Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Maximální rychlost na silnicích se místy zvýší na 110 km/h, na některých zase sníží
15.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Již známá, až nyní schválená novela mění značení části dnešních silnic. Na některých povolí až 110 km/h.
Síť rychlostních silnic a dálnic čekají od roku 2016 změny, a to zejména ve značení těchto úseků. Kilometrů dálnic přibude, ale jen papírově. Značná část současných rychlostních silnic, které splňují určité parametry, bude přeznačena na dálnice. Vláda schválila novelu zákona, která byla vypracována v první půli letošního roku. Nyní ji čeká zbytek byrokratického kolečka.
Komunikace v současnosti označené písmenem R, tedy rychlostní silnice, dostanou nový limit 110 km/h, tedy o 20 km/h méně, než je současný stav. Hlavní důvod pro tento krok je, že nálepku rychlostní silnice nově dostanou také čtyřpruhové silnice první třídy se směrovým oddělením, tedy se svodidly uprostřed. A také proto se některé úseky „eRkových” komunikací budou nově označovat jako tzv. dálnice druhé třídy. Takovými vy se měly stát R6 do Rakovníka, R10 do Turnova, R35 okolo Olomouce, R52 jižně od Brna a R55 z Kroměříže do Otrokovic, soudě podle mapy, kterou najdete pod článkem. Dálnic by tak mělo přibýt okolo třech stovek kilometrů a dovolená rychlost zde zůstane na 130 km/h. Pro nás jako řidiče tedy tato část novely de facto nic nemění.
Existují však úseky současných rychlostních silnic, které do kategorie dálnic druhé třídy patřit nebudou, zůstanou rychlostními silnicemi. Sem spadá například R63 u Teplic, R46 mezi Olomoucí a Vyškovem, R48 mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem, R43 na severu Brna, část R35 mezi Turnovem a Libercem, R7 na severozápad od Prahy a R4 na jih od hlavního města. Zde tedy dojde ke snížení nejvyšší povolené rychlosti na 110 km/h.
Nové rychlostní silnice, tedy ty vytvořené ze současných čtyřpruhových, směrově oddělených silnic I. třídy, budou zahrnovat například některé úseky I/11 mezi Ostravou a Havířovem, I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, I/14 a zbytek I/35 u Liberce, I/7 a I/13 v oblasti mezi Ústím nad Labem a Karlovými Vary a I/44 u Postřelmova. Na všech těchto úsecích se rychlostní limit zvedne z 90 km/h na 110.
Změny jsou to do značné míry papírové, neboť po těchto silnicích, které v mnohem odpovídají spíše dálnicím, se limit 90 km/h příliš nedodržuje. Je tu ale jeden potenciálně pozitivní efekt - podle vlády má jít o možnost rychlostní silnice stavět rychleji a levněji, protože se 110km/h limitem budou moci více kopírovat terén, tj. mít prudší stoupání a ostřejší zatáčky. Také nebudou potřebovat tak široké odstavné pruhy a středové dělící pásy. V ideálním stavu se tedy v budoucnosti můžeme dočkat rychlejší výstavby takovýchto silnic.
Novela zákona obsahuje také další změny, týkající se silnic druhé a třetí třídy. Zde bude možno za určitých podmínek zakázat vjezd nákladním automobilům nad 12 tun a také se přesune správa těchto silnic na obce s rozšířenou působností, protože běžné obce, které se o ně starají nyní, údajně často nemají sílu na hlídání černých skládek apod. A také mají obce mít možnost po půl roce prodávat auta z odstavných parkovišť, pokud se k nim majitel nehlásí, ale budou mít povinnost odtažená auta vrátit na původní místo, pokud pominul zákaz stání či zastavení, například z důvodu čištění komunikace.
Jako obvykle úpravy zákona občanům přinesou jak přínosy, tak i problémy; v tomto případě alespoň teoreticky vidíme více benefitů, až budoucí praxe ale ukáže, zda nejsou naše očekávaní až příliš optimistická. Stran rychlosti se fakticky změní minimum a pokud ano, budou mít jistě různí lidé různé názory, podle toho, kde žijí a kudy jezdí.
![Maximální rychlost na silnicích se místy zvýší na 110 km/h, na některých zase sníží - 1 - papirove pribude dalnic novela 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Starší mapa ukazuje, jak by mělo přibýt dálnic a rychlostních silnic
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 4 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva