Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak drahé je vlastnit obyčejné auto v různých zemích světa? Někdy je i co závidět
15.8.2021 | Petr Prokopec
Pokud přemýšlíte, kam přesídlit, aby vás vaše provoz vašeho auta stál co nejméně, pár tipů se najde. Relativně vzhledem k výši příjmů v Evropě vedou jinak docela drahé země.
Po vlastnictví automobilu, ideálně pak toho nového, touží spousta lidí, ne každý si jej ovšem může dovolit. Tím nenarážíme na aktuální nedostatek čipů, který vyprázdnil nejedno dealerství a zdražil to, co zbylo, ale spíše na rozdílnou ekonomickou situaci. Jiné podmínky má Němec, jiné Čech a jiné mají třeba Turci. Právě ti okupují čelo tabulky vytvořené britským Scrap Car Comparison. Brity zajímalo, jak jsou na tom jednotlivé země co do poměru nákladů na pořízení a provoz v kontrastu s průměrnými příjmy.
Studie je postavena kolem dvou obyčejných, ale nadmíru populárních modelů, Volkswagenu Golf a Toyoty Corolly. Britové vzali v potaz jejich ceny, stejně jako veškeré pojistné a poplatky rovnou ve 40 světových zemích. Mimo to se ovšem zabývali také servisem a cenami paliv. Vše pak následně porovnali s již zmíněnými průměrnými příjmy, díky nimž vznikl ucelený globální přehled nákladnosti vlastnictví automobilu.
Turci se umístili na čele žebříčku, nikoliv však proto, že by si mohli dovolit pořídit a provozovat hned několik aut za rok. Právě naopak je v jejich případě vlastnictví nejdražší a dosahuje více než šestinásobku průměrného ročního příjmu. Je tak vskutku otázkou, kterak chce v zemi uspět národní značka TOGG, která se zaměřuje pouze na elektromobilitu, tedy ten nejdražší druh aut.
Je samozřejmě nutné zmínit, že daná studie počítá vždy jen s průměry, navíc vozy užité pro srovnání nejsou často těmi, které jsou v jednotlivých zemích nakupovány nejvíce. Kupříkladu v takové Brazílii se Corolla sice pravidelně umisťuje v top 10, ovšem spíše na chvostu než v čele. Spíše než po ní totiž lidé prahnou po Hyundai hb20.
Nejlépe jsou na tom v případě nákladů na vlastnictví auta Australané, kterým stačí pouze 49,48 procenta průměrného ročního příjmu. Na záda jim pak s 54,87 procenty dýchají Američané, zatímco Dánové jsou se 60,34 procenta třetí a Kanaďané se 64,4 procenty čtvrtí. Dánsko na tomto místě může překvapit, stejně jako Švédsko na 5. či Nizozemsko na 7., neboť jde o obecně velmi drahé země. Také jde ale o země velmi bohaté, a tak se situace má takto. Přesto je třeba dodat, že o co mají třeba Nizozemci relativně levnější auta, o to relativně dražší mají jiné věci a na rozhazování za auta nutně mít nemusí. Proto se také dnes v této zemi prodává relativně méně nových aut než u nás, stačilo je uměle zdražit o pár desítek procent v rámci poněkud násilných snah o rozšíření elektromobility.
Na první desítku zemí z obou konců studie se můžete podívat níže, my již jen dodáme pohled na Českou republiku. Průměrná mzda zde činí zhruba 35 300 Kč, zatímco za Golf dáte nejméně 561 900 Kč. Znamená to, že jen na jeho pořízení je třeba šetřit 16 měsíců. K tomu je třeba následně přidat pojištění a náklady na provoz, což rázem znamená, že pod 150 procenty ročního příjmu nejsme ani náhodou. Může být i líp, může být i hůř...
10 zemí, kde je vlastnictví vozu nejlevnější podle Scrap Car Comparison
1. Austrálie - 49,48 % ročního příjmu
2. USA - 54,87 % ročního příjmu
3. Dánsko - 60,34 % ročního příjmu
4. Kanada - 64,4 % ročního příjmu
5. Švédsko - 75,84 % ročního příjmu
6. Německo - 78,44 % ročního příjmu
7. Nizozemsko - 84,65 % ročního příjmu
8. Francie - 87 % ročního příjmu
9. Velká Británie - 89,36 % ročního příjmu
10. Finsko - 91,58 % ročního příjmu
10 zemí, kde je vlastnictví vozu nejdražší podle Scrap Car Comparison
1. Turecko - 652,29 % ročního příjmu
2. Argentina - 515,77 % ročního příjmu
3. Kolumbie - 508,93 % ročního příjmu
4. Uruguay - 443,68 % ročního příjmu
5. Brazílie - 441,89 % ročního příjmu
6. Ukrajina - 413,78 % ročního příjmu
7. Guatemala - 355,94 % ročního příjmu
8. Rusko - 290,04 % ročního příjmu
9. Mexiko - 285,2 % ročního příjmu
10. Kostarika - 269,83 % ročního příjmu



Už jen na pořízení Volkswagenu Golf u nás potřebujete více než jeden roční průměrný plat. A to ještě nebyla řeč o veškerých provozních nákladech. Může být i lépe. A nebo také hůře Foto: Volkswagen
Zdroj: Scrap Car Comparison
Bleskovky
Zlatan Ibrahimovič si k narozeninám nadělil další nové Ferrari, stálo ho přes 90 milionů Kč
včeraIronie osudu: Údajně terénní Kia selhala a zůstala uvíznutá v oblasti, po které je pojmenována
4.10.2025Mechanik rozebral legendární výkonný motor Toyoty po najetí 668 tisíc km a ukázal, jak vypadá zevnitř
2.10.2025
Nejnovější články
Šéfka EU navrhla nové řešení pro evropské výrobce aut, lidé v sále zůstali sedět v němém úžasu
před hodinouFirma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
před 2 hodinamiK mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
před 4 hodinamiNezájem o elektromobily je takový, že je ani zloději nekradou. Nemají je ani komu prodat, ani k čemu použít
před 5 hodinamiPeugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva