Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejlevnější držáky mezi moderními ojetinami: Ani s malým rozpočtem nemusíte mířit nízko
17.7.2023 | Petr Prokopec
Doba volá po rozumných koupích a tyto patří mezi přesně takové. Znamená to automaticky nudná a obyčejná auta? Ne nutně, srdce i rozum si tady mohou docela dobře notovat.
Zájem o ojetá auta v posledních letech vystřelil nahoru. Důvodů je víc - ta nová byla kolikrát zcela nedostupná, jindy drahá, v dalších případech příliš vzdálená představám zákazníků. Aktuálně se trh poněkud srovnává s tím, že peněz lidem nepřibývá a omezenou poptávku po nových vozech se daří vykrývat lépe, i tak je zájem o ojetiny vysoko. Proto se vám ještě více než dříve snažíme přinášet co nejširší informace o spolehlivosti těch kterých aut v rozličných věkových skupinách. Neboť u ojetiny to nezbytně bude hlavně spolehlivost, která rozhodne o tom, zda svou koupi budete vnímat jako dobrou.
Často se při našich bazarových toulkách opíráme o statistiky německého TÜV Reportu 2022. Dnešek nebude výjimkou a podíváme se znovu na dostupné kousky, tentokrát ale trochu jiné a jinak. Omezením dnes nebude cenový strop, snahou bude najít vozy nabízející maximum „spolehlivostní muziky” v hávu modelů různých tříd a typů, ovšem za co možná nejnižší ceny.
V několika případech jde o prémiové vozy, což zní jako knížecí rada, tak to ale zkrátka statisticky vychází. Je to dáno do značné míry nejen trvanlivostí těchto aut, ale také obvykle lepší péčí jejich lépe situovaných majitelů. Není to tedy jen ukazatel ryze povedenější techniky, vás ale jako kupce ojetiny přece nezajímá, co přesně stojí za tím, že to či ono auto bývá spolehlivější. A nakonec ani dražší značka nemusí být problém.
Upřímně řečeno, žádný z níže jmenovaných vozů není servisní vabank - udržovat třeba 10, 15 let staré Audi A6 u nezávislého opraváře za velmi přijatelné ceny není nic nemyslitelného, nejde o žádnou vesmírnou loď na kolech, dnešní optikou rozhodně ne. I tento aspekt nicméně připomíná, že při koupi je vždy nutné sledovat péči předchozího majitele - špatná údržba zabije i vyhlášené držáky, naopak snaha mít vše v pořádku prodlouží život i notorickým průšvihářům.
Jmenovat ale nebudeme jen prémiové modely, dostaneme se také podstatně níž, však za chvíli uvidíte, že ze zmíněných vozů by si mohl vybrat kdekdo. Pro tuto chvíli už jen dodáme, že přehled je seřazen podle minimálních cen, neznamená to však, že za stejný vůz nelze dát i násobně víc, pakliže je méně jetý či novější. A kromě pozitivních aspektů jednotlivých vozů neopomeneme zmínit i oblasti, kde technici německých zkušeben nachází nejčastěji problémy, neboť také u obecně spolehlivých vozů je třeba dávat pozor na jejich neduhy.
Ford Fusion (rok výroby 2002 až 2012)
Tuhle Popelku autobazarů by v podobném přehledu čekal málokdo, ona sem ale nutně patří. Jde o jednoduchý, překvapivě odolný vůz, který spolehlivostí vždy bodoval, i když jej koupíte za pakatel. Nejdostupnější kousky dnes můžete mít už za méně než 15 tisíc Kč, byť opravdu dobrá volba bude chtít násobky této částky. Slabinou vozu jsou automatické převodovky, pokud tedy vyhlédnutý exemplář bude osazen Durashiftem, vezměte nohy na ramena. Jinak lze počítat s robustností a bytelností, která může být vaše opravdu levně.



Foto: Ford
Honda Jazz (rok výroby 2008 až 2015)
Další vyhlášený držák mezi obyčejnými malými vozy (které ovšem uvnitř ubytují klidně celou rodinu, to je i případ Fusionu) s cenami ve své druhé generaci začíná na 60 tisících korunách, a nabízí tak optikou spolehlivosti opravdu dobý poměr k ceně. Je poněkud překvapivé, že lehký a pouze 3,9 metru dlouhý Jazz má problémy především s brzdami, neznamená to ale, že byste ho jen kvůli tomu měli nechat ležet ladem. Ve zbytku totiž nebudete mít důvod ke stížnostem, žádnými jinými velkými neduhy tohle auto netrpí.
VW Golf Plus (rok výroby 2008 až 2014)
Pokud máte pocit, že i Fusion a Jazz jsou tak trochu „do MPV” a Golf Plus už se k této třídě hlásí zcela nepokrytě, máte pravdu. Právě tady ale dnes leží cesta k dobré koupi, neboť spoustu lidí MPV emocionálně nelákají, mohou ale přesto skrývat praktická a odolná auta, která koupíte o to levněji. „Plusová varianta“ Golfu trhákem nebyla a model v nabídce VW skončil, spolehlivostí dnes ale boduje a láká na dobrý poměr muziky za peníze. Znám není žádný výraznější problém zasahující větší množství aut, což je pozitivní hlavně při pohledu na cenu startující okolo 75 tisíc korun.
BMW X1 (rok výroby 2009 až 2015)
Ani nejmenší bavorské SUV není bazarový hit, je na to prostě moc malé, to ale znovu dláždí cestu k dobré koupi. Vyplatí se důkladná prohlídka brzd, stejně jako je třeba zkontrolovat řízení. Ve všech ostatních ohledech však lze BMW X1 hodnotit nadprůměrně, jakkoli nejstarší vozy již mohou trápit světla. Ceny použitelných kousků začínají na 120 tisících Kč.
Mercedes-Benz GLK (rok výroby 2008 až 2015)
GLK po dlouhá léta vévodilo žebříčkům spolehlivosti, a to včetně TÜV Reportu. Není tedy divu, že nyní figuruje mezi nejspolehlivějšími ojetinami, když už jeho ceny klesly až ke 160 tisícům Kč. Pozor si tak zájemci mají dát pouze na brzdové hadičky, typických problémů zná jeden z posledních Mercedesů „ze staré školy” naprosté minimum.
Audi A6 (rok výroby 2011 až 2018)
Nezáleží na tom, zda sáhnete po sedanu či kombíku (a stejně je hodnocený i pětidvéřový liftback A7 Sportback), ve všech případech můžete počítat s vysokou odolností i při vysokých nájezdech, hlavně pak u verzí 3,0 TDI. Ceny už dávno nejsou nepřijatelně vysoké, první použitelné kousky seženete i pod 200 000 Kč.
Audi Q5 (rok výroby 2008 až 2016)
Není-li vám po chuti A6, můžete za stejné peníze pokukovat po SUV Q5, dalšímu premiantovi německých statistik, který dnes též nemusí přijít na víc než 200 tisíc Kč. Jedno z nejodolnějších aut čtyř kruhů posledních dekád dokáže stále zaujmout bytelným interiérem, problémy pak nemá ani s brzdami, výfukem či světly, což jsou jindy typické neduhy odhalené při inspekci TÜV. Nicméně zájemci o velmi staré vozy musí prověřit hlavně zavěšení, na některých unavenějších autech se objevují prasklé pružiny.
Zdroj: TÜV, Data o cenách: Mobile.de
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 5 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Toyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 2 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 4 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 5 hodinamiDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 6 hodinamiPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva