Nejpomaleji dobíjející se elektromobily nejlépe ukazují, jak ohromně jsou vzdálené jsou od možností i těch nejhorších spalovacích aut

S moderním dieselem dnes překonáte celou Evropu s jedinou několikaminutovou zastávkou. Daleko dražší elektrické auto vás ale neobere jen o peníze, ale také o mnohem více vašeho času. Rozdíly jsou až kruté.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nejpomaleji dobíjející se elektromobily nejlépe ukazují, jak ohromně jsou vzdálené jsou od možností i těch nejhorších spalovacích aut

1.1.2024 | Petr Prokopec

Nejpomaleji dobíjející se elektromobily nejlépe ukazují, jak ohromně jsou vzdálené jsou od možností i těch nejhorších spalovacích aut

/

Foto: Porsche

S moderním dieselem dnes překonáte celou Evropu s jedinou několikaminutovou zastávkou. Daleko dražší elektrické auto vás ale neobere jen o peníze, ale také o mnohem více vašeho času. Rozdíly jsou až kruté.

Co odrazuje většinu lidí od elektromobility? Klíčových důvodů je jen pár - vysoká cena, omezený dojezd v kombinaci s dlouhou dobou dobíjení, omezená infrastruktura a vysoké provozní náklady dané zejména neobvykle rychlým poklesem hodnoty. Všechno jsou to dnes v zásadě neřešitelné problémy, jakkoli cena může časem klesnout, což by zmírnilo i dopady rychlé ztráty hodnoty. A infrastruktura bude dál vznikat. Průlom v oblasti baterií, který by přinesl jejich vyšší energetickou hustotou a rychlé dobíjení je ale reálně v nedohlednu.

Spokojit se tak musíte s mizérií, kterou dobře zdokumentoval americký magazín Edmunds. Ten trochu matoucně uvádí, kolik mil lze dočerpat během jedné hodiny strávené u stojanu, což není zrovna obvyklá metrika, kterou jsme zvyklí vnímat od čerpacích stanic. A tak vám nejdříve představíme výsledky amerického testu touto optikou a pak je dáme do souladu s tím, s čím dnes můžete počítat u čerpací stanice s obyčejnou Škodou Superb.

I když tedy Edmunds dobíjel baterie i stanice průměrným výkonem 210 kW, což zdaleka není parametr, se kterým byste mohli počítat všude (za 50 kW nezřídka budete rádi), u výsledků 10 nejhorších aut se budete chytat za hlavu. Takový Ford F-150 Lightning Lariat na 10. místě od konce totiž za hodinu dobije energii jen na 332 mil (534 km). Jeho sourozenec Mustang Mach-E je na tom ještě hůř (329 mil/529 km), stejně jako varianta Platinum (319 mil/513 km). Zajímavý je pohled na trojici Rivianu, neboť pick-up R1T na 21palcových kolech (316 mil/508 km) je na tom lépe než verze na 20palcových (315 mil/507 km) či SUV R1S taktéž na dvacítkách (312 mil/502 km).

Vrátit se můžeme k Fordu, neboť 4. příčku od konce okupuje Mustang Mach-E Premium AWD (294 mil/473 km) a první medailovou pozici mezi nejhoršími Mustang Mach-E GT Performance (257 mil/414 km). Ve finále tu pak máme druhý nejhorší Chevrolet Bolt (179 mil/288 km) a smutného vítěze Bolt EUV Premier s výsledkem pouhých 172 mil resp. 277 km dojezdu za hodinu stání. Čtyři nejhorší elektromobily tedy spadají pod automobilky, které v posledních pár letech básnili o bateriovém pohonu od rána do večera, ale to nechme stranou, zůstaňme u samotných výsledků.

Možná si říkáte, že 277 km za hodinu není zase tak málo, však to můžete třeba hodinu stát a dvě hodiny po dálnici jet. Už to je bídná optika, ať již vezmeme v potaz nejlepší dosažený výsledek z 10 nejhorších nebo ten úplně nejhorší, stále tu máme 534 nebo 277 km dojezdu, s nimiž lze počítat po hodině čekání. Nyní to porovnejme se zastávkou na čerpací stanici, kde tankovací pistole počítají s průtokem i 280 litrů za minutu. Takové jsou nicméně určené spíše nákladním vozům, u těch osobních lze počítat se 70 až 120 l/min. I to jsou ale maxima, pro účely našeho výpočtu si vystačíme s velmi nízkými 40 l/min, kterých se dočkáte snad u každé modernější benzinky.

Pokud za takových okolností skočíte třeba do nové Škody Superb Combi, která je zatím k mání pouze s motorem 2,0 TDI, můžete počítat se spotřebou rovných 5,0 litru nafty na 100 kilometrů u základní verze. Pokud tedy palivovou nádrž českého kombíku vyráběného na Slovensku budeme tankovat onou pistolí s 40litrovým průtokem, máte k dispozici dojezd až 800 km za pouhou minutu. A pokud vše vynásobíme šedesáti, jsme na 48 000 km.

Čtyřicet osm tisíc kilometrů za hodinu, to je realita tankování spalovacího auta dnes klidně u vesnické benzinky. A nepotřebujete na to ani nový Superb, stačí jakékoli spalovací auto s malou spotřebou a slušnou nádrží, třeba první Octavie TDI nebo dobový Golf IV za pár desítek tisíc. Jsou to dva úplně jiné světy, ať ještě někdo zkouší říkat něco o srovnatelné použitelnosti spalovacích a elektrických aut. Navíc naftu můžete hodit do kanystru a doma si ji nalít 25 litrů do nádrže za takové dvě minuty. A máte znovu stovky kilometrů dojezdu hned. Zkuste to s typickým wallboxem o výkonu 11 kW...

Nejpomaleji se dobíjející elektromobily podle testu Edmunds


Nejpomaleji dobíjející se elektromobily nejlépe ukazují, jak ohromně jsou vzdálené jsou od možností i těch nejhorších spalovacích aut - 1 - Edmunds dobijeni elektromobilu 2023 05
Test rychlosti dobíjení elektrických aut dopadl pro poslední desítku mizerně. I kdybychom ale vzali vítěze testu s 1 397 km za hodinu, jsme ve srovnání se spalovacími vozy úplně jinde. Ty mohou doplňovat klidně stovky tisíc kilometrů za hodinu, stačí dost rychlá tankovací pistole. Grafika: Edmunds, tiskové materiály

Zdroj: Edmunds přes Business Insider

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše