Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Mýtné brány mají měřit rychlost, zní z ministerstva. Dělat to nebudou, znělo dříve
28.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V místech omezení na dálnici D1 jezdí řidiči více než 80 km/h a měřením mýtnými branami se má začít právě tam. Detaily zatím nejsou upřesněny.
Mýtné brány by v brzké budoucnosti mohly být nejen nástroji k vybírání poplatků za použití dálnice přímo, ale také nepřímo - mají se stát nástrojem k vynucování nejvyšší dovolené rychlosti. Plánuje to Dan Ťok, ministr dopravy za ANO 2011. Plán zatím nemá přesné obrysy, hovoří se o různých věcech, například o určité toleranci. A napřed má být rychlost těmito prostředky měřena v místech omezení na dálnici D1.
Aby člověk přišel na prezentovaný důvod takového opatření, nemusí dlouho přemýšlet. Je jím, jako obvykle, bezpečnost, a sice bezpečnost dělníků pracujících na stavbách. Za poslední tři roky údajně zemřeli dva právě vinou překročení dovolené osmdesátikilometrové rychlosti v místech omezení, jak uvádělo Ředitelství silnic a dálnic.
Dva lidé za tři roky jsou nicméně nejsou zrovna děsivá bilance. Za poslední tři roky, tedy 2012, 2013 a 2014, na českých silnicích zemřelo 1 881 lidí, konkrétně 671, resp. 581 a 629, rozdělíme-li si čísla do jednotlivých let. Třebaže nechceme zlehčovat ani jedinou oběť, čistě statisticky vzato znamenají dva lidé z 1 881 0,1 %. Desítky tisíc dalších lidí projedou místy s omezeními či na těchto místech pracují a stále jsou živi a zdrávi a žádné měření rychlosti k tomu nepotřebují.
Naopak investice do takového „vylepšení” mýtných bran by jistě nebyla nijak malá, neboť by je bylo potřeba dovybavit kamerami. V současnosti totiž jsou kamerami vybaveny jen některé brány, protože se s měřením rychlosti osobních automobilů nepočítalo, dokonce se údajně explicitně hovořilo o tom, že brány rychlost měřit nebudou. Konzistenci ale v tomto ohledu očekávat nešlo, pokušení je pro takový účel použít je příliš velké. A zmiňujeme speciálně osobní automobily, protože rychlost vozidel, které platí mýto, je již dnes zjistitelná relativně snadno z časů, kdy mýtnými branami projíždějí. Nicméně ani tato data dnes takto nikdo nevyhodnocuje.
Dovybavit všechny mýtné brány kamerami také jasně naznačuje, kterým směrem se ministerstvo plánuje ubírat - k úsekovému měření rychlosti. „Velmi důležité je, jaká bude použita technologie, aby to mělo smysl dálkový a ne jen lokální. Další věcí bude samozřejmě otázka nastavení určitých tolerancí,” uvedl Leoš Tržil, bývalý šéf dopravní policie a současný ředitel policie v Jihomoravském kraji.
Vláda dle akčního plánu z poloviny dubna plánuje do roku 2020 vynaložit na řízení a kontrolu silničního provozu přes 20 miliard korun. Tento rozpočet nicméně nemá sloužit jen snaze o lepší výběr peněz na pokutách, ale i pro instalaci inteligentních dopravních značek, které by měly pomoci předcházet tvorbě kolon apod. A konečně, ony kamery na mýtných branách by prý mohly sloužit také pro vysokorychlostní vážení kamionů.
Bavíme-li se nicméně o bezpečnosti provozu, efektivnější by pravděpodobně bylo opravit silnice a upravit jejich bezprostřední okolí takovým způsobem, aby byla jízda po nich bezpečnější. Na fakt, že se na tomto poli stav nezlepšuje, upozornila i analýza bezpečnosti českých silnic z podzimu 2014. Také ukázala, že dálnice a směrově oddělené silnice patří k nejbezpečnějším komunikacím u nás.
Na opravy silnic nejsou peníze, uslyšíte ze všech stran. Zajímavé nicméně je, že na vylepšování způsobů měření rychlosti, ideálně skrytého, se vždycky finance najdou. Jen z poslední doby zmiňme dvě pardubické Octavie, flotilu stíhacích Superbů nebo 88 nových neoznačených aut s radary.


Další funkcí mýtných bran by mohlo být měření rychlosti (ilustrační foto)
Zdroj: Aktuálně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025
Nejčtenější články
Dobíjecí Volva, kterým hrozí požár, jezdí i v Česku. Jejich nabíjení by se měly vyvarovat stovky zdejších majitelů
3.4.2025Víme víc o návratu Clarksona, Hammonda a Maye na obrazovky, vypadá to na tradiční ždímačku peněz
3.4.2025Nová, zatím jen elektrická generace legendárního auta se letos prodává hůř než jeho 15 měsíců nevyráběný spalovací předchůdce
3.4.2025Úplně poslední VW Golf GTI s manuální převodovkou se smutně v tichosti prodal u dealera v zapadákově
3.4.2025K mání je dodnes funkční legendární mistrovská Formule 1 Michaela Schumachera, půl miliardy na ni může být málo
3.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva