Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jeden z největších propadáků Mercedesu, kterému nakonec neúspěšně „vnutili” i obří motor, dnes ojetý koupíte za babku
30.6.2024 | Petr Prokopec
Je to pozoruhodný případ vzácného nezdaru třícípé hvězdy, která s tímto autem narážela tím víc, čím víc se snažila uspět. Třída R není populární ani jako ojetina, také proto s cenou startuje už okolo 50 000 Kč, je to ale potenciální kasička na kolech.
Pár let před příchodem nového milénia se Mercedes-Benz rozhodnul, že klíč k dalšímu růstu značky tkví ve vstupu do dosud neprobádaných vod. Německá automobilka tak nejprve v roce 1997 představila první generaci třídy A, než ji o osm let později následovala třída B. Ještě předtím, než se tento vůz, který šlo charakterizovat jako mix MPV, SUV a hatchbacku, dostal na trh, třícípá hvězda přišla také s třídou R. Tedy s luxusním MPV, které dorazilo ve standardní a prodloužené verzi. Druhá zmíněná s délkou 5 156 milimetrů a rozvorem 3 215 mm přitom byla slušným stěhovákem.
S těmito rozměry Němci v roce 2006 dokonce spojili obří 6,2litrový osmiválec naladěný na 510 koní, s nímž luxusní MPV zvládalo stovku za 4,6 sekundy. Byl to jeden z posledních pokusů třídu R „nakopnout”, jako nesmysl svého druhu ale dokázal pravý opak - celosvětově měla značka prodat jen něco kolem 200 kusů tohoto auta, načež se verze R63 AMG 4Matic stala jedním z nejvzácnějších Mercedesů historie. Bestsellerem se tak nakonec nestalo ani výchozí provedení, jehož prodeje spadly na minimum hlavně po příchodu ekonomické krize v roce 2008. A situaci nespravil ani facelift, který přišel o tři léta později.
Dnes je tak třída R už jen bazarovou záležitostí, jakkoliv v případě zájmu budete muset hledat opravdu dlouho - mizivé prodeje se totiž propsaly do ještě horší aktuální dostupnosti. Naši kolegové z Auto Bildu narazili na dieselové provedení R350 CDI poblíž Hanoveru, pročež využili příležitosti a krátce naskočili za volant. Jejich pozornost ihned zaujalo již dost poškozené kožené čalounění. Zároveň poukázali i na sníženou kvalitu, která měla pramenit z toho, že se MPV vyrábělo v americké Tuscaloose a nikoli v některé z evropských továren.
Mercedes na vůz poskytoval standardní dvouletou záruku, ta na prorezavění karoserie pak byla dokonce třicetiletá. Rez se testovanému vozu vyhnula, obvykle ji ale najdete hlavně u dveří a víka zavazadelníku. U dieselových kousků s vysokým nájezdem je častý únik oleje. S problémy je spojen rovněž vzduchový podvozek, u kterého může selhat kompresor. A pokud ESP či ABS hlásí nějakou chybu, je obvykle třeba vyměnit senzor u zadní nápravy. Přičemž podobně lze smýšlet o zažloutlých krytech čelních světel.
Třída R tedy není zrovna typickým držákem německé značky. Jakkoli s vysokými nájezdy vyloženě problém nemá, ostatně kolegy testovaný vůz od roku 2011 ujel již 211 339 kilometrů. Nejde navíc o „nejolítanější” exemplář v nabídce, mnohé kousky již přesahují metu tří set tisíc km. V té chvíli vám přitom na jejich pořízení stačí pouhých 50 tisíc korun. Zmíněné provedení R350 CDI je pak nabízeno za 9 000 Eur (cca 224 tisíc Kč), což není nic až tak přehnaného. Zvláště když ono čalounění vám může posloužit jako páka při žádosti o slevu.
V případě vrcholného R63 ovšem musíte počítat s tím, co je - už jen proto, že příliš často se tato verze v prodeji nepohybuje. A pokud ano, je u toho znovu enormní dojezd. Jen tentokrát spárovaný s cenami okolo 700 000 Kč. Drahé jsou pak i opravy, a to již bez ohledu na zvolené provedení. Svým způsobem se tak musíte do luxusního MPV třícípé hvězdy opravdu zamilovat, abyste mu dali šanci.






R63 AMG je jedním z nejvzácnějších aut německé automobilky. Ne však proto, že by její dostupnost byla svého času omezená, nýbrž kvůli nezájmu klientely. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Králem Aragónu byl a zůstává jím Marc Marquez včera 14:56
- Premiérové vítězství pro Denize Öncü, Salač v Top-5 včera 13:13
- Prvním dnešním vítězem v Alcanizi se stal David Muňoz včera 11:37
- YARTu se hattrick nepodařil včera 10:23
- Senior TT odřeknuta, bez náhrady! 7.6.2025
Nejnovější články
Itálie od čtvrtka znovu mění pravidla pro provoz radarů, za vším stojí pokuty za 693 tisíc Kč pro jediného řidiče
včeraData z technických kontrol ukazují, jaké ojeté Hyundai i30 se nejvíc vyplatí. Ideální volba se už pár let nevyrábí
včeraJinak nepříliš ceněné Ferrari postavené na míru prezidentovi firmy se prodalo za pořádný ranec, interiér má jako žádné jiné
včeraHonda chystá nové nejefektivnější motory světa. Mají reálně jezdit za 4 litry na sto a ještě zlevnit
včeraK mání je dokonalý symbol německé automobilové nestřídmosti 80. a 90. let, bizár v každém směru je dnes vzácností skoro za milion
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva