Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ministr Babiš chce zvýšit cenu benzinu a nafty dalším absurdním poplatkem
26.3.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ve slovníku synonym najdete vedle spojení „dojná kráva” slovo „řidič”. A jsme to opět my, kdo má platit více.
Ke komentování dění v české politice se snižujeme neradi, pokud ale jde o záležitosti přímo souvisejícími s automobily a jejich řidiči, nemůžeme konat jinak. Tentokrát jde o pohonné hmoty, jejichž cena by díky ministru financí Andreji Babišovi měla stoupnout o nějakých 20 až 50 haléřů na litr. Stát se tak má navzdory dnešnímu, podle nás již dost nepochopitelnému stavu, kdy stát při nákupu paliva ve výsledku inkasuje tři čtvrtiny peněz, které vyděláme. Důvodem jsou vysoké odvody státu a právě ty mají ještě vzrůst.
Stát se tak má kvůli poplatku za udržování rezerv, který chce stát vedle spotřební daně a daně z přidané hodnoty vybírat. Oč přesně jde? Momentálně Česká republika schraňuje ropu a pohonné hmoty za zhruba 35 miliard korun. To odpovídá více než tříměsíční spotřebě, přičemž danou rezervu má na starosti Správa státních hmotných rezerv (SSHR). Tím je ovšem podle ministra financí Andreje Babiše zatížen rozpočet, přičemž ČR je prý „snad poslední zemí Evropské unie, jež ropné produkty a pohonné hmoty financuje z vlastních prostředků“.
Už to je dost zvrácená argumentace - stát žádné „vlastní prostředky” nemá, má jen peníze občanů, kterých dnes prostřednictvím daní a dalších poplatků, zvláště od řidičů, nevybírá zrovna málo. Že z nich pak platí i takovou záležitost, je v pořádku. Že tento stav někoho neuspokojuje a má v úmyslu danou věc financovat (nebylo náhodou ono palivo již dávno zaplaceno a pokud se mění za jiné, je to dříve nakoupené zase prodáno?) z nového, dodatečného poplatku, podle nás v pořádku není.
Přesto by podle návrhu ministra financí měla danou správu převzít nově vzniklá agentura financovaná právě z těchto prostředků. Tu by z 60 procent ovládal stát prostřednictvím firem Mero a Čepro, zbytek by si ovšem mezi sebe rozebrali největší tuzemští distributoři pohonných hmot. Co to přesně může znamenat pro nakládání s nově vybranými prostředky, si netroufáme odhadovat.
Sluší se podotknout, že pro pana Babiše jde o již osvědčenou cestu získávání finančních prostředků, zatím ji ale využíval jen pro svůj vlastní prospěch. Nyní na ní sází i ve své nové roli. Ministrův Agrofert je totiž jedním z největších českých producentů látek, které se do benzinu a nafty přidávají jako tzv. biosložky ve výsledku životní prostředí jen zatěžující. Sám Babiš ve svém blogu již dříve přiznal, že jejich podíl v litru nafty přijde řidiče na 25 až 50 haléřů, tedy tu samou sumu, s jakou počítá i jeho nový návrh.
Připomenout pak musíme i fakt, že se sám zasadil o nadbytečné zvyšování biosložky v palivech. V roce 2010 řekl týdeníku Euro: „Ano, lobboval jsem půl roku. Proč bych to nedělal?“ Co nám řekne k dalšímu zvyšování finanční zátěže řidičů tentokrát? Že by: „Proč bych to nedělal?”



Nový ministr financí Andrej Babiš nám již jednou znepříjemnil život, když i kvůli jeho lobbování musíme platit zbytečně vysoký podíl biosložky v palivech. Nyní chystá další zdražování, kterému nebude úniku velmi podobným způsobem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Sliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
před 41 minutamiPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
před 2 hodinamiPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 3 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 5 hodinamiNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 12:35 - řidičBOB
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB