Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Místo Škody Fabia lze v bazarech levněji koupit její přehlíženou obdobu. Nabízí téměř totéž, navíc vydrží
25.10.2022 | Petr Prokopec
Zvlášť v Česku jsou ojeté škodovky až chorobně preferovány podstatnou částí kupců, což jejich ceny žene jen výš. V jejich stínu přitom přežívají zajímavé alternativy, se kterými můžete udělat lepší obchod. Platí to i o tomto Seatu.
Českému trhu s auty jednoznačně vládne Škoda, a to jak v případě nových, tak ojetých vozů. Lídrem je povětšinou Octavia, čas od času ji ale na trůnu vystřídá Fabia. Stojí za tím nejen jistá národní hrdost, ale také fakt, že mladoboleslavská automobilka dlouho nabízela za stejné peníze o trochu více muziky než ostatní. V posledních letech ale škodovce stouplo sebevědomí, kvůli čemuž taková Octavia dnes v základu startuje na sumách, které byly ještě před několika lety spojené s žádoucími výbavami i motorizacemi.
Tento stav se pochopitelně zrcadlí také v bazarech, kde musíte dlouho vybírat, abyste se škodovkou udělali slušný obchod. Pokud se ovšem chcete s cenou dostat ještě níž a k tomu alespoň trochu vykouknout z davu, je třeba se porozhlédnout jinde. I když ne nutně až tak jinde.
Pokud máte v hledáčku model Fabie druhé nebo třetí generace, jeví se jako ideální alternativa Seat Ibiza čtvrté generace. Ta byla poprvé odhalena v roce 2008, přičemž čtyři léta nato dostala facelift. S tím pak vydržela až do roku 2017, což znamená, že k dispozici je opravdu velké množství exemplářů různého stáří, nájezdu i specifikací. U nás v bazarech jde ale vedle Fabie přesto o auto, které většina lidí přehlíží, Fabia je první volbou.
Není to koupě bez rizika, zvláště pak v předfaceliftovém provedení s interním označením 6J, to modernizované má kód 6P. Než ovšem přistoupíme k výčtu pozitiv a negativ, je třeba hodit očkem po karoserii. Ibiza totiž působí vizuálně přece jen lákavěji než Fabia, zvláště pokud jde o provedení po faceliftu, které navíc dostalo nové pastelové barvy. V takovém případě dokáže zaujmout i nyní, byť zejména zvenčí. Uvnitř je ovšem více patrné, že Seat byl ještě před několika málo lety spíše černou ovcí koncernu VW, interiér působí laciněji.
Po stránce motorické je přitom na výběr opravdu velké množství pohonných jednotek, zejména pak těch benzinových. Na rozdíl od Škody ovšem nemusíte s výkony končit někde okolo 150 koní, neboť Ibiza byla k mání také ve verzi Cupra. Ta až do roku 2015 disponovala přeplňovanou jedna-čtyřkou se 180 koňmi, poté ovšem došlo na poněkud neobvyklý upsizing. Vůz totiž dostal jedna-osmu doplněnou turbem, jenž výkon zvedlo až na 192 koní.
Pokud uvažujete právě o tomto provedení, volte raději objemnější motor, neboť prakticky veškeré varianty 1,4 TSI mohou mít nepravidelný běh. Problémem jsou u benzinových agregátů také rozvodové řemeny, zatímco 1,2litrový turbodiesel byl spojován s průsakem paliva. Vyřešit to však měla svolávací akce. Od pátého roku dále pak většina Ibiz potřebuje nový výfuk, k čemuž se o dva roky později přidává nadměrná spotřeba oleje.
Připravit se nejspíše budete muset také na výměnu brzdových kotoučů, degradace pružin a tlumičů je pak dokonce nadprůměrná. A aby toho nebylo málo, haprovat vám nejspíše budou i potkávací světla. Tím však problémy víceméně končí, v rámci řízení již vady nehledejte, interiér působí vcelku robustně a koroze bude patrná jen ve chvíli, kdy předchozí majitel zcela ignoroval jakoukoliv údržbu a vůz nejspíše parkoval ve vodní lázni.
Statistiky TÜV řadí Ibizu celkově k průměru, ovšem s - na svou třídu - nadprůměrně vysokými nájezdy. Němci tak říkají, že Ibiza vydrží, na poměry aut své kategorie rozhodně. Najdeme jen pár jednotek vozů, které si i při nájezdu přes 100 tisíc km vedou statistiky lépe.
Zbývá už jen dodat ceny, které u pětidveřového hatchbacku startují už na pouhých 30 tisících korunách. V takové chvíli ovšem musíte počítat s verzí před faceliftem, která disponuje jedním ze základních motorů nájezdem obvykle přes 150 tisíc km. Pokud byste raději modernizované provedení s nájezdem do 100 000 km, připravte si na dobrý kus od 100 tisíc Kč výš. To zvlášť ve srovnání s Fabií dává šanci udělat opravdu slušný obchod.






Seat Ibiza čtvrté generace dorazil do prodeje v roce 2008, přičemž o čtyři léta později došlo na facelift. S ním je spojena nejen ostřejší vizáž, ale i jistota, že řada porodních bolístek již byla vychytána. Vedle u nás jasně preferované Škody Fabia jde o levnější a přitom fakticky podobně dobrou alternativu. Foto: Seat
Zdroj: TÜV
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nejčtenější články
Chevrolet poprvé ukázal podobu nové Corvette. Na první pohled ohromí, na ten druhý ale zklame
8.4.2025Automobilky zastavují vývoz aut do USA kvůli novým clům, nejlíp tak ukazují, oč nyní běží
8.4.2025V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Honda začala znovu nabízet snad nejvtipnější skrytý prvek výbavy auta, je jako z katalogu Simply Clever Škody
8.4.2025Ztráta hodnoty elektrických aut ruinuje i miliardáře. To nejlepší z nich připravilo majitele o 24 milionů za 20 měsíců a 2 200 ujetých km
9.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva