EU chce další zásadní změny v řidičských průkazech, trestné body by platily ze všech zemí a pro všechny

Různé bodové systémy dnes platí ve vícero zemích EU, týkají se ale vždy jen toho kterého státu a řidičáků vydaných právě v něm. Není divu, že se něco takového nelíbí vedení Unie a chce více dohledu, před kterým nepůjde uniknout.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

EU chce další zásadní změny v řidičských průkazech, trestné body by platily ze všech zemí a pro všechny

2.10.2023 | Petr Prokopec

EU chce další zásadní změny v řidičských průkazech, trestné body by platily ze všech zemí a pro všechny

/

Foto: Ministerstvo dopravy ČR, CC0 Public Domain

Různé bodové systémy dnes platí ve vícero zemích EU, týkají se ale vždy jen toho kterého státu a řidičáků vydaných právě v něm. Není divu, že se něco takového nelíbí vedení Unie a chce více dohledu, před kterým nepůjde uniknout.

Evropskou unii trápí, že v loňském roce na evropských silnicích přišlo o život přes 20 tisíc lidí. Nebudeme to bagatelizovat, jako vždy ale musíme připomenout, že každé podobné číslo je třeba dát do určitého kontextu. Třeba sebevražd je v EU násobně víc, utopených přibližně stejně. Také je třeba nezapomínat, že ač si pod pojmem „přijít o život na silnici” většina lidí představí zabitého řidiče nebo spolujezdce v osobním autě, většinu mrtvých dávno tvoří chodci, cyklisté a motorkáři. Z těchto a mnoha dalších dat by měl vyplývat trochu jiný žebříček priorit, nejen v EU ale dávno všichni jdou po řidičích osobních aut jako největším zlu pro sebe samé i pro ostatní.

Proto jsou také středobodem evropského projektu Vision Zero, v jehož rámci má do roku 2050 klesnout počet mrtvých na silnicích na nulu. Je to absurdní samo o sobě, tedy pokud někdo nechce auta či jejich lidské řízení resp. používání zakázat zcela. A to asi nechce, když návrhem je současně také to, aby mladí mohli získat řidičský průkaz již v 17 letech, což jim má umožnit stát se co nejrychleji profesionálním řidičem, a vyřešit tak jejich nedostatek.

Jsou to nicméně až další body, které naznačují skutečné plány Bruselu související s onou nulovou vizí. Více než oni mrtví, kterých je ve výsledku zejména v autech vzhledem k intenzitě provozu apod. opravdu relativně (relativně!) málo, totiž EU trápí, že přes 40 procent veškerých vydaných pokut není vykryto. Pokud v současné chvíli pojedete kupříkladu ve Francii rychle a tamní kamerový systém vás změří, máte slušnou šanci, že vaši peněženku to bolet nebude. Jakmile vás totiž tamní policisté nezkasírují ihned a vy se již do země galského kohouta nehodláte vrátit se stejným autem, pokuta poslaná za hranice je fakticky nevymahatelná. A jiný postih udělit ani nelze.

Právě to chce EU změnit, k čemuž jí má pomoci také digitalizace. V jejím rámci totiž jednotlivé státy nejen budou moci, ale dokonce budou muset lépe spolupracovat. Jakmile vás tedy policisté za pár let zastaví třeba v Německu, okamžitě budou vědět, že jste v oné Francii jeli rychle. Rozdávat se navíc nemají jen pokuty, celoevropskými se mají stát také trestné body. A pokud jich v mezičase nasbíráte „dost”, i za přestupky nasekané ve Francii přijdete o řidičák i Česku.

Zatím jde jen o návrh, se kterým musí souhlasit všechny příslušné země a absolvovat i všechno další nezbytné schvalování. A také se vypořádat s řadou odlišností mezi jednotlivými zeměmi - jsou tu jiná pravidla, ale i jiné (nebo často také žádné) bodové systémy. Budou pak existovat současně? Nebo bude jen jeden velký? A bude pak fér chtít po řidiči z Česka, aby měl v Španělsku specifický výstražný trojúhelník, když jinde může být jiný a na dalších místech žádný? Nebude to jednoduché sladit, čekejme ale dogmatický postup jako jindy - pokud má Vision Zero již do roku 2030 zajistit pokles počet fatálních a vážných poranění o 50 procent. není času nazbyt.

Pro hořké zasmání už lze jen dodat, že počet fatálních nehod v takové Belgii, tedy v zemi, kde má EU svou centrálu a kde na dálnicích můžete jet legálně jen 120 km/h, loni narostl oproti roku 2021 o 16 procent. Na milion obyvatel tak připadá 52 úmrtí, tedy o dvě více než v případě Česka, kde je na dálnicích povolena stotřicítka a kde došlo na jednoprocentní pokles. A o 18 víc než v Německu, kde na většině dálnic není omezená rychlost vůbec. Že by to nakonec bylo celé v něčem trochu jiném než v omezujících pravidlech a míře jejich vymáhání?


EU chce další zásadní změny v řidičských průkazech, trestné body by platily ze všech zemí a pro všechny - 1 - Ridicsky prukaz ilustracni foto 02
Český řidičák je dnes celkem bezpečnou cestou, jak jezdit mimo ČR bez obav z postihu, který by se dotkl vašich možností řídit v Česku. EU to chce změnit, mimo jiné. Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy ČR, CC0 Public Domain

Zdroje: Nieuwsmotor, Mobility and Transport European Comission

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše