Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Letní kolony na silnicích vznikají často úplně zbytečně, může za ně jediná chyba
28.7.2018 | Mirek Mazal
V těchto dnech není problém narazit na silnicích a dálnicích na kolony, které nejsou způsobeni uzavírkami ani nehodami. Prostě moc aut? Ne tak docela, i tak jim lze zabránit.
Od stolu se těžko popisuje zoufalost řidičů, kteří v tuto chvíli smutně stojí na některé z ucpaných silnic. Bezradnost je nekonečná a člověku nezbude nic jiného, než hypnotizovat auta před sebou, aby se konečně pohnula z místa. Po nedobrovolném parkování se konečně kolona rozjede, ale frustrace úplně nezmizí. Nikde totiž nebyla žádná překážka, který by kolonu mohla způsobit. Jak je to možné?
Na silnicích vznikají zácpy bez nehod či uzavírek kvůli řidičům, kteří neumí odhadnout okolní provoz. Začíná to u nedodržení rozumného odstupu, aby člověk nemusel zbrkle reagovat na každou změnu rychlosti. Hned v závěsu navazuje neschopnost plynule jet konstantní rychlostí. Tato chyba tvoří umělé zácpy na volných silnicích, protože řidiči nejsou schopni jet stálým tempem a na jakékoliv přibrzdění před nimi reagují o trochu intenzivnějším brzděním. Takto každý další řidič zpomalí trochu více, až ten poslední je nucen zastavit na místě a nenáviděná situace je na světě.
Zbytečné zdržení obtěžovalo i lidi z Fordu a snažili se najít jeho řešení. Shodli se, že tento problém je způsoben hlavně řidiči, kteří často brzdí, aby udrželi rafičku raději pod rychlostním limitem. Bezdůvodné zpomalování je způsobeno špatnými jízdními návyky, kam jednoznačně patří špatné odměření vzdálenosti a nesprávný odhad dopravní situace.
Celý problém tak dokáže vyřešit už jedna věc - ACC a jeho používání. Nejde o tabletku proti kašli, ale adaptivní tempomat. Systém pomocí radaru v přední části vozu automaticky udržuje zvolenou vzdálenost a samostatně reguluje rychlost vozidla, čímž eliminuje náhlé brzdění. Známá věc, která se pomalu dostává i do nižších výbav nejen Forů. Odborníci si myslí, že kdyby všechny automobily jezdily s aktivovaným adaptivním tempomatem, umělé dopravní zácpy by se staly věcí minulosti.
Tvrzení se opírá o praktický test. Společnost provedla testy na uzavřené trati s 36 řidiči s použitím ACC a bez aktivace této technologie. I když jen jeden z trojice řidičů využil moderní systém, provoz byl podstatně plynulejší. Ford k tomu říká: „Během demonstrací byly testovány 3 pruhy po 12 vozidlech na uzavřeném vysokorychlostním oválu, který simuloval silnici. Vodicí vozidla v každém pruhu zpomalovala z 97 km/h na 64 km/h a tím napodobovala dopravní problémy. Bez ACC řidiči brzdili stále více, což vedlo k brzdné vlně s pozitivní zpětnou vazbou.“
Ne každý se může nechat vést za pomoci samočinného zařízení, ale z výše popsaného je zjevné, že stačí mít dostatečný přehled o dění před vozidlem, jet plynule a rozumné chování nahradí jakoukoliv přídavnou funkci. Zrovna v současně rozkopaném Česku se každá ušetřená minuta v koloně hodí, takže... zkusme jezdit aspoň tak plynule jako počítače a bude lépe.








Ford v reklamním videu ukazuje, jak ACC umí držet stejnou rychlost a zbytečné nebrzdí. Tím se minimalizuje vznik bezdůvodných štrúdlů aut
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
před 10 hodinamiJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
dnesDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nejnovější články
V Evropě je už 8 zbytečných továren na auta, pro které neexistuje využití. A situace se má dál jen zhoršovat
před 4 hodinamiTesla se lidem rozhodla vrátit to, co jim sebrala. Dřív to měli zadarmo, teď za to chce 13 tisíc korun
před 5 hodinamiAnalytik zkusil vykreslit ošklivý propadák BMW jako úspěch, spíš tím podtrhl jeho mizérii
před 7 hodinamiTěžko ho zabít. Spyker se po všech pádech znovu vrací mezi živé, dokonce pod taktovkou původního majitele
před 8 hodinamiNový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva