 - Zajda
- BMW Divize 01.11. 16:34 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 01.11. 10:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 01.10. 10:59 - pavproch