Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co udělá se Škodou Octavia 1,9 TDI ježdění na olej z friťáku za zlomek ceny nafty?
3.6.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Asi už jste slyšeli o tom, že to někteří zkouší, ale je to opravdu možné u relativně moderního dieselu? Jak pak takové auto jede a s jakými následky?
Kolega Alex Kersten z britského Car Throttlu před pár týdny koupil asi za 6 tisíc Kč Škodu Octavia 1,9 TDI se 700 tisíci najetými kilometry a provádí s ní zajímavé věci. Už samotné prvotní ohledání ukázalo, že auto je vzhledem ke svému nájezdu v překvapivě dobré kondici, což potvrdilo i následné rozebrání motoru a prohlídka dalších technických částí. Auto navzdory svému stáří pořád dokáže jezdit s kouzelně nízkou spotřebou, jenže když si pořídíte vůz za pár tisíc, není nikdy žádný náklad na palivo dost nízký - však za cenu tohoto konkrétního kusu nakoupíte sotva čtyři plné nádrže. A tak se Alex pustil do dalšího experimentu.
Rozhodl se vyzkoušet, jestli jde s tímto autem jezdit na rostlinný olej používaný třeba ve fritovacích hrncích. To není nový nápad, schopnost jej spalovat patří k Dieselově motoru už od jeho vzniku, faktem ale je, že postupem času jsou něčeho takového diesely schopné stále méně. Není zase tak těžké narazit na člověka, který rostlinný olej tankuje do primitivních dieselů z 80. let či ještě starších, motor 1,9 TDI je už ale relativně moderní stroj, kterému by to nemuselo vonět. Je to tedy možné? A případně s jakými následky?
Abyste něco takového mohli udělat, je třeba si nejprve sehnat onen olej a dostat jej do formy vhodné pro takové použití. Pochopitelně, můžete si koupit nový, to ale moc neušetříte. V tomto případě se vyloženě nabízí sáhnout po použitém rostlinném oleji z restaurací, což zní ekonomicky i ekologicky, v podstatě spálíte jinak vyhazovanou věc. Přesně to Alex provedl a sehnal si celkem 60 litrů oleje - 20 z jedné restaurace dostal zdarma, 40 z jiné za asi 7,30 Kč na litr. Předpokládáme, že v České republice takovou věc od nikoho zadarmo nedostanete, ale za pár korun na litr to jistě půjde též.
Takže vyhráno? Bohužel. Použitý olej je samozřejmě... použitý, takže je třeba jej nejprve přefiltrovat. To je dost komplikovaný proces, který vyžaduje hlavně trpělivost. Alex, už se zkušenostmi s ježděním na použitý olej, z něj filtroval částice o velikosti větší než 5 mikronů. což je pro představu asi dvacetina tloušťky lidského vlasu. Takový cíl vyžaduje postupnou opakovanou filtraci a s ohledem na viskozitu oleje zabere v domácích podmínkách přes týden času. Sami mu jej ale tolik věnovat nemusíte, takže proč ne.
V další fázi byla ze „sedmisettisícové” Octavie odstraněna veškerá zbývající nafta a praktická zkouška mohla začít. Závěr je jasný - tohle auto při provozu na použitý olej působí prakticky stejně jako když spaluje naftu. Zní stejně, chová se stejně, akceleruje stejně, jen „voní” podstatně jinak. Také dojde ke zvýšení spotřeby asi o 20 procent, neboť výhřevnost rostlinného oleje je přibližně o tolik nižší. Ale protože stojí zlomek ceny nafty, není to něco, co by vás muselo trápit. A sníží se také některé emise.
To jsou krátkodobé subjektivní dojmy, ty dlouhodobější a objektivnější zase tak příjemně nezní. Prvním a z uživatelského hlediska asi nejpodstatnějším je minus, že rostlinný olej má v porovnání s naftou vyšší viskozitu. To komplikuje zejména studené starty, tato vlastnost neumožňuje ani dokonalé rozprášení oleje ve spalovacím prostoru. Pokud byste tedy chtěli na rostlinný olej jezdit celoročně, zejména v zimě to bude chtít upravit auto tak, aby mohlo startovat na naftu a dále pokračovat na rostlinný olej. To znamená potřebu dvou nádrží a dalších úprav, což pochopitelně ideu snadno získaného levnějšího provozu dost komplikuje.
