Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jeden z nejlepších výkonných Golfů historie dnes koupíte překvapivě levně, ač oslňuje jízdou i spolehlivostí
8.3.2023 | Petr Prokopec
Možná je to jeho velmi nevýrazný vzhled, pro který se stal více přehlíženým zbožím než okolní generace, tak či onak dnes představuje velmi zajímavý bazarový tip. Už 100 tisíc korun vás může dělit od působivých jízdních zážitků v praktickém a spolehlivém autě.
V roce 1976 představil Volkswagen jednu z největších automobilových legend. Řeč je o Golfu GTI, jehož první generace navždy změnila svět rodinných aut disponujících sportovními schopnostmi. Zajímavé přitom je, že nešlo o vůbec první hot hatch historie. Již o dva roky dříve totiž do prodeje zamířila Simca 1100 Ti, u které Francouzi navýšili výkon o více než 40 procent. Výrobci ze země galského kohouta se pak činili ještě daleko více a dva měsíce před prvním Golfem GTI přišli s Renaultem 5 Alpine. Byl to ale Golf GTI, který slíznul smetanu. A až Peugeot 205 GTI z roku 1984 mohl alespoň trochu konkurovat jeho slávě.
Druhá generace Golfu GTI navazovala na tu první, přičemž jako správné hollywoodské pokračování nabízela všeho více. Dostali jste tedy vyšší výkon i prostornější kabinu. Vyzrálejší pak bylo řízení i podvozek. Volkswagen tak již v roce 1990 mohl oslavit metu jednoho milionu prodaných exemplářů. V případě třetí a čtvrté generace však Němci udělali úkrok stranou a místo sportovních vlastností začali do popředí tlačit komfort, s kterým přicházela jakási unylost. GTI tak rázem začalo ztrácet na popularitě.
VW si naštěstí chybu včas uvědomil, v roce 2004 vyrukoval s nápravou v podobě páté generace. Tu lze dnes postavit víceméně na úroveň originálu, neboť legendární označení zvládla vrátit zpět na výsluní. Povedlo se to hlavně za pomoci vyváženého šasí, se kterým ideálně spolupracoval přeplňovaný dvoulitr. Ten sice nepatřil mezi nejvýkonnější, ovšem svých charakterem přesně odpovídal tomu, co lidé požadovali - dokázal jim zajistit jak značnou rychlost, tak nízkou spotřebu, navíc byl velmi dobře ovladatelný.
Šestá generace byla spíše než cokoliv jiného spíše větším faceliftem, proto ji ale rozhodně nebudeme zatracovat. Koneckonců, Němci v podstatě vzali již vybroušený diamant a ještě ho jednou přeleštili. Zlepšila se tedy spolehlivost i praktická využitelnost, stejně jako šla nahoru i standardní výbava. Ceny nicméně stále zůstávaly na velmi rozumné úrovni, a to přesto, že VW se zadíval rovněž na techniku. Zostřeny pak byly hlavně reakce podvozku a řízení, na něž u pětky mířila občasná kritika.
Vrchol nabídky přišel se sedmou generací, v případě stávající osmé však již takové zástupy GTI nevzývají. Stojí za tím úpadek výchozího Golfu. Pokles v rámci kvality ovšem nikterak nereflektuje cena, za provedení s 245 koňmi totiž musíte vysázet minimálně 951 900 Kč. Není tedy překvapivé, že zájemci o německou legendu míří spíše do bazarů. Na pořízení šesté generace, které se dnes budeme věnovat především, jim totiž stačí něco málo přes 100 tisíc korun.
S danou sumou jsou nicméně spojené poměrně vysoké nájezdy. I když se nicméně budete držet pod 100 000 km, nebudete potřebovat více než čtvrt milionu korun. To na první pohled za až 15leté auto působí jako značná suma, ovšem je třeba si uvědomit, že v tomto případě lze skutečně mluvit o neprůstřelné německé kvalitě. Víceméně veškeré problémy, které VW měl se šestou generací Golfu, se totiž týkaly verzí s dieselovými motory. Mimo to kritika mířila k automatům DSG.
V případě GTI se tak musíte zaměřit hlavně na osobu předchozího majitele. Pokud šlo o pečlivého řidiče, jenž se staral o správnou míru oleje, a svým dětem nedovolil, aby na zadních sedadlech zanechaly nesmazatelné podpisy, nemáte se při umírněném nájezdu skoro čeho bát. Jakmile ale v motorovém prostoru spatříte stopy „černého zlata“ i tam, kde nemá být, raději dejte ruce pryč. Ať již totiž majitel olej nedoléval či naopak přeléval, pro vás z toho plynou jen větší či menší těžkosti.
Naši němečtí kolegové proklepli kousek z roku 2010, který měl celkově najeto 167 942 km. V takové chvíli se cena 13 990 Eur (cca 330 tisíc korun) zdála na první pohled přemrštěná, ovšem vůz dostal zcela nový motor. S tím pak jeho vlastník stihl najet jen 23 300 km. Hnací ústrojí, které v tomto případě doplňuje manuál, je tak v naprosto perfektním stavu. A uvnitř jen trochu více ohmataný volant prozrazuje, že GTI je již nějaký ten pátek v provozu.
Šestá generace německé legendy se tak jeví jako ideál svého druhu. I na dnešní poměry je totiž rychlá, stejně jako praktická a úsporná. Startuje pak na poloviční sumě, jakou je třeba vyskládat za jejího nástupce, a to i za předpokladu, že se jedná rovněž o takřka deset let staré auto. Jako první GTI pak byla k dispozici i jako kabriolet. S tím je sice spojena nižší tuhost, ovšem vítr ve vlasech je také zajímavou náhradou za ostře řezané zatáčky.



Golf GTI šesté generace by mohl být žhavým tipem pro každého, kdo chce za málo peněz spojit působivé jízdní zážitky s nemalou praktičností. Foto: Volkswagen
Zdroje: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
před 4 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Toyota začala odhalovat novou RAV4. Tedy alespoň chce, abyste si mysleli, že jde o novou generaci jejího bestselleru
před hodinouFord v roce 2023 za 50 miliard předělal továrnu v Kolíně na výrobu elektroaut, teď mu v ní stávkují zaměstnanci kvůli hromadnému propouštění
před 3 hodinamiNepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
před 4 hodinamiSymbol stupidity moderních aut v USA končí, pravidla vytvářející iluzi efektivity start-stopu se změní
před 5 hodinamiChladič, nádrž, řadička. Fiat ukázal první vyrobené nové spalovací pětistovky, zažehne znovu lásku k dnes neprodejnému bestselleru?
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva