Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Asi poslední lidový Renault Clio je i poslední malé auto s dieselem, dnes je levnou ojetinou se spotřebou 3,6 l/100 km
20.12.2023 | Petr Prokopec
Není to žádný kus historie, naopak. Tohle auto se dělá teprve čtyři roky a s dieselem se dá koupit i nové jako zřejmě poslední vůz svého druhu. Coby ojetina dnes může být vaše od 180 tisíc korun, i když platí za vcelku bezproblémový stroj.
Malá auta s dieselovým motorem jsou dnes druhem na vymření. Kdysi naprosto standardní věc vybily z trhu bující regulace Evropské unie, které činí dieselové motory příliš drahými na to, aby si je automobilky vůbec odvážily v levnějších vozech nabízet. Dnes tak nekoupíte diesel třeba ani ve Škodě Scala, natož pak ve Fabii, natož pak v čemkoli menším. Přinejmenším jedna výjimka ale pořád existuje.
Naftě kdysi zaslíbená Francie pořád nechává žít Renault Clio s motorem 1,5 dCi, a to i po nedávném velkém faceliftu. Tato jednotka už neprodukuje 85 nebo 115 koní, jako tomu bylo v letech 2019 a 2020, místo toho je aktuálně k mání pouze se 100 koňmi. U nás ji nekoupíte, v domácí Francii je ale k dispozici od 22 000 Eur (cca 540 tisíc Kč). Na 4 050 milimetrů dlouhý hatchback je to pořádná „pálka” a je zřejmě jen otázkou času, než ze showroomů zmizí úplně. Nejspíše se tak stane s koncem současné, tedy už páté generace Clia, která bude zřejmě tou poslední lidovou - nástupce s elektrickým pohonem bude ještě dražší.
Dieselová verze ale pořád má své kouzlo, s kombinovanou spotřebou pouhých 3,6 litru nafty na 100 km je to jedno z nejúspornějších aut, která kdy vůbec vznikla. Mimo město prý má jezdit za 3,2 litru a z vlastní praxe se starší iterací dnes nabízeného motoru můžeme říci, že pod 4 l/100 km se dá s tímto autem jezdit i docela svižně. Za 540 tisíc z Francie si ho asi dovážet nebudete, za zlomek této ceny se dá ale koupit v bazarech přinejmenším v Německu.
Tam pátá generace malé francouzské ikony startuje už na cenách okolo 7 500 Eur, tedy zhruba 180 tisíc Kč. V té chvíli je třeba počítat s vyšší nájezdem, i když čísla okolo 150 tisíc km nejsou až tak drastická. Ostatně jde o malé auto prodávané teprve čtvrtým rokem, s tím by stovky tisíc km stihl najet snad jen blázen. Dejte na stůl 250 až 260 tisíc Kč a máte tři roky staré auto s nájezdem okolo 80 tisíc km bez jakéhokoli sebezapření. Byť za tuto sumu dostáváte pouze slabší verzi agregátu, pro tu silnější musíte znovu zašátrat v kapse pro dalších 50 tisíc Kč.
Cena nám tím pozvolna roste, to ale neznamená, že nepůjde o dobrou koupi. Vůz je to pořád obecně velmi levný a hodnotu si vzhledem ke zmíněnému drží. A má si ji dál držet víc než jiné verze Clia. Při koupi je třeba dát pozor na filtr pevných částic, který při používání auta jen ve městě nemusí být fit, jiné výtky se ale pohonu netýkají. Navíc nejsou až tak četné, jde totiž hlavně o selhání posilovače řízení, na které došlo u malé várky aut vyrobené mezi červnem a listopadem 2019. Mimo to kritika míří maximálně k multimédiím či špatné údržbě přechozích majitelů.
My jsme nedávno vyzkoušeli jen 30 měsíců starý exemplář se 100koňovým dieselem a 60 tisíci najetými km a auto působilo pořád jako nové. Znovu můžeme připomenout, že nízká spotřeba je tu snadno dosažitelnou praxí, pod 4 litry nafty na 100 kilometrů budete jezdit s naprostou lehkostí. A ani cena auta nebyla tak extrémní, dnes už prodaný vůz byl k dispozici za 359 tisíc Kč jako nebourané auto po prvním majiteli.
Nedivili bychom se navíc, kdyby cena takových exemplářů při umírněném nájezdu dál neklesala. Čím víc budou auta jako Clio dCi z trhu mizet, tím zajímavěji se budou v očích publika, které právě po něčem takovém touží, profilovat. Auto má i s nádrží na 39 litrů nafty dojezd snadno přes 1 000 km, co jiného vám dnes v této třídě takovou akceschopnost nabídne?



Clio je jedním z vůbec posledních malých aut, u kterých lze sáhnout po dieselu. Nikoli v Čechách, nákupu zejména v německých bazarech toho ale v cestě moc nestojí. Foto: Renault
Zdroj dat: TÜV
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 4 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 6 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 7 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 9 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
