Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Na zimních pneu v létě? Podívejte se, jaký rozdíl znamenají kvalitní letní
10.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Šetříte na pneu a místo kvalitního letního obutí používáte levné celoroční nebo dokonce zimní? Děláte chybu, rozdíl ve fungování je obrovský.
Co má společného obří Cadillac Escalade s kolibří Alfou Romeo 4C? Možná si řeknete, že mohou leda tak stát v garáži jednoho majitele, jenže není to úplně pravda. Pojítkem může být i to, že stejné auto může v jednu chvíli brzdit hůře než Escalade a později lépe než Alfa. Jak je to možné?
Nebudeme přehánět, když řekneme, že pneumatiky jsou jednou z nejdůležitější součástí auta a jejich výběru by měla být věnována patřičná pozornost - ovšem ne směrem k hledání co nejlevnějších kusů. Že to nejsou jen řeči prodejců značkových pneumatik a automobilových médií, jejichž příjmy plynou z reklamy mimo jiné i na pneumatiky, ukazuje náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained na svém vlastním autě.
Svou žlutou Hondu S2000 koupil na pneumatikách značky Fuzion. U nás tato značka není příliš známá, není to ale žádná „Čína” - je to levnější produkt koncernu Bridgestone, jehož mnohé jiné pneumatiky u nás známe velmi dobře. Tyhle pneu navíc nebyly jen levné, byly to i celoroční gumy s „vyraženým” M+S na boku. Nechápeme tedy, proč by někdo montoval celoroční pneumatiky na sporťák, ale to je teď druhotné.
Nový majitel vozu jej tedy a vzal a změřil brzdné schopnosti na původních gumách a pak pořídil na S2000 pneumatiky opět od Bridgestone, tentokrát ale „skutečné” Bridgestony - Potenza RE-71R pro výkonná auta. Nešel na to pocity a dojmy, ale podle svého nejlepšího přesvědčení vědecky, takže s pomocí Vboxu Sport od Racelogicu změřil přesně krom brzdné dráhy také čas potřebný k zastavení a maximální dosažené přetížení. Vše z 60 mph, tedy v podstatě ze 100 km/h. Výsledky jsou ohromující, však si je projděte sami v následující tabulce.
Výsledky měření brzdné dráhy s levnými celoročními a kvalitními letními

Jak jste se sami mohli dočíst, s novými pneumatikami vůz zastavil až o 11 metrů dříve. Je to rozdíl mezi výsledky obou pneumatik při třetím testu, neboť nejlepší výsledky obou obutí přichází v jinou dobu - Fuziony se chovají nejlépe studené, s rostoucí teplotou jejich přilnavost klesá. Při třetí zkoušce zastaví ze stovky o zhruba 2,4 metru později než při první. U Bridgestonů vidíme pravý opak - zahřáté brzdí lépe, brzdná dráha je o 1,3 metru kratší.
Tento obrovský rozdíl ukazuje, jak hloupé je šetřit zrovna na takové věci, jako jsou pneumatiky. Fuziony definují dva aspekty - jsou relativně levné a navíc celoroční. Právě levné pneu kupuje kde kdo a i když celoroční obutí u nás velké úspěchy neslaví, známe dost lidí, kteří jezdí celý rok na zimních. A jejich výsledky budou pochopitelně ještě horší a ještě více se u nich bude projevovat neschopnost podávat už zkraje mizerný výkon opakovaně.
A to prosím dodejme, že zde byly pneu testovány sice na suchém asfaltu za slunečního svitu, ale pořád při teplotách mezi 12 a 16 °C. To stále není léto v pravém slova smyslu. Máme tu tedy takovouto teplotu, celoroční pneu a přesto i 11metrové rozdíly v brzdné dráze. Přidejte do hry zimní pneu, teploty přes 30 °C a rozdíl v délce brzdných drah se snadno stane ještě citelně delším.
Chápeme, že dvakrát za rok přezouvat pneumatiky může být pro někoho otrava, navíc drahá. Tady ale jasně vidíme, že v případě pneumatik se opravdu nevyplatí šetřit. Jednak za výměnu kol či přezutí pneumatik, a jednak za pneumatiky samotné - rozdíl v ceně v řádu jednotek tisíc za sadu není úplně malý a náklady spojené s přezutím jej nesníží. Ale může se stokrát vrátit, když stihnete dobrzdit před nenadálou překážkou.
A dovolte nám podotknout ještě jednu věc. Je-li takovýhle obrovský rozdíl v brzdné dráze závislý jen na pneumatikách, musí být každému kriticky smýšlejícímu jedinci jasné, jak moc důvěryhodná jsou různá paušalizování, že „osobní automobil má z 50 km/h brzdnou dráhu 14 metrů”, kterých internetový vyhledávač za pár setin vteřiny našel v českých mainstreamových médiích hromadu. A kdykoliv se vám někdo bude snažit podsunout, že 30 km/h je bezpečnější než 50 kvůli brzdné dráze, vzpomeňte si na toto srovnání.
Se správným obutím může být snadno bezpečnější i vyšší rychlost. Možná by bylo lepší vtloukat řidičům do hlavy, že jízda na mizerných pneumatikách nebo gumách určených pro jinou sezónu je ten primární nerozum. Ne si nechat v červenci na autě „zimáky” a doufat, že předpisová jízda to spraví. Nespraví nic...
Na prvním snímku vidíme relativně levné celoroční Fuziony M+S, na pravém dražší Bridgestony
Měření probíhalo kvalitní technikou při deceleraci na skutečné silnici
Auto na letních dávno stálo, když na zimních ještě pokračovalo v jízdě,
jak si můžete sami prohlédnout na videu
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
před 45 minutamiPrototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025
Nejnovější články
„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
před 45 minutamiPorsche pro jediného člověka na světě postavilo závoďák z Le Mans homologovaný pro běžný provoz, dotyčnému je 88 let
před hodinouFrancie překvapivě končí s nízkoemisními zónami ve městech, z ekologie se prý stal jen sport pro bohaté
před 3 hodinamiČech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu
před 4 hodinamiAutomobilky představují stále méně nových aut, rok 2025 bude novým dnem. O úpadku celého oboru nic nesvědčí líp
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.09. 11:58 - bojler
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.09. 11:54 - bojler
- IT poradna 06.09. 09:53 - pavproch
- Onboard videa 06.08. 17:32 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 06.07. 15:41 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 06.07. 13:15 - pavproch
- BMW Divize 06.06. 14:13 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.06. 10:47 - pavproch