Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kdy letos přezout na zimní pneu? Nenechte se zmást klamnými signály
30.10.2019 | Petr Prokopec
I když prodejci pneu by byli nejraději, kdybyste přezuli už v srpnu a počasí předchozích dnů mohlo motivovat k témuž, faktem je, že ten správný čas pro většinu z nás ještě nenastal.
V posledních týdnech jsme se několikrát věnovali zimním pneumatikám, respektive výměně těch letních za zimní, když jsme vám přiblížili výsledky německých i českých testů. 1. listopad je již za humny, což dle §40a zákona 361/2000 Sb. znamená, že řidiči mají povinnost použít právě zimní pneumatiky. Nicméně legislativa není až tak striktní, jak by se na první pohled mohlo zdát, neboť zákonodárci kupodivu v tomto případě měli všech pět pohromadě a pamatovali i na výkyvy počasí.
Co přesně to tedy znamená? Především tolik, že zimní pneumatiky musíte mít na svém voze nasazeny v případě, kdy je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza. Případně ve chvílích, kdy lze vzhledem k povětrnostním podmínkám něco takového předpokládat. Tyto body jsou velmi důležité, neboť pokud do dané rovnice zařadíme i aktuální meteorologickou předpověď, můžete návštěvu pneuservisu ještě na dlouho odložit a vyhnout se zbytečným problémům.
Český hydrometeorologický ústav totiž předpokládá, že ačkoli dnes, zítra a částečně ještě v pátek bude opravdu a zima, v dalších dnech máme očekávat stabilně přes 10 stupňů - již v sobotu má být 14 stupňů. A i první listopadové týdny má být relativně teplo, pod oněch 10 stupňů teplota klesne spíše zřídka.
Zimní pneumatiky jsou ovšem koncipovány tak, aby dobře fungovaly při teplotách do 7 stupňů Celsia a i za nich fungují hůře než letní, pakliže nesněží. Kdysi jsme vám ukazovali test, který dokládal, že na suchu a mokru fungují letní lépe za jakékoli teploty, tedy i pod nulou. Řeči o průměrné denní teplotě nižší než 8 stupňů coby vhodných podmínkách pro přezutí jsou jen ničím nepodloženým mýtem - zimní pneu jsou lepší jen na sněhu a ledu, musely by panovat teploty v řádu desítek stupňů pod nulou, aby byly lepší i na suchu. Nakonec, před brzkým přezouváním nedávno varovalo i BMW - na suché i mokré silnici jsou letní pneumatiky lepší bez ohledu na teplotu.
Ani mírnější zimní počasí ovšem v dohledné době nelze očekávat, a tak s použitím zimního obutí lze počítat jak s vyšší spotřebou, tak především s horšími jízdními vlastnostmi - například brzdná dráha se prodlužuje až o desítky procent, jak znovu ukázalo zmíněné srovnání BMW. A v neposlední řadě budou „zimáky” trpět také větším opotřebením a můžete si je při vyšším nájezdu snadno zničit dříve, než je poprvé budete skutečně potřebovat. Přezutí z letních pneumatik v tuto chvíli nedává velký smysl, pokud nemíříte do hor, nebo tam nežijete.
Tímto vás rozhodně nechceme vyzývat k tomu, abyste na zimní pneumatiky zcela zanevřeli, o jejich přínosu za adekvátních podmínek nemá smysl diskutovat, nakonec i to výše zmíněné srovnání jasně ukázalo. Jen je zkrátka třeba používat hlavu více než kdy jindy a sledovat předpověď počasí. Že bude listopad, neznamená fakticky nic - může být a podle všeho bude tepleji než v posledních říjnových dnech.
Vyjma horských oblastí tedy návštěvu pneuservisu skutečně ještě odložte, a pokud ji máte již za sebou, možná popřemýšlejte, zda na zimních opravdu setrvat. Zvláště pokud máte velký nájezd a používáte dvě sady kol, jejichž výměna je jednoduchá a levná. Mít na zimní přezuto moc brzy není nic chytrého nebo opatrného - i špičkové zimní pneu v teple obvykle fungují hůře než mizerné letní...



Zimní pneumatiky jsou koncipované tak, aby to nejlepší odváděly při teplotách maximálně do 7 stupňů Celsia. V první listopadových týdnech lze ale čekat naprůměrně teplé počasí. Pokud tedy nebydlíte na horách či v oblasti, kde je zimní obutí vyžadováno dopravními značkami, s přezouváním ještě vydržte
Foto: ADAC
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 5 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 8 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 9 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 15:14 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB