Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Greenpeace jmenoval nejvíc a nejmíň „zelené” značky aut, je to dobrý návod co nekupovat
21.10.2023 | Petr Prokopec
Jak už to u podobných organizací bývá, jde o značně pokřivený pohled na realitu nezkoumající skutečný dopad aktivit automobilek na životní prostředí, ale spíše míru dogmatické posedlosti řešeními, která jsou za ohleduplná označovaná. I díky tomu je to ale nakonec dobrý „antinávod”.
Jsme přesvědčeni, že současný stav nejen automobilového světa je do značné míry dán tím, že někteří lidé prostě přestali přemýšlet. Už nezkoumají vazbu mezi tím, co dělají, a jaké to má faktické dopady, prostě něčemu slepě věří a řídí se tím stůj co stůj. Za řešení jsou pak jen díky tomu označovány věci, které ve výsledku vůbec nic neřeší, třeba elektromobily.
Ty jistě mohou někde, při používání někým a za nějakých okolností být prospěšné, místo zkoumání právě těchto okolností a míry adekvátnosti jejich používání ale bylo řečeno, že jsou spásou pro všechny a všechno. Že jejich výroba je velmi energeticky náročná? Nevadí. Že mohou být živeny uhelnou energií, která sama vzniká s podobnou efektivitou, jako když spalujete benzin nebo naftu přímo v autě a vše ostatní mezi tím je minus? Nevadí. Že jejich baterie mají relativně krátkou životnost, takže jejich provoz dokola vyžaduje opakované vstupy v podobě další energie nebo vzácných kovů? To také nevadí. Nic nevadí. Myslet je hřích, jak to nemá výfuk, je to skvělé.
To ale není vše, na základě těchto naprosto nepřesných a zkratkovitých závěrů jsou dělány druhotné závěry. Když jsou elektromobily tak skvělé, pak kdo na ně slepě sází je také skvělý, ne? Tak nějak o věci uvažuje organizace Greenpeace, která přišla se studií, která v podstatě porovnává zelenost automobilek dle míry jejich elektrifikace. Jak absurdní to je, si po výše zmíněném domyslíte sami, ve výsledku ale její návod není špatný. Dává totiž slušné vodítko k tomu, jaký značkám se raději vyhnout - těm vítězným, pochopitelně.
S ohledem na metodiku nepřekvapí, že Toyota je na spodních místech, neboť jen zhruba jeden ze 400 jejích prodaných vozů má právě bateriový pohon. Že přitom většina produkce disponuje hybridním ústrojím, že automobilka prodává i vodíkové auto a že její spalovací jednotky se chlubí jednou z nejvyšších termálních účinnosti v branži, bohužel nikoho v Greenpeace nezajímá.
Toyota má navíc ještě štěstí, že alespoň vyrukovala s modelem bZ4X. Takové Suzuki ovšem v nabídce nemá jediný elektromobil, volit lze jen z různých forem hybridizace. To značce přineslo pouhých 3,2 bodu ze sta možných a tedy vůbec nejhorší umístění v tabulce. I když vesměs dělá malá, lehká, a tedy z podstaty efektivní auta. U Greenpeace znovu nezájem.
Do čela tabulky se naopak dostaly Mercedes-Benz a BMW, které sice prodávají hlavně mnohasetkoňová těžká SUV, ale kdo by to řešil, když elektromobily mají na celkových registracích Mercedesu 7,25procentní a BMW 10,32procentní podíl. Pozitivem prý také je, že výroba těchto firem má být ekologická.
Kdo ovšem těmto značkám dodává baterie? Jde o čínské společnosti CATL a EVE. Akumulátory tedy vznikají za stejných podmínek jako ty, které používá automobilka SAIC. V jejím případě elektromobily mají na celkových registracích dokonce 30,93procentní podíl, ovšem v tabulce ji najdeme až na třetím místě.
Zajímavý je také pohled na Ford a General Motors. Ty sice o elektromobilitě mluví od rána do večera, reálně se však taková auta v podstatě neprodávají. U první zmíněné značky mají 2,74procentní podíl, u druhé jen 1,9procentní. Přesto tu ovšem máme čtvrtou a pátou příčku, protože o tom aspoň hlasitě mluví. Což nakonec nejvíce platí o doslova posedlém Mercedesu, asi proto „vyhrál”.
Je to další ukázka nemyšlení a dogmatického ražení jediné „pravdy”. Pokud si ale z této tabulky vezmete to, že když si koupíte Suzuki Jimny místo Mercedesu G, planetě prospějete víc než následováním rad Greenpeacu, nebude to od věci.

Organizace Greenpeace přišla s žebříčkem „zelenosti“ automobilek. Je to nakonec dobrý návod, co nekupovat. Foto: Greenpeace East Asia, tiskové materiály
Suzuki reálně opravdu není hrozbou, i když nabízí maximálně hybridy. Foto: Suzuki
A nejlepší má být Mercedes se svou záplavou velkých, těžkých a výkonných aut? Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Greenpeace East Asia
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
před 2 hodinamiMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa Officina 8: modely Primavera a GTV v nové edici včera 15:50
- Pre GP Mugello včera 10:00
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu 18.6.2025
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
Nejnovější články
Lewis Hamilton se rozplývá nad novým vrcholným Ferrari, zákazníci to ale obvykle vidí docela jinak
před hodinouPutin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
před 2 hodinamiAuto, které EU už roky zkouší zabít svými absurdními pravidly, se do Evropy znovu dokázalo vrátit oknem
před 3 hodinamiŠéf Mercedesu pod tlakem definitivně odpískal nahrazení spalovacích aut elektrickými. Asi bude lepší nabízet obojí, říká po sérii fiasek
před 4 hodinamiSupersport za 75 milionů je pro majitele taková katastrofa, že chce po ujetí 441 km auto vrátit za plnou cenu
včera
Živá témata na fóru
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.20. 07:40 - Vrooom
- Policejní kontroly a měření 06.19. 21:38 - petr_riha
- Sraz Autoforum.cz dotaznik - miesto 06.19. 20:38 - M.Z.
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 11:31 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 06.19. 11:01 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 21:12 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988