Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak se řadí v kamionu s 18stupňovou manuální převodovkou? Podívejte se
19.6.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Při pohledu na složitost postupného řazení 18 převodových stupňů si možná místo řidičáku na kamion půjdete udělat letecký průkaz na kosmickou loď.
Americký řidič kamionu provádí diváky životem za volantem těžkého tahače Peterbilt 379, který byl v době uvedení na trh největším produktem zámořské společnosti vyrábějící nákladní vozidla. Muž se zarostlým obličejem pod přezdívkou Sasnak nechá každého nahlédnout pod pokličku denní rutiny šoféra tunového kolosu.
V jednom z videí se pokouší vysvětlit postup správného řazení osmnáctistupňové manuální převodovky. Už při pohledu na počet rychlostí se člověku orosí čelo. Sám autor říká, že lidé nemohou uvěřit celému mechanismu propojeným s osmnácti stupni. Prý to ve skutečnosti není tak těžké, stačí pochopit princip, ani praktická ukázka ale úplně jednoduše nevypadá.
Osmnáctikvalt je podle Sasnaka je „největší” manuální převodovka, kterou si lze do tahače koupit, říká Sasnak. Chytne se dřevěného volantu s chromovou výplní a začne vysvětlovat. Základ je stejný jako u osobního vozu, jinak řečeno kulisa řadicí páka gigantického Peterbiltu kopíruje klasické dráhy dle písmene H. Pod hlavicí páky se nachází přepínač malé a velké řady, která umí přepnout řazení z pěti rychlostí na další čtyři. Dalším důležitým ovladačem je boční tlačítko na řadící páce, které rychlosti dokáže rozpůlit. Tím pádem se devět stupňů vpřed rozpůlí a vznikne oněch osmnáct různých převodů.
Pro zkušené šoféry lákavé sousto, ale pro vystrašené jedince nepolíbené kouzlem manuálního řazení je představa hledání správné rychlosti noční můra. Sasnak předvádí koncert pro jednu páku a dvě tlačítka, při němž postupně projde celé H dvakrát a ještě u toho operuje s půlením kvaltů. Pochopitelně, úplně všechny stupně se nepoužívají při každé jízdě, 18 kraťoučkých rychlostí se hodí jen při plném zatížení vozu - jinak se rychlosti dají přeskakovat a používat jich... třeba jen devět. Takový rozjezd probíhá na jedničku opravdu výjimečně jen s těžkým nákladem do kopce.
Na kameře je to radost sledovat, vlastní praxe by mohla být horší. Chce to um a cvik a možná se tím vysvětluje, proč se i v kamionech rozmohly automatické převodovky...






Řazení osmnácti stupňů manuální převodovky je pastva pro oči. Princip teoreticky není složitý, ale prakticky je to náročná výzva
Zdroj: Sasnak@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
dnes
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
před 5 hodinami
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
před 6 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací totálně zhroutily, i když zlevnily až pod úroveň dotovaných cen
před 8 hodinami
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
před 8 hodinami
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:37 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
