Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro?
17.10.2018 | Mirek Mazal
S nezávislými českými testy pneumatik se příliš často nesetkáváme, o to vítanější může být pohled na pneu pro celý rok od českého Autoklubu. Které a kdy tedy fungují nejlépe?
Kdysi populární celoroční obutí bylo postupem času vytlačeno přezouváním pneumatik z letních na zimní a zase zpátky. Dává to smysl, jen za takových okolností je možné očekávat od vašeho auta maximum v obou částech roku, s postupnou evolucí pneumatik se ale ty celoroční znovu vrací na scénu. Výrobci dnes umí nabídnout v jednom balení slušný kompromis mezi fungováním pneu v létě i v zimě a třebaže tím těžko kdykoli uspokojí náročné uživatele, zejména při skromném ročním nájezdu dává i takové řešení smysl.
V České republice jim dává přednost stále více řidičů, a tak právě pro ně otestoval Autoklub České republiky 9 typů pneumatik v nejčastěji poptávané velikosti. „Vzhledem k častým dotazům na vlastnosti celoročních pneumatik jsme realizovali nový test rozměru 205/55 R16, který je určen například pro vozy Škoda Octavia, Superb, Ford Mondeo, Focus, Hyundai i30, nebo VW Passat. Testovány byly pneumatiky z prémiového a středního segmentu,“ vysvětluje Libor Budina za český spolek.
Srovnávací test se konal na automobilovém polygonu u německého Hannoveru a další část pokračovala ve švýcarském Ulrichenu ve výšce 1 346 metrů nad mořem. Testovací piloti za volantem produkčního VW Golfu současné generace měli za úkol otestovat například brzdění s ABS, aquaplaning, zrychlení na sněhu, nebo ovládání auta na kluzkém povrchu.
Podle Autoklubu hodnocení proběhlo jednak na malém okruhu s větším počtem pomalých zatáček, velký okruh byl pak stavěn na dosažení rychlostí až kolem 160 km/h a skládal se z rovinek a sedmi rychlých zatáček. Na okruzích zkušební řidiči testují ovladatelnost vozu na technické trati s mokrým nebo suchým povrchem. U pneumatik se posuzova, dosažený čas na kolo v porovnání s referenční pneumatikou, která dosáhla nejlepšího výsledku. A došlo také na subjektivní hodnocení odezvy vozu na řízení a jízdní stabilita vozu na suchu a mokru.
Výsledné hodnocení tedy není vyjádřeno pomocí známek či bodů, ale relativně k celkově nejlepší pneumatice. U té je tedy u všech disciplín evidováno 100 %, což neznamená, že je dokonalá v každém ohledu - ostatní „gumy” mohou být v dílčích disciplínách horší i lepší. Co z výsledků vyplývá?
Sami to nejlépe poznáte z tabulek níže, celkově je mezi hodnocenými typy pneu relativně malý rozdíl. Rozdíl mezi nejlepší Continental AllSeason Contact a nejhorší Bridgestone All Weather A001 je v procentuálním výsledku přesně 10,3 procenta (100 % vs 89,7 %), což je nejlepší ukázka vyrovnanost. V dílčích disciplínách už se objevují větší diference a musíte tedy pečlivě zvažovat, pro jaké podmínky chcete celoroční pneumatiky především.
Např. pro zmíněný Bridgestone byl největším problémem suchý povrch a sníh, ani na mokru se jim ve srovnání s konkurencí úplně nedařilo. Horší byly už jen gumy Kleber Quadraxer 2, které celkově obsadily páté místo. Nejlepší na sněhu je pro změnu Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2, který zejména při akceleraci a brzdění překonal i celkově nejlepší Continentaly.
Detailní výsledky pro tyto i další testované pneu, tedy Nokian Weatherproof, Michelin CrossClimate +, Nexen Nblue 4Season, Hankook Kinergy 4S, Pirelli Cinturato AllSeason, najdete v přiložených tabulkách, v nichž jsou skóre v dílčích disciplínách zvýrazněna vždy barvou od zelené (nejlepší) po červenou (nejhorší).
Detailní výsledky testu celoročních pneu z dílen Autoklubu ČR



Pneu o rozměru 205/55 R16 byly testovány na Volkswagenu Golf sedmé generace









Pohled na jednotlivé dezény v pořadí, v jakém jsou seřazeny v tabulkách výše
Zdroj: Autoklub ČR
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejčtenější články
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
