Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Koronavirové restrikce naplno ukázaly úskalí přimíchávání biosložek do paliv aut
8.2.2021 | Petr Prokopec
Že to není mince s jednou stranou, víme od začátku, problémy ale byly dosud spíše ojedinělé. Pandemie ovšem omezila využití některých aut na minimum a potíže rázem začaly být i s těmi, se kterých být neměly.
O přimíchávání biosložek do paliv aut se v Česku mluví obavami, zejména pak v případě těch s jejich jejich 10% či vyšším zastoupením. Palivo zvané E10 s podílem biosložky vůči klasickému Naturalu 95 v poměru 1:9 bylo svého času doslova démonizováno v souvislosti s rizikem poškození starších aut. Debata to tehdy byla zbytečně vyhrocená a některé informace o rizicích tohoto paliva byly po vytržení z kontextu prezentovány mylně. Lidé tak následně nabyli dojmu, že po prvním natankování paliva E10 motor jejich vůz zkolabuje, což je pochopitelně nesmysl. Jak se ale nyní ukazuje, obavy skutečně jsou na místě a zpět na mušku se dostaly v nečekané souvislosti - s koronavirovou pandemií.
Na první pohled se může zdát, že globální pandemie a biopalivo spolu nemohou souviset, ale není tomu tak. Restrikce přijaté proti jeho šíření způsobily, že spousta lidí omezila ježdění s auty či s nimi na delší čas jezdit zcela přestala. A podle informací zveřejněných RAI Vereniging, nizozemskou asociací výrobců aut, se tím naplno projevilo největší riziko, které s použitím biosložek souvisí.
Onou biosložkou je totiž alkohol, respektive líh, který je hydrofilní. Ze vzduchu v nádrži tak postupně „odsává” vlhkost, která následně klesá ke dnu, kde může způsobit korozi. Palivo se také může začít srážet a ucpávat palivové vedení. A aby toho nebylo málo, alkohol je poměrně agresivní vůči všem gumovým hadičkám a těsněním, u nichž může způsobit prosakování.
Právě v Nizozemsku v roce 2018 začali používat palivo E10 a rozjeli poměrně velkou osvětovou kampaň, do jakých aut se nehodí. Větší problémy dosud Nizozemci neevidovali, neboť vysokooktanové benziny byly nadále prodávány s minimální či nulovou příměsí alkoholu, a tak lidé se staršími auty mohli tankovat ty. Jenže především loňské odstavení spousty aut ukázalo, že E10 neškodí jen 15 nebo 20 let starým vozům, ale dokáže devastovat i mnohem novější auta, která na jeho nasazení měla být připravena.
Důvodem podle RAI je, že výrobci měli po dlouhá co do činění pouze s čistým benzinem, popř. se směsí E5 s minimálním množstvím biosložky. Tomu pochopitelně uzpůsobovali hnací ústrojí, a to i zmiňované hadičky. S příchodem paliva E10 pak sice své výrobní programy začali adaptovat, ovšem pozvolna a bez dlouhodobých zkušeností s ním. Pokud auto jezdí (hovoří se o jedné delší jízdě alespoň jednou týdně), korozivní a některé další výše zmíněné dopady nasazení se neprojevují, RAI ale po loňsku ve větší míře eviduje zasažená auta i s rokem výroby novějším než 2015. Jakmile přitom dojde k zakalení paliva, rozjetí koroze či započetí zkázy některých těsnění, cesty zpět už není a drahé opravy jsou nevyhnutelné.
RAI proto konstatuje, že pokud se svým autem máte v úmyslu přestat jezdit, rozhodně byste měli vyhnout palivům jako E10 a ideálně natankovat vysokooktanové palivo, které je i v České republice (přes označení E5) obvykle prodáváno s malou či žádnou příměsí biosložek. A nebo auto alespoň jednou za týden projet. Výjimkou mají být jen vozy vyrobené po roce 2018, kdy už by jejich přizpůsobení pro použití paliv s vysokým podílem alkoholu mělo být takové, že jim pár týdnů stání neuškodí.

Paliva s vyšším obsahem biosložek nakonec představují nebezpečí i pro mnohem modernější vozy, než se původně předpokládalo. Ukázala to bohužel až koronavirová omezení. Ilustrační foto: ADAC
Zdroj: RAI Vereniging
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejčtenější články
Elektrická Godzilla nebude, automobilka ji odpískala. Prý zkoumá „jiné cesty” kvůli „přehodnocení elektromobilů”
15.11.2025
Problémy VW se prohlubují, nejvyšší vedení kvůli finančním potížím odmítlo schválit investice do továren a nových modelů
16.11.2025
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
16.11.2025
Čína se nezapře. Plánuje zákonem omezit akceleraci aut, je to další směšná regulace
16.11.2025
Nový ambasador Bentley se aspoň věrohodně tváří jako někdo, kdo by auta značky mohl kupovat
16.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
