Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak se řadí v kamionu s 18stupňovou manuální převodovkou? Podívejte se
19.6.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Při pohledu na složitost postupného řazení 18 převodových stupňů si možná místo řidičáku na kamion půjdete udělat letecký průkaz na kosmickou loď.
Americký řidič kamionu provádí diváky životem za volantem těžkého tahače Peterbilt 379, který byl v době uvedení na trh největším produktem zámořské společnosti vyrábějící nákladní vozidla. Muž se zarostlým obličejem pod přezdívkou Sasnak nechá každého nahlédnout pod pokličku denní rutiny šoféra tunového kolosu.
V jednom z videí se pokouší vysvětlit postup správného řazení osmnáctistupňové manuální převodovky. Už při pohledu na počet rychlostí se člověku orosí čelo. Sám autor říká, že lidé nemohou uvěřit celému mechanismu propojeným s osmnácti stupni. Prý to ve skutečnosti není tak těžké, stačí pochopit princip, ani praktická ukázka ale úplně jednoduše nevypadá.
Osmnáctikvalt je podle Sasnaka je „největší” manuální převodovka, kterou si lze do tahače koupit, říká Sasnak. Chytne se dřevěného volantu s chromovou výplní a začne vysvětlovat. Základ je stejný jako u osobního vozu, jinak řečeno kulisa řadicí páka gigantického Peterbiltu kopíruje klasické dráhy dle písmene H. Pod hlavicí páky se nachází přepínač malé a velké řady, která umí přepnout řazení z pěti rychlostí na další čtyři. Dalším důležitým ovladačem je boční tlačítko na řadící páce, které rychlosti dokáže rozpůlit. Tím pádem se devět stupňů vpřed rozpůlí a vznikne oněch osmnáct různých převodů.
Pro zkušené šoféry lákavé sousto, ale pro vystrašené jedince nepolíbené kouzlem manuálního řazení je představa hledání správné rychlosti noční můra. Sasnak předvádí koncert pro jednu páku a dvě tlačítka, při němž postupně projde celé H dvakrát a ještě u toho operuje s půlením kvaltů. Pochopitelně, úplně všechny stupně se nepoužívají při každé jízdě, 18 kraťoučkých rychlostí se hodí jen při plném zatížení vozu - jinak se rychlosti dají přeskakovat a používat jich... třeba jen devět. Takový rozjezd probíhá na jedničku opravdu výjimečně jen s těžkým nákladem do kopce.
Na kameře je to radost sledovat, vlastní praxe by mohla být horší. Chce to um a cvik a možná se tím vysvětluje, proč se i v kamionech rozmohly automatické převodovky...
Řazení osmnácti stupňů manuální převodovky je pastva pro oči. Princip teoreticky není složitý, ale prakticky je to náročná výzva
Zdroj: Sasnak@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Mercedes se pokusil spravit propadák jménem EQS falešnou maskou chladiče a hvězdou na kapotě, vypadá ještě hůř
11.4.2024 - Detaily německých prodejů ukazují zkázu elektrických VW. Diesely je překonávají 4krát, Passat TDI elektrického nástupce 14krát
11.4.2024 - Unikla podoba nové Škody Kodiaq RS, její pohon bude dál trochu z nouze ctnost
11.4.2024 - Paolo Pininfarina zemřel, zachránce slavné karosárny opustil svět předčasně podobně jako jeho bratr
11.4.2024 - O koupi elektromobilu uvažuje míň a míň lidí, říká studie, stále víc jich takové auto zarytě odmítá
11.4.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 18:59 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry