Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak drahé je vlastnit obyčejné auto v různých zemích světa? Někdy je i co závidět
15.8.2021 | Petr Prokopec
Pokud přemýšlíte, kam přesídlit, aby vás vaše provoz vašeho auta stál co nejméně, pár tipů se najde. Relativně vzhledem k výši příjmů v Evropě vedou jinak docela drahé země.
Po vlastnictví automobilu, ideálně pak toho nového, touží spousta lidí, ne každý si jej ovšem může dovolit. Tím nenarážíme na aktuální nedostatek čipů, který vyprázdnil nejedno dealerství a zdražil to, co zbylo, ale spíše na rozdílnou ekonomickou situaci. Jiné podmínky má Němec, jiné Čech a jiné mají třeba Turci. Právě ti okupují čelo tabulky vytvořené britským Scrap Car Comparison. Brity zajímalo, jak jsou na tom jednotlivé země co do poměru nákladů na pořízení a provoz v kontrastu s průměrnými příjmy.
Studie je postavena kolem dvou obyčejných, ale nadmíru populárních modelů, Volkswagenu Golf a Toyoty Corolly. Britové vzali v potaz jejich ceny, stejně jako veškeré pojistné a poplatky rovnou ve 40 světových zemích. Mimo to se ovšem zabývali také servisem a cenami paliv. Vše pak následně porovnali s již zmíněnými průměrnými příjmy, díky nimž vznikl ucelený globální přehled nákladnosti vlastnictví automobilu.
Turci se umístili na čele žebříčku, nikoliv však proto, že by si mohli dovolit pořídit a provozovat hned několik aut za rok. Právě naopak je v jejich případě vlastnictví nejdražší a dosahuje více než šestinásobku průměrného ročního příjmu. Je tak vskutku otázkou, kterak chce v zemi uspět národní značka TOGG, která se zaměřuje pouze na elektromobilitu, tedy ten nejdražší druh aut.
Je samozřejmě nutné zmínit, že daná studie počítá vždy jen s průměry, navíc vozy užité pro srovnání nejsou často těmi, které jsou v jednotlivých zemích nakupovány nejvíce. Kupříkladu v takové Brazílii se Corolla sice pravidelně umisťuje v top 10, ovšem spíše na chvostu než v čele. Spíše než po ní totiž lidé prahnou po Hyundai hb20.
Nejlépe jsou na tom v případě nákladů na vlastnictví auta Australané, kterým stačí pouze 49,48 procenta průměrného ročního příjmu. Na záda jim pak s 54,87 procenty dýchají Američané, zatímco Dánové jsou se 60,34 procenta třetí a Kanaďané se 64,4 procenty čtvrtí. Dánsko na tomto místě může překvapit, stejně jako Švédsko na 5. či Nizozemsko na 7., neboť jde o obecně velmi drahé země. Také jde ale o země velmi bohaté, a tak se situace má takto. Přesto je třeba dodat, že o co mají třeba Nizozemci relativně levnější auta, o to relativně dražší mají jiné věci a na rozhazování za auta nutně mít nemusí. Proto se také dnes v této zemi prodává relativně méně nových aut než u nás, stačilo je uměle zdražit o pár desítek procent v rámci poněkud násilných snah o rozšíření elektromobility.
Na první desítku zemí z obou konců studie se můžete podívat níže, my již jen dodáme pohled na Českou republiku. Průměrná mzda zde činí zhruba 35 300 Kč, zatímco za Golf dáte nejméně 561 900 Kč. Znamená to, že jen na jeho pořízení je třeba šetřit 16 měsíců. K tomu je třeba následně přidat pojištění a náklady na provoz, což rázem znamená, že pod 150 procenty ročního příjmu nejsme ani náhodou. Může být i líp, může být i hůř...
10 zemí, kde je vlastnictví vozu nejlevnější podle Scrap Car Comparison
1. Austrálie - 49,48 % ročního příjmu
2. USA - 54,87 % ročního příjmu
3. Dánsko - 60,34 % ročního příjmu
4. Kanada - 64,4 % ročního příjmu
5. Švédsko - 75,84 % ročního příjmu
6. Německo - 78,44 % ročního příjmu
7. Nizozemsko - 84,65 % ročního příjmu
8. Francie - 87 % ročního příjmu
9. Velká Británie - 89,36 % ročního příjmu
10. Finsko - 91,58 % ročního příjmu
10 zemí, kde je vlastnictví vozu nejdražší podle Scrap Car Comparison
1. Turecko - 652,29 % ročního příjmu
2. Argentina - 515,77 % ročního příjmu
3. Kolumbie - 508,93 % ročního příjmu
4. Uruguay - 443,68 % ročního příjmu
5. Brazílie - 441,89 % ročního příjmu
6. Ukrajina - 413,78 % ročního příjmu
7. Guatemala - 355,94 % ročního příjmu
8. Rusko - 290,04 % ročního příjmu
9. Mexiko - 285,2 % ročního příjmu
10. Kostarika - 269,83 % ročního příjmu
Už jen na pořízení Volkswagenu Golf u nás potřebujete více než jeden roční průměrný plat. A to ještě nebyla řeč o veškerých provozních nákladech. Může být i lépe. A nebo také hůře Foto: Volkswagen
Zdroj: Scrap Car Comparison
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 8 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 9 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 11 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva