Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kdo dnes kupuje nová auta? A kdo ta ojetá? Statistika vysvětluje mnohé
15.1.2018 | Petr Miler
Automobilky rády zákazníkům nabízejí vozy pro mladé rodiny s dětmi, docela by nás ale zajímalo, kdo je kupuje. Dle této statistiky jde naprostou hrstku lidí.
Přijdou vám komické snahy automobilek nabízet „vozy pro mladé” s ceníkem, ve kterém u zajímavějších verzí nacházíte částky okolo sedmi, osmi set tisíc korun? Samozřejmě není mladý člověk jako mladý člověk, ovšem statistika věkového rozložení zákazníků nových a ojetých aut ukazuje, že tenhle dojem nemusí být jen dojem. Mladí lidé podle ní nová auta moc nekupují. Vlastně je nekupují prakticky vůbec.
Čísla za rok 2017, která vám ukážeme, jsou z Nizozemska od společnosti VWE, která se zaměřuje na výzkumy v oblasti motorismu. Pracujeme s nimi proto, že u nás nikdo podobnou statistiku v takové šíři nezpracoval, nečekejme ale, že u nás místní realita bude podstatně jiná. Od českých dealerů aut zaznívají slova, která naznačují úplně to samé - že jejich zákazníci jsou relativně staří lidé, čímž mj. vysvětlují i širokou a stále širší oblibu SUV a dalších aut podobného ražení. Není to jistě jediný faktor, těmto lidem se ale má do aut s vyšší stavbou lépe nastupovat a vystupovat, což je pro příjemný život s autem docela podstatný aspekt.
Podle získaných dat je aktuální průměrný věk kupujícího nového auta 61 let. Je to na pohled docela vysoké číslo, zvláště když uvážíme, že Nizozemsko je bohatou zemi s hrubým domácím produktem na obyvatele ve výši 44 313 dolarů. To je srovnatelná hodnota s Německem a o 30 % více než v ČR.
Člověk by tedy čekal, že alespoň tady bude mít na nové auto kde kdo, ale buď cena není jediný faktor a nebo situaci na úroveň blízkou té české posouvá jiný aspekt - že při koupi nového auta se tam platí daň při nákupu podle emisí a pak ještě roční daň z provozu. Obě patří k nejvyšším v Evropě a eko-daně při nákupu tam dosahují desítek procent z ceny auta. To pochopitelně zvyšuje částku, kterou musí člověk za auto zaplatit, a tím dělá nová auta hůře dostupnější pro méně majetné lidi - právě zde můžeme vidět důvod, proč je průměrný věk kupujících nových aut takhle vysoký i zde.
Tabulky níže ukazují, že u nových aut je největší procento zákazníků starších 65 let a směrem k těm nejmladším se čísla postupně snižují. Vidíme také, že 79 procentům všech zákazníků nových aut je více než 45 let a pouze dvě procenta tvoří nejmladší skupina, lidé do 25 let věku. Zákazníci, kteří si koupí nové auto, si ho také nechají nejdéle - v průměru 5,5 roku.
Věkové rozložení zákazníků nových aut

Statistika se podívala také na prodeje ojetých aut a zcela podle očekávání se tu průměrný věk posouvá níže. U ojetin do pěti let stáří je vidět menší zájem starších lidí, největší procento je tu v kategorii 46 - 55 let. Nejmladší zákazníci ale stále tvoří nejmenší podíl. Ojetinu mladší pěti let si noví majitelé nechají v průměru 4,2 roku.
Věkové rozložení zákazníků ojetých aut do 5 let stáří
Prodeje ojetin starších pěti let pokračují ve stejném trendu - největší procento zákazníků je ve věku 26 - 35 let. Nejmenší procento tvoří lidé starší 65 let a průměrně si nový majitel nechává takovouto ojetinu 3,1 roku. Graf vedle tabulky ukazuje stejná čísla názorně vedle sebe, popsaný vývoj je tam dobře vidět.
Věkové rozložení zákazníků ojetých aut na 5 let stáří
Celkový grafický přehled
Zajímá-li vás průměrný věk auta v Nizozemsku, můžeme posloužit jinými daty. I přes vysoké daně zmíněné výše se tam průměrný věk aut pohybuje kolem 10 let, tedy výrazně méně než u nás, kde jsme za hranicí 15. Průměrný věk však roste, ještě před 10 léty byl na 8,4 roku. Podíl aut starších 15 let se za stejné období zvýšil z 11 na 20 %, naopak podíl nejmladších aut do 3 let stáří se snížil z 20 na 16 %.




Do nových aut sedají stále starší lidé, nizozemská statistika to jen potvrzuje
Zdroj: VWE
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 26 minutami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před hodinou
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
