Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Expert ukázal skutečný efekt eko pneumatik, výměnou za mrzkou úsporu vás mohou ohrozit na životě
19.7.2022 | Petr Prokopec
Je v dnešní době skoro odvážné dovolit si říci pravdu o kladech a záporech podobných řešení, o to více ale za tento test musíme být rádi. Ekologické pneumatiky s nízkým valivým odporem mají reálný přínos, ale za jakou cenu?
V posledních letech výrobci aut neskutečně tlačí na snížení spotřeby paliva a jí přímo úměrných emisí CO2. Tímto směrem sice mířili odjakživa, a to ve snaze o konkurenční výhodu, nicméně skutečné závody ve zbrojení odstartovalo až vměšování se politiků do branže vynucené aktivismem všeho druhu. Pod hrozbou likvidačních pokut se nicméně veškeré snahy poněkud zvrtly. Na oltář boje proti klimatickým změnám je totiž nyní pokládáno až přespříliš obětí. Mnohé z nich navíc přináší prospěch pouze na papíře, benefity v reálném světě nicméně pokulhávají. Pokud vůbec nějaké jsou.
Jedním z největších klamů moderního světa, tedy alespoň podle Jonathana Bensona z Tyre Reviews, jsou pneumatiky s nízkým valivým odporem. Výrobci je využívají stále častěji, neboť vedou ke snížení spotřeby a tedy emisí. V případě pláště Michelin e.Primacy je valivý odpor nižší o 30 procent, u Continentalu EcoContact 6 pak o 23 procent. To jsou citelné rozdíly ve srovnání se standardním obutím, načež by vůbec nebylo překvapivé, kdyby zákazníci vzali e-shopy s těmito pneumatikami ztečí.
Jak ale Benson dodává, nic není až tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Na pneumatiky totiž připadá 20 procent celkové energie vozu. Znamená to tedy, že v případě Michelinu tu máme 30procentní snížení jen v rámci těchto 20 procent, ve finále tak vaše peněženka pocítí jen 6procentní redukci výdajů za pohonné hmoty. Ani to by nebylo až tak špatné, kdyby to ovšem byla pravda. Jak ale bylo zjištěno reálnými testy, během nichž auta kroužila hodiny po oválu, skutečný rozdíl je pouze 3,5procentní.
I to ve finále může být benefitem, zvláště pokud ročně najedete tisíce kilometrů. Pokud by totiž váš účet za palivo činil třeba 130 tisíc korun, jako je tomu v případě Jonathana, pak ona 3,5procentní úspora činí 4 550 Kč. To již v pohodě může stačit na pořízení dvou nových pneumatik. Otázkou však je, zda se jejich výměny dožijete. Je totiž třeba zmínit, že snížení valivého odporu je dosaženo na úkor přilnavosti, zejména pak na mokru. Zrovna ta je však dle Bensona tím nejdůležitějším, oč u pneumatik běží.
Jonathan přitom poukazuje na to, že brzdná dráha u Michelinu e.Primacy je o pět metrů (!) delší než u pneumatik Michelin Primacy 4. Díky tomu se velmi blíží levnému obutí Petlas Imperium PT515, o kterém jste, doufejme, nikdy neslyšeli, protože vskutku nejde o pláště, které by měly být doporučovány. Ve finále to ale vlastně platí i o pneumatikách s nízkým valivým odporem, neboť nízká roční úspora nákladů jde na konto zhoršené ovladatelnosti.
Jak se tedy říká, není všechno zlato, co se třpytí. Stejně jako v mnoha dalších ohledech proto nesmíte dát jen na lákadla výrobců, místo toho si opravdu propočítejte, jestli se vám pořízení pneumatik s nízkým valivým odporem vyplatí. Zvláště když u mnoha prodejců mohou vycházet i dráže než jejích standardní příbuzní. Zvláště pak v našich podmínkách, kde o deštivé dny není nouze.



Pneumatiky Michelin e.Primacy sice vedou k úspoře pohonných hmot a tedy pro výrobce důležitých emisí, ovšem výměnou za to musíte počítat s horší ovladatelností zejména na mokru, brzdná dráha je najednou na úrovni laciných pneu neznámých značek. Foto: Michelin
Zdroj: Tyre Reviews@YouTube
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Čínský majitel Volva a Mercedesu pod svou značkou takřka zkopíroval Audi A7, autu dal jméno A7
4.6.2025Šéf ostrých Mercedesů opravdu nepochopil nic. Spásu pro váznoucí zájem o jeho auta hledá ve výraznějším designu
4.6.2025Vážně lidé Teslu odepsali? Jak kde, v evropském elektrickém ráji dnes její prodeje rostou o 213 procent
4.6.2025Číňané zkusí na západě prorazit s drsně vyhlížejícím SUV plným luxusu s motorem V8, z jeho ceny se soupeřům protočí panenky
4.6.2025Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva