Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejméně ve třech zemích zakázali elektromobilům vjezd na závodní dráhu, je to další místo, kam už nesmí
13.11.2024 | Petr Prokopec
Někteří to označují za účelové rozhodnutí mající zabránit stavění spalovacích aut do špatného světla, jiní za racionální ochranu před řadou rizik, která jsou s těmito auty spojena. Autoři omezení je konkrétně jmenují.
S elektromobily je spojena řada problémů, které jsou buď nové jako takové, nebo mají nové specifické či specificky intenzivní projevy. Mezi takové patří riziko vznícení baterií a následný požár, který je mimořádně intenzivní, vznikají při něm toxické zplodiny a jeho uhašení je mimořádně náročné. Hasiči, kteří toho někdy mají i bez elektromobilů na krku dost, jsou pak pochopitelně rozladěni tím, když jediný oheň elektrického auta zaměstná i několik jejich jednotek na dlouhé hodiny.
To je důvod, proč jim je už po léta zakazován vjezd do podzemních garáží, přeprava na lodích, používání trajektů či garážových domů. Tím to ale nekončí. Majitelé elektromobilů momentálně přišli i o možnost přístupu na závodní dráhu Willowbank Raceway, která se nachází v australském Queenslandu, jak informují kolegové z Drive.
Její majitelé se odkázali na nové směrnice organizací Motorsport Australia či NEDRA, stejně jako na různé bezpečnostní protokoly, které nezvládají zajistit. V podstatě tak měli na vybranou, zda trať určenou pro závody ve sprintu uzavřou úplně nebo pouze jednomu konkrétnímu pohonu. Nepřekvapivě pak nezvolili ukončení činnosti, místo toho jen neumožňují vjezd vozům s elektrickým pohonem.
„Po pečlivém zvážení a vyšetřování se Willowbank Raceway rozhodla, že dále neumožní závody či testy plně elektrických aut se silniční registrací,“ píše se v oficiálním prohlášení. Problémem jsou dle majitelů toxické a hořlavé plyny, které mohou z baterií unikat po kolizi. Dále zmiňují, že ti, kdo budou první u nehody, nemají jistotu, že vůz je vypnutý, a není tak pod vysokým napětím. Zároveň se kvůli elektrickým klikám ani nemusí dostat dovnitř. Elektromobil navíc nelze ani převrátit či odtáhnout bez patřičného vybavení. A po požáru musí skončit ve vodní lázni.
Vše jsou to pochopitelně podmínky, které technicky lze zajistit. Jenže náklady s tím spojené by byly enormní, přičemž majitelé dráhy logicky nejsou žádnou charitou. Veškeré výdaje by tedy museli přenést na zákazníky, čehož se logicky obávají, a tak se raději popsaným rizikům vyhnout zmíněným způsobem.
Z jeho pohledu tak šli cestou „nejmenšího zla“, jakkoli je jim některými vyčítáno, že nechtějí vidět spalovací auta prohrávat. Možná, tak jako tak ale nejsou první - australská dráha se přidala k tratím, jako jsou Summit Point Raceway v americké Západní Virginii nebo Anglesey Circuit v britském Walesu, kam elektromobily též nesmí. V těchto lokalitách jsou ovšem ještě přísnější a neumožňují vjezd na dráhu ani hybridům, které jsou v principu spojené se stejnými riziky, třebaže v menším.




Autům jako Porsche Taycan Turbo GT začíná být zakazován vjezd na některé závodní tratě, provozovatelé se bojí složitých následků jejich havárie resp. nechtějí investovat do drahého vybavení nezbytného k jejich efektivnímu potírání. Foto: Porsche
Zdroj: Drive
Bleskovky
Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
před 5 hodinamiLada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
před 9 hodinamiPodívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
včera
Nové na MotoForum.cz
- Šéf Trackhouse Marks: „To je důvod, proč jsme přivedli Oguru“ 11:51
- Cremona: Test WorldWCR 2. den včera 18:01
- Test MV Agusta Enduro Veloce: italské dobrodružství včera 08:00
- Cremona: Test WorldWCR 1. den 3.4.2025
- Testy EWC před Le Mans 3.4.2025
Nejnovější články
První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před 3 hodinamiMuž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
před 5 hodinamiJe vymalováno, britský Opel vyrobil poslední auto a zavřel továrnu. Místní pláčou, fungovala 120 let
před 6 hodinamiK mání je spása českých staromilců, úplně poslední Škoda Octavia s motorem bez turba se dá koupit nejetá
před 8 hodinamiLada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) před minutou - GeneHawkins
- Policejní kontroly a měření před 40 minutami - jerry
- S větrem ve vlasech.... před 5 hodinami - jerry
- Zimní/letní? Už máte přezuto? včera - abgx1
- BMW Divize včera - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.03. 20:18 - řidičBOB
- Onboard videa 04.03. 19:57 - řidičBOB
- Samosvorné diferenciály pro BMW 04.03. 17:10 - pavproch