To ovšem ještě není taková překážka. Horší je větší tendence oleje ke karbonizaci na vstřikovacích tryskách, na ventilech či pístech. To bude motor činit postupně slabším a může jej to i úplně zničit. Olej se také za vyšších teplot polymeruje a může ucpávat palivový systém, což opět vede k potřebě mít k dispozici i nádrž s naftou, na kterou která před vypnutím motoru přepnete a palivový systém tím „pročistíte”.
Problémem je dále pronikání rostlinného oleje do toho motorového, ke kterému u starších aut nutně bude docházet. To bude z dlouhodobé perspektivy způsobovat jeho zahušťování a ztrátu mazacích schopností. Také to má řešení, tentokrát v častějších výměnách oleje, znovu to ale způsobuje oslabování ekonomické atraktivity používání rostlinného oleje místo nafty.
Ten je jinak veskrze příjemný, protože pokud najedete například 15 000 km za rok se spotřebou 6 litrů nafty na 100 km, přijde vás to při aktuální ceně asi 32,50 Kč za litr na 29 250 Kč za palivo. Když byste místo toho použili rostlinný olej a jezdili za 7,2 litru, tak vás palivo při ceně např. oněch 7 Kč za litr vyjde na 7 560 Kč. To je úspora skoro 22 tisíc korun za rok a bude pochopitelně tím vyšší, čím více kilometrů najedete.
V testu se ukázalo, že starší Octavie ještě s motorem 1,9 TDI nemá s takovým palivem krátkodobě problém a působí na řidiče prakticky stejně jako když spaluje naftu. To je pozitivní. Spotřeba se mírně zvýší, při zlomkové ceně oleje coby paliva jsou ale z delší časové perspektivy úspory stejně ohromné.
Otázkou je, co jste ochotni pro tyto úspory snést. Bez investice do schopnosti vozu spalovat dvojí palivo je ježdění na rostlinný olej hrou vabank, která dříve nebo později dopadne špatně. Tato úprava vyřeší část problémů, ne však všechny, pořád budete muset „po hospodách” nakupovat použitý olej, který pak budete muset celkem složitě filtrovat. A i poté se budete muset potýkat s častějšími výměnami oleje či neblahým vlivem na životnost motoru jako takového.
Je to zkrátka mince se dvěma stranami a je třeba brát v potaz obě. Nezajímavá alternativa to na každý pád není a pokud máte osobní zkušenosti s provozem auta na rostlinný olej, podělte se o ně v diskuzi...
























Alex Kersten koupil použitý rostlinný olej a po celkem komplikované filtraci jej použil ve Škodě Octavia I 1,9 TDI se skoro 700 tisíci km, přičemž jezdil opravdu jen na olej. Subjektivní dojmy z jízdy na toto palivo jsou pozitivní, taková alternativa má ovšem svá nikoli nepodstatná „ale”
Zdroj: Car Throttle@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nejnovější články
Mercedes vážně umí potěšit zákazníky. Po sérii požárů poslal desítky tisíc vozů do servisů, lidem vrací podstatně horší auta
před hodinouHyundai zaměstnává v Evropě slušné mimoně. Tento říká, že manuály „nikdo nechce” a spalovací sporťáky jsou vedle elektromobilů „zklamání”
včeraRenault udělal z Dacie další vlastní model. Stvořil tak hezčí, výkonnější a vybavenější auto, které bude pořád levné
včeraTo už dnes ani prestižní evropské automobilky neumí nabídnout lákavé auto? Na novinkách devastují vše, včetně designu
včeraChorvatský poník pro jeden trik stanovil hromadu světových rychlostních rekordů, všechny jsou na jedno brdo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva