Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ministr řekl víc k povinným omezovačům rychlosti do aut, první vozy je musí mít už od 6. července
23.2.2022 | Petr Prokopec
Necelých 5 měsíců, tak krátká doba nás děli od chvíle, kdy se pro první auta prodávaná v zemích EU stane povinným systém zvaným ISA. Nizozemský ministr musel nově v interpelacích reagovat na to, co přesně to bude znamenat a má dobré i špatné zprávy.
V letošním roce vstoupí v platnost nové nařízení Evropské unie. Od 6. července budou muset být všechna nově schválená auta pro provoz povinně vybavena tzv. rychlostní asistentem (ISA neboli Intelligent Speed Assistant), který nemá sloužit k ničemu jinému než vynucování dodržování nejvyšší povolené rychlosti. Jeho zavedení dříve silně obstruovala Velká Británie, ta však již součástí EU není. Nakonec však tlaku Evropské komise podlehla a v roce 2019 došlo k odsouhlasení směrnice, která ve veřejnosti budí obavy. Lidé se totiž stejně jako dříve britský ministr dopravy Patrick McLoughlin ptají, zda skutečně půjde o „Velkého bratra nasazeného bruselskými byrokraty“.
Tyto obavy nemá jen on, a tak byl nizozemský politik Mark Harbers, který je ve své zemi zodpovědný za infrastrukturu a vodní zdroje, v parlamentu interpelován, aby praktické fungování systému osvětlil. Z jeho reakce vyplývá, že ISA bude v tuto chvíli skutečně hlavně asistenčním systémem, který nebude řidiči nadřazen a překračování maximální rychlosti mu bude spíše „rozmlouvat” různými signály. Pokud tedy řidič pojede vyšší než povolenou rychlostí a technologie zasáhne aktivně, půjde jen o iniciativu automobilky, nikoliv o přímý projev nařízení pocházejícího z Bruselu. Jinými slovy byste tedy měli i nadále zůstat za všech okolností pány situace.
„Řidič o rychlosti rozhoduje dle své svobodné vůle,“ uvedl Harbers. A potvrdil, že rychlostní asistent nebude muset být do aut montován zpětně, nařízení se tak opravdu týká jen nových aut. Přičemž některá z nich jím už předem disponují, neboť výrobci nejsou schopni jeho zavádění přesně sladit se zákonnými požadavky. Řidiče systém o překročení povoleného tempa varuje akusticky a s pomocí grafiky a nizozemský ministr dodává, že nemusí být vždy přesný: „V rámci branže bylo odsouhlaseno, že ISA musí správný limit vynucovat alespoň po 90 procent času, kdy je využíván,“ uvedl. To je docela široký prostor pro chybu jakýmkoli směrem.
Právě z tohoto důvodu Harbers zdůrazňuje, že zatím nemůže jít o víc než asistenční systém, a nebude tedy využit k pokutování motoristů, pokud povolenou rychlost skutečně překročí. „ISA nezaznamenává data, není k tomu určena,“ upřesnil. Tedy alespoň prozatím, chce se říci - jakmile bude systém preciznější, dá se využít docela jinak a přesně takový byl i původní záměr. Všichni ostatně víme velmi dobře, že opratě se motoristům nepovolují, nýbrž naopak stále více utahují. A jakkoliv je vždy záminkou vyšší bezpečnost či nižší emise, ve výsledku ze všeho těží hlavně vládní a obecní pokladny.
Zmínit už můžeme jen skutečnost, že s novým nařízením jistě dojde k dalšímu růstu cen, neboť tento systém není zadarmo. Jakmile jej budou muset mít všechny vozy bez výjimky, bude pouze na výrobcích, zda jej napojí na navigaci nebo detekci dopravního značení či obojí. To bez další elektroniky navíc nepůjde a automobilky dodatečné náklady na svých bedrech neponesou.

Povinné omezovače rychlosti mají dle EU zvýšit bezpečnost na silnicích a snížit emise. V tuto chvíli budou obvykle pouze pasivní, jakmile se ale jejich fungování zpřesní, možné je cokoli. Grafika: ETSC, CC0 Public Domain
Zdroj: Autoweek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 8 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejčtenější články
Ford chce rozjet revoluci ve výrobě aut, dnes je ale vyrábět neumí. Letos vyhlásil už 104. svolávací akci!
20.8.2025Lamborghini dokonalo obrat o 180 stupňů. Teď se kaje a slibuje, že motory V12 ponechá v prodeji i dlouho po roce 2030
20.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025Mercedes se nedokáže zbavit svých skladových elektrických propadáků, dává na ně slevy až skoro 1,3 milionu Kč
20.8.2025Němečtí dealeři odhalili čachry s prodeji elektromobilů, ve skutečnosti vůbec nejsou takové, jak naznačují oficiální čísla
20.8.2025
Živá témata na fóru
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 12:39 - Zajda
- Onboard videa 09.18. 09:17 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch