Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak vrátit lesk matným, zažloutlým světlům? Mohou být zase jako nová
24.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zoxidovaný krycí plast světlometů znamená nejen to, že vůz vypadá jak po smrti, podobně i svítí v noci. Zachránit přitom lze i ta velmi zbědovaná.
Máte-li na svém autě světlomety s čirým plastem, nikoliv sklem (a bude dnes velkou výjimkou, pokud tomu ve vašem případě bude jinak), po létech a statisících ujetých kilometrů provozu může být tento plast zoxidovaný a matný. Vídáme taková auta denně, zejména pak starší Fabie, Octavie či Passaty a říkáme si: Proč? Však za tohoto stavu prochází skrze plastové překrytí o dost méně světla, které je nežádoucím způsobem rozptylováno a silnice je citelně hůře osvětlena. A přes den auto s takovýma „očima” vypadá, jako že časy jeho slávy dávno pominuly. Přitom to tak nemusí být
Měnit celý světlomet klidně i za desetisíce korun se člověku u staršího auta nemusí chtít a na leckterých světlech není možné vyměnit samotné krycí „sklo” (nehledě na to, že i to samo o sobě může být spolu s výměnou dost drahou záležitostí). Naštěstí se to dá spravit a není to příliš drahé, třebaže to může být náročná práce.
Existují různé návody, které někdy doporučují používat třeba i zubní pastu, ovšem u té si člověk jen stěží vybere hrubost; zubní pasty mají údajně hrubost různou, ve srovnání s brusným papírem o hrubosti 2500 až 180. Takže byste mohli všechno ještě zhoršit. A kombinace jedlé sody a mýdla má zase hrubost cca 3000 a je tak příliš jemná.
Návodů je opravdu spousta a ten, který máme před sebou, je ten nejlepší. Používá brusné papíry o různé hrubosti - 500, 1000 a 2000. Další klíčové součásti jsou prostředek na mytí nádobí, lešticí vosk či jiný přípravek na plasty nebo rovnou na světlomety, alkoholový čistič a tzv. plnič, anglicky lens sealer, tedy přípravek, který vyplní mikroskopické nepravidelnosti v hotovém, vyleštěném plastu světlometu. Více netřeba, už jen trocha know-how, které následuje.

Už stav „předtím a potom” naznačuje, že si tento návod zaslouží trochu pozornosti
Krok 1
Začněte tím, že světlomet pořádně umyjete vodou s prostředkem na mytí nádobí. Normálně to není vhodný prostředek k mytí auta, protože je agresivní a odstraňuje i starý vosk, který na laku normálně chcete zachovat. Tady ovšem potřebujete umýt úplně všechno, takže se taková síla hodí. Po umytí oblepte prostor okolo světla malířskou páskou, ať nepoškodíte lak auta. Udělejte to opravdu pečlivě a zakryjte i gumové těsnění kolem světlometů, pokud tam nějaké je.
Krok 2
Následně začněte pracovat s nejhrubším ze tří brusných papírů uvedených výše. Obrušujte plast pohyby tam a zpět a často měňte směr, vyhněte se kruhovým pohybům, protože ty by zanechaly stopy, které by pak byly vidět. A na brusný papír netlačte ničím tvrdým, dobrá je např. větší houbička na mytí nádobí. Bruste, dokud není povrch jemný jako dobře osmirkované dřevo.
Krok 3
Pokračujte s jemnějším a nakonec s nejjemnějším brusným papírem; tyto už je potřeba předem nechat namočit ve vodě s prostředkem na mytí nádobí. Také si jí odlijte trochu do láhve s rozprašovačem a často trochu stříkněte na místo, kde zrovna brousíte. Bruste, dokud povrch není úplně hladký. Pak ho dobře opláchněte vodou a zkontrolujte, jestli je celý obroušený stejně.
Krok 4
Nyní přichází na řadu leštidlo. Naneste ho na utěrku z mikrovlákna nebo na světlomet a začněte leštit podobnými pohyby jako s brusným papírem. Čím déle budete leštit, tím lepší bude výsledek, ale v každém případě tahle část zabere dost dlouho. Pokračujte, dokud nebude světlomet úplně hladký. Pak umyjte světlomet opět vodou s prostředkem na nádobí a otřete alkoholem. A nakonec, postříkejte světlomet plničem a lehce otřete čistým hadrem podle návodu na láhvi.
A je hotovo
Výsledek mluví za sebe na fotografii, je s tím sice práce, ale rozhodně budou nižší náklady, než kdybyste si kupovali nové světlomety. Také budete mít pocit z dobře odvedené práce, lidé už si na váš vůz nebudou ukazovat se slovy „Co je to za vrak” ale hlavně - dobře svítící světlomety jsou při jízdě v noci k nezaplacení...
Pořádné vyleštění zašlých světlometů dá práci, ale je efektivní i efektní
Nejde tu přitom jen o vzhled, vyleštěná světla (zde na Škodě Fabia první generace) i lépe a přesněji svítí
Zdroje: eHow, Taubner Auto Detailing
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
před hodinouVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
před 2 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 4 hodinamiVyvíjíme spalovací superauto „lepší než Ferrari”, říká čínská automobilka. A ví, o čem mluví, její šéf s jedním Ferrari sám jezdi
před 5 hodinamiBlackout ve Španělsku a Portugalsku popsaný z první ruky ukazuje, do jak zoufalé situace nás uvrhlo nedomyšlené zelené šílení
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva