Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nadšenec ukázal, co se stane, když v autě za jízdy zařadíte zpátečku
27.8.2020 | Petr Miler
Zařazení zpátečky za jízdy asi nebude nejčastější omyl, ale stát se to může, zvlášť u některých aut. Připomeňme si, jak to probíhá v případě automatu a na světě je i nový pokus s manuálním řazením.
Každý řidič by měl vědět, že zpátečka se v autě řadí až po jeho úplném zastavení. Platí to u pochopitelně u manuálních převodovek, automatů, dvouspojek, CVT, prostě vždy. Spousta lidí to sice nedodržuje, a tak je na parkovištích občas slyšet krátké křupnutí či „počítání zubů”, jak převodovka protestuje proti poněkud neurvalému zacházení. Ale to na výše uvedeém nic nemění.
Možná ale patříte k lidem, které napadla otázka, co by se stalo, kdybyste zařadili zpátečku při jízdě vyšší rychlostí. Předpokládáme, že jste to nikdy sami nezkoušeli z obav o zničení některé části pohonného ústrojí svého vozu, pokud vám ale tato otázka stále nedá spát, někteří se na ně již pokusili odpovědět. A mezi nimi i nám už dobře známý nadšenec z amerického AutoVlogu, který v minulosti například zkoušel, co se stane, když za jízdy zmáčknete startovací tlačítko.
V případě zařazení zpátečky za jízdy podnikl s automatickou převodovkou pokus už dříve. Zde dává větší smysl, neboť něco takového se může omylem přihodit docela snadno - stačí volič za jízdy z jakéhokoli důvodu posunout do míst, kam byste neměli. On to udělal záměrně, a to s dnes už nevyráběným Fordem Fusion, který se v Evropě prodává jako Mondeo. Vůz byl vybavený automatickou převodovkou a řidič na něm s notnou nervozitou za jízdy zařadí zpátečku. Nebudeme vás napínat, ohromná exploze nepřijde, jen se zapnou zadní parkovací senzory a kamera. Řídící jednotka převodovky nedovolí zařadit zpátečku při dopředném pohybu takovouto rychlostí, poze vyřadí na neutrál.
Toto video nicméně nedává zcela komplexní odpověď. Jednak platí platí pro omezené množství moderních aut a jednak řeší pouze automatické řazení, kde nejde ani tak o „zařazení” jako spíše o „navolení”. Elektronika auta tu zkrátka má tu moc následkům lidské chyby předejít, popsaný stav přesto v žádném případě neplatí pro všechny automatické převodovky.
Starší automaty s mechanickým voličem a hydraulickou řídící jednotkou (tzv. labyrintem) „blbuvzdorné” být nemusí a zařazení zpátečky za jízdy dopředu mohou bez okolků dovolit. Pokud se vám něco takového „povede”, může je to zničit, ve vyšší rychlosti prakticky jistě. Proto víc než jindy zdůrazňujeme - tohle sami radši nezkoušejte.
Nové video pak ukazuje, co se stane, když zařadíte zpátečku za jízdy u manuální převodovky. Omylem se to přihodí méně pravděpodobně než u manuálu a převodovky náchylnější k záměně „R” s jiným rychlostním stupněm mívají elektronické pojistky tomu zabraňují, spoleh na to ale není a některé kulisy ke nechtěnému zařazení zpětného chodu svádí.
Odpověď ovšem není komplikovaná jen proto. Pokud totiž autem s ručním řazením pojedete opravdu rychle, zpátečku obvykle vůbec nezařadíte. Prostě to není možné, i když bude synchronizovaná, rozdíl v rychlosti auta a „rychlosti” zpátečky je tak velký, že byste museli použít opravdu extrémní sílu, aby se vám podařilo zpětný chod vůbec zařadit a spíše dříve zlomíte řadicí páku. Je to totéž, jako byste ve 200 km/h zkoušeli zařadit jedničku - nepůjde to, i když zmáčknete spojku, i když dáte meziplyn až k omezovači.
Přesně to zjistí i exekutor testu ve vyšší rychlosti, ale jen kvůli tomu to nevzdá. Rychlost sníží a oběma rukama řadicí páku do polohy zpětného chodu cpe tak dlouho, až ji tam prostě nacpe. Kupodivu se to obejde bez slyšitelných pazvuků a kupodivu nedojde ani ke zničení převodové skříně. V těchto situacích je zásadní otázkou, co po spuštění spojky povolí dříve - tentokrát to byla trakce zadních pneumatik, které se za jízdy dopředu začaly protáčet pozpátku a poslaly auto do smyku. V případě méně odolné převodovky nebo spojky a lepší trakce pneumatik se dá očekávat vážné poškození auta - prostě „povolí” něco jiného podobně, jako jsme to viděli v případě, kdy někdo skoro ve 150 km/h zařadil dvojku.
Něco podobného jako na druhém videu se ostatně může stát také u některých automatických převodovek - je-li převodovka dostatečně odolná a ve vztahu k motoru a pneumatikám naddimenzovaná, můžou se prostě začít kola protáčet pozpátku. Pokud ne, očekávejte např. velké opotřebení či spálení spojek nebo brzdících pásů v převodovce a potřebu nákladné opravy.
Rozhodně nejde o banální situace a nejen kvůli možnému poškození techniky - jak ukazuje i nový pokus, něco takového může vést ke ztrátě kontroly nad autem a klidně i nehodě, a tak vážně doporučujeme nic podobného nezkoušet a dát si na to při jízdě velký pozor. Přesto je vidět, že to nemusí být takový problém, jak se na první pohled zdá - typický moderní automat bude váš omyl ignorovat a manuál buď špatné zařazení nedovolí nebo jej v nízké rychlostí ještě může ustát.




Při navolení zpátečky při dopředné jízdě u moderního automatu se obvykle nestane nic, u starších tomu tak být nemusí. Foto: AutoVlog@Youtube
U manuálu vám to buď neprojde a pokud, ano, jako v tomto případě, může to zničit zejména spojku, převodovku nebo způsobit protáčení kol opačným směrem, což vás pošle do smyku. Foto: AutoVlog@Youtube
Zdroj: AutoVlog@Youtube
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila včera 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 30.4.2025
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Výkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
včeraVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
včeraNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva