Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Expert se rozhodl testem konečně vyřešit debatu, jak moc velký vliv má tlak v pneu na rychlost jízdy po sněhu a ledu
14.1.2025 | Petr Prokopec
Je to věc, o které se řidiči často přou, a oba tábory mají svůj díl pravdy - podle jedněch přichází s nižším tlakem vyšší styčná plocha, a tedy přilnavost, podle druhých se s vyšším pneumatiky lépe zařezávají do povrchu. Co ale nakonec převáží a bere bank?
Během letošních Vánoc jsem měl půjčené současné Mitsubishi Colt. A přiznám se, že už dlouho jsem si tak nezanadával. Jakkoliv jadrná ale nemířila na konto samotného vozu, nýbrž jeho obutí. Pneumatiky Nokian Snowproof totiž možná sice mají nízký valivý odpor, což by mělo přispívat k nízké spotřebě hybridního pohonu, jenže to je asi to jediné pozitivum, které s nimi lze spojit. Jakkoli totiž na suchu ještě nemáte důvod mračit čelo, s mokrem se začíná pojit značná nejistota přední nápravy.
Není to ale nic proti tomu, když teploty padnou pod bod mrazu a vozovky pokryje led či sníh. V jednom horském průsmyku jsem totiž dokonce vystoupil, abych se podíval, jestli náhodou nemám stále ještě nasazené letní obutí - tak moc problematické tyto pneumatiky jsou. A jelikož Colt máme zapůjčený na delší dobu, má podobné zážitky i zbytek redakce. Když jsem tedy přesedl do rodinné Kie Ceed obuté do Continentalů WinterContact, nebyl problém parkovat korejský kombík do řady aut přes ručku - tak moc jsou pro změnu tyto pneumatiky čitelné a dají vám vědět, co se pod nimi děje.
Rozdíly mezi jednotlivými typy tedy mohou být ohromné, proto rozhodně věnujte zvýšenou pozornost všem možným srovnávacím testům. Přičemž výsledky následně jen dejte do souladu s podmínkami, kterým po většinu zimy čelíte. Pokud tedy sice počítáte s pádem teplot, ovšem vozovka je ve vašem bydlišti zasněžená třikrát čtyřikrát za sezónu, je třeba klást důraz na chování na suchu. Kdo oproti tomu žije v horách, kde často zapadnou i sněžné pluhy, ten logicky musí volit jinak. A všichni si mohou za určitých podmínek pomoci kompresorem.
Jonathan Benson z Tyre Reviews se totiž ve svém posledním srovnání nevěnuje pozornost jednotlivým typům pneumatik. Místo toho sáhnul po několika kusech Pirelli CinturAuto, u kterých se lišil plnící tlak. Mezi řidiči se totiž už věky diskutuje o tom, jaký tlak je pro zimní obutí nejlepší. Zastánci nižšího tlaku argumentují tím, že plášť se tak více roztáhne, načež získají lepší přilnavost díky vyšší styčné ploše. Jejich oponenti oproti tomu uvádí, že při vyšším tlaku je skrze užší pneumatiku navýšen tlak na vozovku, čímž též může dojít na zvýšení přilnavosti, zejména pak za určitých podmínek.
A na obojím něco je - teorii za větší styčnou plochu snad nemusíme nikomu vysvětlovat, nejsme v první třídě, relevantnost druhého zmíněného faktoru vám potvrdí pohled na uzoučké pneumatiky silných rallyových speciálů létajících po erzetách zimních soutěží. Minimálně v hlubokém sněhu bude tento přístup fungovat zcela nesporně, užší pneu se do něj doslova zařízne.
Přímo Benson se rozhodl, že obutí otestuje jak na čerstvém (ale nikoli hlubokém) sněhu, tak na ledu. Přičemž podstatný nebyl jen čas na kolo, ale také akcelerace a brzdění. V případě prašanu přitom pneumatika nahustěná na 50 psi neboli 3,45 baru potřebovala na objetí testovacího areálu 82,1 sekundy, zatímco v případě 10 psi (0,69 baru) šlo o 78,1 sekundy. Nižší plnicí tlak se tedy projevil příznivě, a to v případě zrychlení z 5 na 35 km/h, které zabralo 4,69 sekundy vůči 5,65 sekundách při 50 psi. Podobné výsledky jsou pak vlastně spojené rovněž s decelerací.
Jakmile ale došlo na jízdu na ledu, potvrdilo se jediné - tedy že tento povrch je absolutně nepředvídatelný. V rámci akcelerace totiž na tom pneumatiky byly nejlépe při tlaku 30 psi neboli 2,07 baru, zatímco nejhorší výsledek byl spojen s 10 psi. Jakmile ale došlo na brzdění, bylo tomu přesně naopak - nejlepší výsledek byl spojen s nejnižším tlakem, nejhorší pak s prostředním. Proč tomu tak bylo, nehodlá spekulovat ani Benson. Dodává však, že upuštění až na 10 psi nedoporučuje kvůli vyššímu riziku poškození.
Je navíc třeba zmínit, že jakkoli nižší tlak lépe bojuje se sněhem (a občas i s ledem), po najetí zpátky na suchou vozovku, kde se již pohybujete mnohem vyššími rychlostmi, je velmi nevhodný. A právě proto by ve vašem voze neměl během zimy chybět kompresor, se kterým upuštěnou pneumatiku znovu dohustíte na výrobce doporučovaný stav. Mějte však na paměti, že pokud u toho bude levné, a tedy velmi pravděpodobně méně kvalitní obutí, nejspíš vám v limitních situacích nepomůže nic.



Jonathan Benson při testu použil pneumatiky Pirelli CinturAuto Winter. Ty nedávno vyzkoušel i německý autoklub ADAC, který v případě rozměru 215/55 R17 přišel vcelku pozitivním hodnocením. U ráfků o velikosti 205/88 R16 šlo ale kupodivu o druhý nejhorší typ. Správný výběr zimního obutí tedy může být velká věda. Foto: Pirelli
Zdroj: Tyre Reviews@YouTube
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Zájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 3 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva