Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
EU dál jde lidem po po řidičácích, zakazovat chce řízení napříč Evropou i za banální přestupky v jakékoli zemi, klidně za parkování
12.2.2024 | Petr Prokopec
I německý autoklub varuje před tím, že se EU dostala do „spirály zákazů”, ze které nemůže vzejít nic dobrého. Je přitom těžké respektovat, že každá země má svá specifika a univerzální přenášení trestů z kterékoli z nich do celé unie nemá šanci ničemu prospět?
S kolegy máme najety miliony kilometrů za volanty stovek různých aut. Během cest jsme pak navštívili bezpočet zemí, pročež víme, že lidé se v každé z nich chovají různě. Zatímco tedy třeba v Gruzii se vám může stát, že auto potkáte v protisměru v nepřehledné zatáčce a jeho řidiče příliš nezajímáte, v takové Francii na vás začne majitel vozu jedoucího sedmdesátkou při předjíždění troubit, i když je v místě povolená devadesátka, kterou nepřekračujete. A Švýcaři na vás klidně zavolají policii, když mají pocit, že váš vůz je příliš hlučný, což vlastnictví takového supersportu činí velmi ožehavým bez ohledu na to, jak s ním jedete.
Skutečně tedy platí pořekadlo jiný kraj, jiný mrav. Proto je správné, když každá země má vlastní legislativu a vlastní tresty. V důsledku toho ovšem platí, že pokud přijdete o řidičský průkaz v některém jiném státě Evropské unie, než v jakém byl vydán, je postih spojen pouze s tou zemí, kde k přestupku došlo. V praxi to znamená, že pokud vám úřady seberou papíry třeba ve Španělsku, u nás dál můžete za volant. A stejně tak třeba v Německu, Itálii nebo ve Francii. Zkrátka kdekoli, jen ne v onom Španělsku - porušili jste tamní pravidla, chytila vás tamní policie, tamní legislativa to hodnotí jako „hrdelní”, a tak si odkroutíte tamní trest.
Přijde nám to fér, Brusel má ale jiný pocit. EU totiž nově přišla s návrhem, kterým jde lidem po řidičácích jako nikdy dřív. O ten byste po spáchání vážného přestupku v některém z členských států přišli napříč celou Unií. Nově by tedy stačilo, abyste v „té správné” zemi jeli třeba rychlostí o 30 km/h nad limit (u nás „jen” bodovaný přestupek za 3 trestné body), přejeli plnou čáru (u nás minoritní záležitost z a 1 bod) nebo se třeba dopustili „nebezpečného parkování” (něco takového naše legislativa nezná) a rázem byste byli i v Česku bez řidičáku. A není to tím, že Česko je měkké a jinde jsou tvrdší, to latí spíš naopak - třeba i v Německu je přejetí plné čáry pokutováno 10 eury, tedy nějakými 250 korunami, pokud nedojde na nehodu. Při jejím zavinění ale pořád platíte 35 Eur (900 Kč). U nás dostanete klidně 2 000 Kč pokuty na místě.
Vaše společenská nebezpečnost tak může být optikou řady zemí prakticky nulová, přesto na tom budete najednou stejně jako člověk, který v Česku řídí pod vlivem alkoholu nebo spáchá smrtelnou nehodu? Jak absurdní to je? Tady navíc nejde o nějaký konec zábavy, tady může jít o práci, přeneseně klidně o poklidné rodinné soužití, je to zkrátka velký zásah do života. A pro co? Pro pouhou unifikaci? Brusel navíc chce, aby informace o zákazu řízení v zemi přestupku byla ostatním členům známa do 10 dnů, takže ani nebudete mít čas se rozkoukat.
EU by tedy ráda přitahovala šrouby opravdu velmi důkladně. A zatím k tomu má i nakročeno, neboť návrh pravidel byl v prvním čtení europarlamentem přijat. Další postup ale již bude záviset na nové politické reprezentaci Unie, o jejíž podobě bude rozhodnuto primárně volbami letos v červnu.
My stejně jako Michael Haberland, prezident autoklubu Mobil in Deutschland, máme pocit, že EU se tak trochu zacyklila ve „spirále zákazů”, které ve výsledku nepřináší nic dobrého. Jak praví Haberland: „Standardizace pravidel by neměla vést k tomu, že zákazy řízení budou hrozit i za neškodné přestupky, jako jsou přestupky při parkování nebo přejíždění plných čar, jde tu o profesionální živobytí”. Co k tomu dodat? Snad jen: Je dnes Brusel schopen něco takového pochopit?

Pokud projde současný unijní návrh, budete moci o řidičský průkaz napříč celou EU přijít i po spáchání vcelku banálních přestupků. Není to tristní? Foto: Ministerstvo dopravy ČR, CC0 Public Domain
Zdroje: Focus, Mobil in Deutschland
Bleskovky
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
před hodinou
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Nejčtenější články
Studie potvrdila smutnou pravdu o zákaznících elektromobilů, o samotná auta zase tak moc nestojí
12.10.2025
Německý softwarový gigant už nedovolí zaměstnancům jiná auta než elektromobily, tolik k racionálnímu jednání firem
13.10.2025
Venku je nový „analogový” supersport s motorem V8 a manuálem. A ne, neprobudili jste se ve stroji času
13.10.2025
Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025
Tesla začala svůj nový levný model prodávat v Česku, v základu má i jinde ořezaný prvek výbavy
13.10.2025
Živá témata na fóru
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
- Cyklistické vlákno 11.11. 08:22 - HondaMan
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 11.10. 13:32 - delphin
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
