Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kdo způsobuje dopravní zácpy? Možná právě vy a ani o tom nevíte
19.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Máme tendenci svádět to na hustý provoz, nedobře postavené silnice nebo jiné okolnosti. To všechno hraje roli, někdy by ale stačilo změnit své chování.
Málokdo je ochoten si připustit, že by jeho chování na silnicích mohlo způsobovat jakékoliv problémy. Procento řidičů, kteří na své zvyky koukají kriticky, je daleko menší, proti suverénním Schumacherům za volantem. Zkuste se sami sebe zeptat, jestli můžete svým chováním někomu vadit a spíše dojdete k subjektivnímu pohledu, že ne. Nejsme profesionální psychologové, ale zkušenosti nám říkají, že realita nebude o mnoho jiná.
I na silnici je každý svého štěstí strůjcem, a tak se najdou případy přemotivovaných jedinců, kteří nezvládají krotit svůj temperament a nedodržují dostatečnou vzdálenost od ostatních. Tlak na jiné řidiče, kličkování z pruhu do pruhu a jiné divoké manévry se jim zdají být nejsnazší cestou k úniku z přeplněné magistrály, ale podle nového výzkumu je to přesně naopak. Zrychlování střídavě se zpomalováním a nátlak na ostatní řidiče ve výsledku zbrzdí úplně všechny, jak jsme loni detailněji probírali.
Vědci z laboratoře počítačových věd v Cambridge tvrdí, že udržování stejné vzdálenosti vůči okolním řidičům pomůže všem dostat se rychleji tam, kam potřebují. Své výsledky prezentovali po dlouhém zkoumání zvířecí říše, kde se nechali inspirovat migrací hnízdících ptáků, kteří dlouhé vzdálenosti překonávají v tandemu ve víceméně konstantní formaci. Takto se lidé nechovají a podle autorů studie to má své důvody.
„My lidé máme tendenci vnímat svět z hlediska toho, co je před námi, a to jak doslova, tak konceptuálně, takže se zdá neopatrné ohlížet se zpět,“ říká profesor Berthold Horn a dodává, že změna takového chování by mohla ušetřit mnoho paliva a hlavně času stráveném v kolonách bez nutnosti provádět změny v infrastruktuře.
Samozřejmě není lehké překonat přirozené instinkty, nedat ostatním najevo svůj spěch a raději myslet na nějaký vyšší princip, který ve výsledku může pomoci i nám. Nakonec, situaci mohou ovlivnit i jiné faktory. Vědci proto navrhují, aby automobilky vylepšily své adaptivní tempomaty předními, a také zadními senzory. Zatím používají zejména přední snímače, které nejsou dostatečné. Inovovaný systém začala před lety vyvíjet Toyota a profesor plánuje navázat spolupráci s Japonci, aby si mohl ověřit, zda tato metoda může pomoci zmírnit zácpy na cestách.
Neříkáme, že to nemůže být cesta, udržování stabilnější vzdálenosti vzdálenosti mezi vozidly s pomocí softwaru by dopravu jistě mohlo zefektivnit. Nejsme si ale jisti, jestli to není drbání se pravou rukou na levém uchu. Metodu navrhovanou vědci z Cambridge lze snadno obejít, o plynulost dopravy se může snadno postarat každý z nás - stačí se více koukat kolem sebe, více přemýšlet a vystříhat se zbrklých akcí či zmatených reakcí. Kouzlo plynulé dopravy je mj. v předvídavosti, kterou počítače nikdy mít nebudou. Tu ale jako by někteří řidiči před vyjetím na silnice zapomněli doma..





V extrémních případech nabírají zácpy na silnicích i takovýchto podob. Nezřídka za ně přitom nemůže nic než chování samotných řidičů v kombinaci s hustým - ne však neřešitelně hustým - provozem
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nejnovější články
Další evropská továrna na baterie se potácí na hranici krachu a propouští polovinu lidí. Může skončit dřív, než něco kloudného vyrobí
před 3 hodinamiŠkoda masivně, až o 110 tisíc zdražila Octavii, měsíc lásky si představuje zvláštně. Pod psychologickou hranicí už nekoupíte nic
včeraNadšenec si koupil elektromobil od začínající automobilky a poznává, co to je. Z její „skvělé péče” má dnes noční můry
včeraKrásné BMW 3 ze zlatých časů značky nemusí stát tolik, tohle světově unikátní kupé postavili na přání prvního a jediného majitele
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva