Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak daleko lze ještě dojet bez tankování, když ukazatel dojezdu hlásí 0 km?
14.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tankovat se někdy nehodí a nebo to zrovna vůbec není možné. Je důvod k panice, když palubní počítač hlásí dojezd 0 km? U Audi SQ5 TDI ani ne.
Jakmile se rozsvítí kontrolka nízkého množství paliva a rafička ukazuje skoro prázdnou nádrž, auto obvykle samo přepne palubní počítač na ukazatel dojezdu. A pokud to neudělá, řidiči si jej nejčastěji přepnou sami. Dělají to proto, aby mohli získat lepší odhad, kolik kilometrů mohou pokračovat v jízdě k čerpací stanici. Jenže někdy buď není možné zastavit k natankování včas - třeba na německých dálnicích je to docela problém - , nebo se to prostě zrovna nehodí, z časových nebo jiných důvodů.
Pravdomluvnost „dojezdoměru” tak máme tendenci pokoušet a většina z nás z vlastní praxe ví, že nula obvykle není tak úplně nula. Však když se rozsvítí, auto nezastaví. Obvykle se tedy dá ještě pokračovat v jízdě a nikoli náhodou - automobilky jsou si vědomy toho, že někteří řidiči pojedou až na samou hranici možností, a tak nás nulou „děsí” trochu dříve, než je v palivové nádrži opravdu sucho. Jenže o kolik dříve to je? Jak daleko lze s „nulovým dojezdem” ještě jet?
Dva Australané se přesně to rozhodli otestovat - jakou vzdálenost dokáže ještě ujet „prázdné” Audi SQ5. Nejde tu tedy o dojezd ve chvíli, kdy se rozsvítí rezerva, ale kdy vůz skutečně zahlásí dojezd 0 km a teoreticky by v něm neměla být ani kapka paliva, v tomto případě nafty, neboť jde o verzi SQ5 TDI.
Pokus tedy zahájili s dojezdem 10 kilometrů a jakmile se hodnota změnila na 0 km, začali počítat ujetou vzdálenost a měřit čas. Kilometry přibývaly, čas utíkal a údiv obou pánů narůstal. Jak to všechno probíhalo, můžete vidět níže - 1 km nebyl nic, 10 též ne, auto i po ujetí dalších 80 km jelo dál. Na počítadle vidíme postupně až 100 km, až poté auto svou další jízdu vzdalo se skutečné prázdnou nádrží bylo nutné zastavit na kraji dálnice. V tu chvíli najel od vynulování denního počítadla neskutečných 111 kilometrů.
To je docela štreka, na „prázdnou nádrž”. Kde se tedy stala chyba? Nikde, dnešní auta určují dojezd nejen na základě zůstatku paliva v nádrži, ale také podle dosavadního způsobu jízdy a tedy i průměrné spotřeby. Pokud tedy například tahle SQ5 byla před začátkem testu týrána na okruhu se spotřebou přes 20 litrů nafty na 100 km, mohla snadno ukázat nulový dojezd i s několika litry nafty v nádrži. Oněch 111 km je tedy tak jako tak hodně, je ale třeba si uvědomit, že jde o dieselový vůz s osmistupňovou převodovkou, kterému na ujetí 100 km v rovinatém terénu a při ustálené rychlosti 90 km/h mohou stačit 4 litry paliva.
Pro nás to budiž poučením, že , že v nádrži při indikovaném nulovém dojezdu vždy ještě zbývá několik litrů paliva. Krátkým průzkumem mezi zkušenějšími kolegy v redakci, kteří si umí pohrát i se servisními menu různých aut, která skutečný zůstatek paliva zobrazí, se běžně jedná o něco mezi jedním až pěti litry paliva, podle situace, výrobce a nastavení elektroniky.
Pak se snadno může podařit ujet 100 km s „prázdnou nádrží”, přesto bychom tento pokus nebrali jako bernou minci a automaticky počítali s tím, že 0 znamená 100. Lepší bude brát dále nulu jako nulu, jen se zkrátka neděsit, když se zobrazí pár kilometrů před čerpací stanicí - obvykle se rozsvítí v momentě, kdy tuto vzdálenost klidnou jízdou bez potíží zdoláte.
Pokud máte sami zkušenosti s dojezdem „na prázdnou” u konkrétních aut, podělte se o ně v diskuzi - rádi si je přečteme my i ostatní...





Tato SQ5 TDI skutečně ujela přes 100 km na „prázdnou nádrž”. S ohledem na výše zmíněné to ale zase takový div být nemusí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Možná nejlepší fotbalový obránce světa ukázal své nové auto, zářit v něm bude míle na všechny strany
včeraČínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
16.5.2025Nechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
15.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprakovi Most sedí a cítí šanci včera 21:52
- Vítězem Garcia, 10. Svoboda včera 21:33
- Supersporty 1 kořistí Masii, 12. Vostatek včera 21:00
- Toprak vyhrál Superpole včera 11:58
- Most Superbike: Dominantní Toprak 16.5.2025
Nejnovější články
Čínská novinka působí jako sportovní sedan Lamborghini, i s 500 koňmi má ale stát jako Octavie 1,5 TSI
včeraModerní Ferrari skutečně stíhá nezájem, majitelé se musí při prodeji smiřovat s mnohamilionovými ztrátami
včeraTato dáma to jako jedna z mála dokáže vytmavit evropským papalášům za to, co tu provádí s automobilovým průmyslem
včeraMožná nejlepší fotbalový obránce světa ukázal své nové auto, zářit v něm bude míle na všechny strany
včeraMajitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva