Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Letní kolony na silnicích vznikají často úplně zbytečně, může za ně jediná chyba
28.7.2018 | Mirek Mazal
V těchto dnech není problém narazit na silnicích a dálnicích na kolony, které nejsou způsobeni uzavírkami ani nehodami. Prostě moc aut? Ne tak docela, i tak jim lze zabránit.
Od stolu se těžko popisuje zoufalost řidičů, kteří v tuto chvíli smutně stojí na některé z ucpaných silnic. Bezradnost je nekonečná a člověku nezbude nic jiného, než hypnotizovat auta před sebou, aby se konečně pohnula z místa. Po nedobrovolném parkování se konečně kolona rozjede, ale frustrace úplně nezmizí. Nikde totiž nebyla žádná překážka, který by kolonu mohla způsobit. Jak je to možné?
Na silnicích vznikají zácpy bez nehod či uzavírek kvůli řidičům, kteří neumí odhadnout okolní provoz. Začíná to u nedodržení rozumného odstupu, aby člověk nemusel zbrkle reagovat na každou změnu rychlosti. Hned v závěsu navazuje neschopnost plynule jet konstantní rychlostí. Tato chyba tvoří umělé zácpy na volných silnicích, protože řidiči nejsou schopni jet stálým tempem a na jakékoliv přibrzdění před nimi reagují o trochu intenzivnějším brzděním. Takto každý další řidič zpomalí trochu více, až ten poslední je nucen zastavit na místě a nenáviděná situace je na světě.
Zbytečné zdržení obtěžovalo i lidi z Fordu a snažili se najít jeho řešení. Shodli se, že tento problém je způsoben hlavně řidiči, kteří často brzdí, aby udrželi rafičku raději pod rychlostním limitem. Bezdůvodné zpomalování je způsobeno špatnými jízdními návyky, kam jednoznačně patří špatné odměření vzdálenosti a nesprávný odhad dopravní situace.
Celý problém tak dokáže vyřešit už jedna věc - ACC a jeho používání. Nejde o tabletku proti kašli, ale adaptivní tempomat. Systém pomocí radaru v přední části vozu automaticky udržuje zvolenou vzdálenost a samostatně reguluje rychlost vozidla, čímž eliminuje náhlé brzdění. Známá věc, která se pomalu dostává i do nižších výbav nejen Forů. Odborníci si myslí, že kdyby všechny automobily jezdily s aktivovaným adaptivním tempomatem, umělé dopravní zácpy by se staly věcí minulosti.
Tvrzení se opírá o praktický test. Společnost provedla testy na uzavřené trati s 36 řidiči s použitím ACC a bez aktivace této technologie. I když jen jeden z trojice řidičů využil moderní systém, provoz byl podstatně plynulejší. Ford k tomu říká: „Během demonstrací byly testovány 3 pruhy po 12 vozidlech na uzavřeném vysokorychlostním oválu, který simuloval silnici. Vodicí vozidla v každém pruhu zpomalovala z 97 km/h na 64 km/h a tím napodobovala dopravní problémy. Bez ACC řidiči brzdili stále více, což vedlo k brzdné vlně s pozitivní zpětnou vazbou.“
Ne každý se může nechat vést za pomoci samočinného zařízení, ale z výše popsaného je zjevné, že stačí mít dostatečný přehled o dění před vozidlem, jet plynule a rozumné chování nahradí jakoukoliv přídavnou funkci. Zrovna v současně rozkopaném Česku se každá ušetřená minuta v koloně hodí, takže... zkusme jezdit aspoň tak plynule jako počítače a bude lépe.








Ford v reklamním videu ukazuje, jak ACC umí držet stejnou rychlost a zbytečné nebrzdí. Tím se minimalizuje vznik bezdůvodných štrúdlů aut
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
před 6 hodinamiPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nejnovější články
Nové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
před hodinouAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
před 2 hodinamiDalší z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 4 hodinamiTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
před 5 hodinami1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva