Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Na severu Itálie vypnuli všechny stacionární radary, s novými pravidly se nevyplatí. Ministr říká, že přesně to byl účel
včera | Petr Miler
Poté, co v Itálii vstoupila v platnost nová omezení pro provoz těchto zařízení, obce poznávají, že je v souladu s nimi buď vůbec nejsou s to provozovat, nebo by se jim to nevyplatilo. Starostové pochopitelně zuří, ministr ale trvá na svém: „Nejsou to stroje na peníze.”
Zvlášť aktuální českou optikou to může znít neuvěřitelně, ještě ale existují politici, kteří svým konáním sledují něco jiného než dogmatické plnění ideologických cílů, obohacování sebe sama na úkor nás všech či „alespoň” plnění státních či obecních kas bez ohledu na smysl takového jednání. Jeden z nich se jmenuje Matteo Salvini a v Itálii je už třetím rokem vicepremiérem a ministrem dopravy a infrastruktury.
Dění v Itálii sledujeme příliš málo na to, abychom se mohli zabývat širším kontextem jeho jednání, minimálně jeden dobrý nápad ale dostal. A dokázal ho po letech postupných snah prosadit. Zcela redefinoval pravidla pro provoz radarů v zemi a zjevně tím dokázal zastavit zhoubnou mašinérii pokutování všech, všude, za všechno a pořád dokola.
Jak padlo ve zmíněném článku, poslední kapkou byly pokuty v celkové výši téměř 700 tisíc Kč, které během krátké chvíle nastřádal jediný řidič během ježdění do práce kolem stále stejných radarů postavených v relativně krátkém sledu v místě s nepřiměřeně omezenou rychlostí. Díky tomu ministr Salvini získal patřičnou munici, aby s tímto nešvarem zatočil.
Nechápejte nás prosím špatně, rychlostní omezení lokálně mají smysl a jejich vymáhání též, ale ze snahy učinit silnice bezpečnější se stalo jen kasírování peněz za sekvence často uměle vytvořených překročení stanoveného limitu, to nemá s bezpečností nic společného. Salvini tak zavedl zmíněnou sadu nových opatření, která takové jednání prakticky znemožňuje.
Připomeňme a upřesněme si klíčové novinky, které nová legislativa přináší:
• přenos odpovědnosti za umístění rychlostních radarů z obcí na provincie, které musí aktivně zkoumat přínos pro bezpečnost provozu, než schválí jejich provoz,
• zákaz instalace pevných rychlostních radarů v městských oblastech s rychlostním limitem pod 50 km/h,
• zákaz instalace pevných radarů tam, kde by se lokální úprava rychlosti odlišovala od obecného limitu platného v daném místě o víc než 20 km/h,
• zákaz skrytých měřicích zařízení, maskovaných mobilních radarů či jinak překvapivých měření,
• na mimoměstských silnicích musí být přítomnost rychlostních kamer hlášena alespoň 1 km předem,
• na hlavních městských silnicích musí tato minimální vzdálenost činit 200 metrů, na ostatních 75 metrů,
• zákaz udělování opakovaných pokut v krátkém sledu, nyní může být udělena pouze jedna během hodiny na stejném úseku silnice - ta za nejzávažnější překročení,
• zákaz vyplácení finanční kompenzace provozovateli založená na objemu udělených pokut,
• přenos aktivní správy radarů výlučně do odpovědností orgánů činných v trestním řízení, soukromé subjekty mohou být pověřeny pouze administrativní částí (např. rozesílání pokut).
Toto jsou pravidla, kterým se jistě dá dostát, ale je to nákladné a původní smysl měření (tedy rýžování peněz) popírající. Víc než co jiného se tedy najednou nevyplatí dávat je do souladu s novými limity, a tak byly všechny pevné rychlostní kamery v severoitalském Jižním Tyrolsku byly s okamžitou platností deaktivovány, jak informuje Vision Mobility. Mnohé z nich nesplňují zmíněné požadavky a není možné je legálně provozovat, dokud věci nebudou dány do pořádku. A je otázkou, kolik jich nakonec bude ještě fungovat, proto tento preventivní krok.
Než bude možné kamery znovu zapnout, musí provincie na základě údajů o nehodách a dopravě určit vhodná místa, jak bylo uvedeno výše. A následně upravit instalaci do souladu se zbylými omezeními. Místní úřady si na nastalý stav pochopitelně stěžují, podle ministra ale nová legislativa dělá přesně to, co měla udělat: „Stacionární radary nejsou stroje na vydělávání peněz, ale nástroje pro zajišťování bezpečnosti silničního provozu,” říká. S jím definovanými pravidly tomuto účelu jistě dostojí lépe.



S nespočtem záludných italských měření rychlosti je zjevně amen, politici občas i jednají racionálně. Ilustrační foto: Jenoptik, tiskové materiály
Zdroj: Vision Mobility
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 31.7.2025
Nejčtenější články
Audi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
2.7.2025Co ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
3.7.2025Další detaily k chystané elektrické Octavii ukazují, jak moc Škoda ztratila cestu a dál ignoruje realitu
3.7.2025Prodeje VW v USA se dramaticky propadají, největší průšvih nepřekvapí ani v nejmenším
3.7.2025Chystaný ostrý Mercedes působí předem jako taková marnost, že se i mdlý předchůdce v rozlučkové verzi rázem jeví jako výhra
3.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva